השיח הציבורי והתקשורתי מצייר תמונה מעוותת כאילו יש עסקת חטופים על המדף, ואם רק נעשה עוד ויתור או עוד מאמץ, נוכל כולנו לשמוח בחזרתם. המציאות היא שישראל הגישה הצעה איומה לחמאס שאותה חשף הנשיא האמריקאי, והכי גרוע: גם את ההצעה המפליגה הזאת חמאס לא ממהר לקבל. 

הוא רואה את הלחץ שהאמריקאים מפעילים על ישראל ומבין שהזמן פועל לטובתו. ארה"ב היא הגורם הנמרץ ביותר במאמץ להגיע לעסקת חטופים, אבל ההתנהלות שלה במו"מ מסכלת את הסיכוי לעסקה פעם אחר פעם. המגבלות שהיא מטילה על ישראל והשהיית משלוחי הנשק רק מעודדות את חמאס להתעקש ולהמתין. 

בינתיים ארה"ב דואגת להרעיף על חמאס משלוחי מזון המאפשרים לארגון לשמור על תזרים המזומנים שלו ולהמשיך לשלם לאנשיו. ישראל לא בודקת את כלל המשלוחים שנכנסים לעזה ובמסגרת הסיוע "ההומניטרי" נכנסת לעזה אספקה שוטפת של סיגריות, פחיות קולה ועוד מוצרי צריכה שהם לא ממש בסיסיים, שאותם מוכר חמאס לאזרחים וממשיך להתפרנס. 

סיוע הומניטרי עזה (צילום: רויטרס)
סיוע הומניטרי עזה (צילום: רויטרס)

ככלל, המדיניות האמריקאית בשמונת חודשי המלחמה מסתמנת כמכשול הגדול ביותר להביא את המלחמה הזאת אל סופה. קשה להבין מה רוצים האמריקאים מעבר לכך שהם רוצים שקט. אלא שהעשייה שלהם משיגה בדיוק ההפך.

החות'ים בתימן סגרו נתיב שיט מרכזי, שינו סדרי עולם והשפיעו על הכלכלה העולמית. האמריקאים שלחו קואליציה בינלאומית לים האדום, נלחמו בחות'ים ולא השפיעו. זאת תוצאה נוראה לא רק עבורנו, אלא עבור העולם כולו. המרובע של איראן, רוסיה, סין וצפון קוריאה רואה את חולשת האמריקאים, וזה רק מעודד אותו להעז יותר.

איראן ירתה 300 חימושים לעבר ישראל ואיימה להאיץ את תוכנית הגרעין שלה, ומה עשו האמריקאים? סייעו לישראל בהגנה ומיהרו לפתוח בשיחות פיוס עם האיראנים בעומאן. התשוקה האמריקאית להימנע בכל מחיר מהסלמה או ממשבר, היא חולשה מסוכנת.

וזה מקרין גם על שאלת הצפון. ישראל לא באמת יכולה לצאת למערכה בלבנון שתביא הישג משמעותי ללא גיבוי אמריקאי. צה"ל משדר מוכנות להרחיב את המערכה מול חיזבאללה, אבל אם לא נוכל להבטיח אספקת חימושים – מערכה כזאת תסתיים עם מעט הישגים ועם מחיר כבד שתשלם החברה הישראלית בפגיעות בעורף, בתשתיות האזרחיות והאסטרטגיות. המצב בצפון הוא אכן בלתי נסבל, אבל היכולת של ישראל כרגע לשנות אותו היא מוגבלת מאוד. 

פגיעה ישירה בקריית שמונה (צילום: מאור בכר)
פגיעה ישירה בקריית שמונה (צילום: מאור בכר)

האמריקאים מבינים שעם עוד כמה פגיעות קטלניות של חיזבאללה, ישראל לא תוכל עוד להשאיר את המערכה בגבולות הנוכחיים שלה. אבל לפני שאנחנו קופצים ראש לעוד מערכה, שעשויה להיות ממושכת וכואבת, אנחנו צריכים לברר לעצמנו מה אנחנו רוצים להשיג במערכה כזאת ומה אנחנו יכולים, עם ארה"ב או בלעדיה.


הטור המלא יפורסם מחר במעריב