אירוע קשה התרחש אתמול (שני) בשכונת שבורה, ובו נהרג מפקד פלוגת ההכשרות של סיירת גבעתי רס"ן טל פשבילסקי ואיתו שלושה לוחמים - סמ"ר איתן קרלסברון, סמל יאיר לוין וסמל אלמוג שלום. שבעה לוחמים נוספים נפצעו, חמישה מהם באורח קשה. האירוע היה צריך להדליק אצל 120 חברי הכנסת נורה אדומה ולעצור לרגע, זאת בטרם העבירו בקריאה ראשונה את חוק ההשתמטות מצה"ל. 

סיכול משמעותי: צה"ל איתר והשמיד למעלה מ-80 מטעני נפץ באזור הבקעה | צפו בתיעוד
המבנה הממלוכד קרס על הלוחמים: כך אירע האסון הכבד ברפיח

האירוע בשכונת שבורה מספר את כל הסיפור הבעייתי שבו נמצאת מדינת ישראל בכלל, וצה"ל ומערכת הביטחון בפרט. המתקפה והטבח של השביעי באוקטובר חייבים להיחקר על ידי ועדת חקירה ממלכתית. עבודת הוועדה חייבת להיות קצרה, ממוקדת ותכליתית.

וכאן אני מכניס הערה קטנה: אזרחי ישראל צרכים לדרוש בצדק, בשל תוצאות המפלה הצבאית של השביעי באוקטובר, שכל הצמרת הצבאית והצמרת השלטונית חייבים לפרוש לאלתר. ואחרי שעניין הפוליטי ופוטנציאל מלחמות הגנרלים יוסר מעל השולחן, אפשר אז שהוועדה תצלול לחקור את גודל המשבר. בלי לחצים פוליטיים ובלי לחצים של שלטונות צה"ל ומפקדיו.

על הוועדה לבחון את האיומים על מדינת ישראל, למפות אותם, להגדיר אותם ברמת חשיבות מהגבוה לנמוך. היא תבחן את בניין הכוח של צה"ל. תבחן את רמות הפיקוד ודרכי העבודה בין הזרועות, גופי הביטחון ומערכות הממשלה והדרג המדיני.

הדוח של וועדת החקירה הוא הנקודה שממנו ניתן להתחיל לבנות את צה"ל מחדש, לבנות את קהילת המודיעין מחדש ובכלל זה את אמ"ן, שב"כ ומוסד, ולבנות מחדש את החברה הישראלית. ולא שזה יתחיל ויגמר בכלכלה הישראלית. אלא להתחיל קודם בחינוך. 

מסתבר שיש דברים שרק ילדים יכולים ללמד את המבוגרים, ובעצם הם המורים של כולנו. כך למשל כולנו למדנו לשמור על ערכי הטבע ולא לקטוף את צמחי הבר. כולנו למדנו שחוגרים חגורת בטיחות בנסיעה (בעצם לא כולנו, יש שר אחד שלא למד).

בחזרה לעתיד. צה"ל יידרש לשנות את פניו. לאחר ממצאי ועדת החקירה, ניתן יהיה לקבוע את גודל הצבא: כמה טייסות נדרשות, לכמה חטיבות טנקים זקוקים, כמה גדודי הנדסה, כמה חטיבות חיל רגלים, מה היקף ההתעצמות של חיל הים ועוד. רק אז ניתן להבין כמה חיילים באמת חסרים לצה"ל.

בני גנץ, הרצי הלוי, יואב גלנט, בנימין נתניהו (צילום: דובר צה''ל,אריאל חרמוני, משרד הביטחון,יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג פלאש 90)
בני גנץ, הרצי הלוי, יואב גלנט, בנימין נתניהו (צילום: דובר צה''ל,אריאל חרמוני, משרד הביטחון,יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג פלאש 90)


כבר היום בשל שחיקת הכוחות, וריבוי האיומים והמשימות, צה"ל זקוק להרבה יותר כוחות וחיילים. למשל צה"ל יידרש לעוד שני גדודי הנדסה קרבית, עוד גדוד של הגנה אווירית, עוד טייסות מסוקי תקיפה, עוד לוחמים בחטיבות החי"ר, עוד לפחות חטיבת טנקים בסדיר ועוד כמה במילואים. וזאת רשימה חלקית לא מחייבת.

בשכונת שבורה נפגעו לוחמי פלוגת ההכשרות של הסיירת. בשל המחסור בלוחמים חיילי יחידות בחיל רגלים ויחידות לוחמות אחרות, מצרפים לוחמים צעירים שסיימו את הטירונות, השלימו חלק מהאימון המתקדם - והם עולים להשלים את השורות בלחימה. בצה"ל מאמינים כי טבילת האש המתח המבצעי הזה תיתן להם ערך נוסף בהכשרה הצבאית.
 
ומכאן לבניית החברה מחדש. 7 באוקטובר הציב לנו מבחן משמעותי. המחבלים ראו בכולם מטרה לפגיעה: אנשי העיר, קיבוצניקים, אנשי הכפר, יהודים, ערבים , דרוזים, חרדים, חילונים - כולם מכולם. הציבור הבין שמרבית המנהיגים הפוליטיים שלנו, ולא משנה מאיזה צד של המפה, עושים עלינו סיבוב (מי שרוצה להעמיק יותר בנושא, יכול לצפות בתחקיר על מירי רגב). החברה הישראלית חייבת לשלב זרועות ולמצוא גשרים כדי שכולם יכנסו מתחת לאלונקה, כי אם לא, במצבנו במזרח התיכון האופציה השנייה היא שכולנו נשכב על האלונקה.