אתמול התברר שארבעה חטופים נוספים נהרגו בשבי. המספר ירד ל־119. יורם מצגר, חיים פרי, עמירם קופר, נדב פופלוול. בקצב הזה, בסופו של דבר נשלם את המחיר היקר מאוד, שאותו כבר הסכמנו לשלם, ונקבל חטופ/ה חי אחד. ע״ע גלעד שליט. זו תמיד הייתה שיטת נתניהו: לעמוד על המקח, להסתכסך עם המוכרים, לקבל סחורה מקולקלת, לשלם את המחיר הכי יקר ולהיות מגורש מהעיר.

שריפות חסרות תקדים ברחבי הצפון: "נאבקים על הבית עם דמעות בעיניים"
סמוטריץ': "הקונספציה של קבינט המלחמה עולה בלהבות שעות ארוכות"

אין לי מושג איך עושים את זה, אבל אנחנו צריכים להציל את בנימין נתניהו מעצמו, מהשדים (והרוחות) הרודפים אותו, מאופיו ומפחדיו. ישראל נמצאת על צומת דרכים שאין גורלי ממנו. זה לא רק שני גדודים ברפיח מול ברית אזורית אסטרטגית נגד איראן. זה גם שוויון בנטל מול המשך השתמטות המונית. זה גם ממשלה ציונית, שפויה ואמיצה מול ממשלת מטורללים, משיחיים, לאומנים ופירומנים. זה גם דמוקרטיה יהודית ליברלית נאורה מול מדינת הלכה מנותקת, אפלה ומצורעת. כן, עד כדי כך.

בנימין נתניהו תוקף את האג. קרדיט: משרד ראש הממשלה (צילום :משרד ראש הממשלה)

נתניהו משוכנע שהוא יכול לרמות את כל האנשים כל הזמן. הוא מתבסס על הסטטיסטיקה: הוא עושה את זה כבר זמן רב. אבל נדמה לי שקו האשראי שלו נגמר. הכדורים שהוא ג׳ינגל לאורך זמן כה רב נופלים לו על הראש. הוא צריך לקבל החלטה אמיתית. לא מעין החלטה, לא כאילו החלטה, לא החלטה על תנאי ולא החלטה זמנית. החלטה.

הפעם, הוא ניסה לעשות מה שעשה פעמים רבות בעבר: להגיד כן, אבל. או לא, אבל. או דבר והיפוכו. או להסכים להרבה דברים בחשאי ולהתכחש לזה אחר כך. זוכרים את ההסכם שעליו חתם בוואי פלנטיישן? עוד בטרם יצא מהמטוס שהחזירו ארצה, התחיל להתחרט עד שטרפד אותו לגמרי. כך בכל שאר התחומים והנושאים. הוא אלוף העולם בלמשוך זמן, לבלבל את האויב, לבלבל גם את האוהב, להתבלבל, להתברבר ובסוף להמאיס את עצמו על כל הצדדים ולחמוק מתשלום החשבון כשהוא מגיע.

אז מהחשבון שהוגש לו עכשיו, אי אפשר לחמוק. בגדול, התוכנית של נתניהו הייתה להעביר לביידן את התוכנית שביידן חשף ולקוות שחמאס יגידו לא עוד לפני שהעסק יזוז קדימה. הבעיה: חמאס לא אמרו לא. במקרה כזה, תכנן נתניהו למכור לסמוטגבירים שאין סיכוי לעבור משלב 1 לשלב 2 של התוכנית, יש שם סעיף מיוחד שמאפשר לנו לעצור הכל, כלומר המלחמה לא תיפסק.

הסמוטגבירים לא קונים את זה. אז נתניהו הולך לנתיב ההימלטות מספר 3: הוא מדליף את עצמו לדעת מתוך ישיבות (ועחו״ב) ושאר פגישות, כשהוא מדגיש חזור והדגש שלא תהיה הפסקת לחימה ולא יהיה מעבר לשלב 2 ולא, ולא ולא. המטרה: שחמאס יגיד לא.

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נדמה לי שגם ג׳ו ביידן לא יאכל את זה הפעם, כפי שקרה לכל קודמיו. ביידן ארז את תוכנית נתניהו ומכר אותה לשני הצדדים בדרך שבה שניהם יוכלו לראות רק את מחצית הכוס המלאה. הוא ניצל את העמימות כדי שהתוכנית תחליק בגרונם של נתניהו וסנוואר. באמצע התהליך הזה, גילה נתניהו שהבעיה היא לא עם מה שמחליק לו בגרון, אלא עם אלה שלופתים לו עכשיו את הגרון.

לפני יומיים הוא מכר לאנשיו שהוא הולך עם התוכנית, שזו התוכנית שלו, שצריך לשפץ כמה דברים אבל נכנסים לשלב 1 במטרה להביא 33 חטופים, ואחר כך נראה. הוא אמר שאם נגזר על ממשלתו ליפול, עדיף שהיא תיפול על העסקה ועל הפרס הסעודי הגדול ולא על משבר הגיוס.
בינתיים עברה יממה. הסמוטגבירים נבחו על נתניהו ועכשיו הוא מייבב. עושה הכל כדי שהעסק ייתקע או ייעצר. כל מי שהמדינה הזו חשובה לו, כל מי שהחטופים חשובים לו, כל מי שעתידנו חשוב לו, צריך לעשות הכל כדי שנתניהו לא יברח גם הפעם. זו עלולה להיות בריחה שתמיט אסון על כולנו.