הדיונים שהתקיימו בימים האחרונים ב"אקווריום" שבלשכת ראש הממשלה הסתיימו בתובנה חד משמעית: איתמר בן גביר רציני לפרוש. איומיו אינם מסוג האיומים הפוליטיים שמיטיבים עם המאיים בסקרים ובסופו של דבר משאירים אותו בתוך הממשלה, רק מחוזק יותר בקרב ציבור תומכיו.

השטח ששינה את רצועת עזה לתמיד: התקרית באזור החיץ היא קדימון ל"יום שאחרי"
חמאס לא היה מוכן לזה: "שיפא 2" קרה הלילה הפעם במקום אחר בעזה

הפעם בן גביר נחוש לקיים בדיוק את מה שהוא טוען שיעשה: יפרוש ובסבירות גבוהה – עוד בשלב ההצבעות על העסקה, בקבינט ובממשלה. ההערכה לגבי בצלאל סמוטריץ' בסביבת נתניהו היא די זהה לזו לגבי בן גביר. גם אם בעבר שר האוצר לא בדיוק מימש את איומיו, הפעם גם העסקה עצמה לא תשאיר לו מרחב תמרון. 

הוכחה נוספת לכך שהפעם בליכוד ובסביבת נתניהו השתכנעו מהאיומים של השר לביטחון לאומי היא שינוי הטון כלפי בן גביר. בינתיים זה ניכר רק ברמת התדרוכים מטעם גורמים אנונימיים, ועדיין – שינוי בהלך הרוח מצביע על המסקנות שהוסקו ועל התחזיות הפסימיות לעתיד הקרוב. 

דוגמה בולטת לשינוי כלפי בן גביר היא פריסת הטיוטה הסודית של העסקה שנתניהו הבטיח להראות ליו"ר עוצמה יהודית. בן גביר חיכה יומיים וכאשר לא קיבל, סיפר על כך ביום שני בכנסת בשידור ישיר. עד לאחרונה נזהר נתניהו מאוד בכבודו של שותפו לקואליציה ובעבר הלא רחוק לא היה נותן לסיפור מביך מסוג זה לקרות. גם תדרוכים שיצאו השבוע נגד בן גביר מהליכוד ומסביבת ראש הממשלה, לא היו יוצאים כל עוד נתניהו היה משוכנע כי בן גביר לא באמת בשל לעזוב ומה שנדרש זה לא לגרום לו למחשבות כאלה.

הפעם לא היה מי שידאג לכבודו של השותף הקואליציוני הבכיר. אנשי נתניהו ובכירי הליכוד אמרו לעיתונאים כי "בן גביר לא קיבל את הטיוטה כי היה רץ להדליף אותה לתקשורת". ואף חמור מזה: "בן גביר לא קיבל את הטיוטה כי בלאו הכי הוא לא יודע לקרוא באנגלית". 

האם בנימין נתניהו הפסיק לדאוג לכבודו של בן גביר כי הפנים שאם תקודם העסקה, לא יעצור אותו כלום בדרך החוצה? או שמא הכוונה שמאחורי השינוי היא מורכבת יותר, ומישהו החליט לעזור לאיתמר בן גביר למצוא את דרכו אל מחוץ לממשלה? ישנם סימנים שמדברים בעד התזה האחרונה.

הטור המלא יפורסם מחר במעריב