האזינו לטור של ג'קי חוגי

ה"וול סטריט ג'ורנל" פרסם השבוע מסמך מרתק ובו מידע מתוך תעבורת המסרים בין מפקדת חמאס בעזה להנהגת התנועה בדוחא ובאיסטנבול. אין זה מפתיע: סנוואר ואנשיו, מתוך מקום המסתור שלהם אי־שם במנהרות ח'אן יונס ורפיח, ממשיכים לתת פקודות ותובנות לחבריהם שבחוץ, ויותר מכך, מנהלים את המו"מ העקיף עם ישראל.

עד כה חזינו רק בפתיח: השלכות האנטישמיות על יהודי העולם יגדלו
אין מוסר בכליות: החיוך של נתניהו ייזכר לדיראון עולם | בן כספית

סדרת המסרים, שמן הסתם היא חלקית, הודלפה ליומון האמריקאי על ידי מישהו מאנשי חמאס בחו"ל שנחשף אליה. היא מגלה כי סנוואר רחוק מחרטה על המתקפה שביצעו אנשיו ב־7 באוקטובר. מנהיג חמאס בעזה ממשיך כדרכו לשאוב מההיסטוריה האסלאמית, והוא רואה במעשי הקדמונים, כלומר ראשוני האסלאם, עמוד אש עבורו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

סנוואר, אף שהנהיג מתקפה נפשעת על יישובי העוטף, איננו פלאח נטול השכלה. הוא בוגר תואר ראשון בספרות ערבית באוניברסיטת עזה, ובשבתו בכלא חיבר ספרים. משפחתו התגוררה עד 1948 באשקלון, ובמלחמת העצמאות עקרה לח'אן יונס. הוא נולד 14 שנה אחרי הנכבה וגדל במחנה הפליטים בעיר. התודעה הפוליטית שלו עוצבה על ידי שתי התרחשויות מרכזיות. היותו בן למשפחת פליטים, ומלחמת ששת הימים, שבה הובסו צבאות ערב בידי ישראל.

באחד המסרים ששלח בחודשים האחרונים לחבריו בחו"ל כתב סנוואר, כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", כי "הישראלים נמצאים בדיוק היכן שאנו רוצים שיהיו". הוא התכוון, מן הסתם, לכך שישראל רחוקה מניצחון מוחלט, מפולגת בתוכה, שרויה במלחמה עם חיזבאללה ומותקפת על ידי חצי עולם. במקום אחר הוא נשאל על המחיר הגבוה שגבתה המלחמה מאוכלוסיית עזה ומהפלגים החמושים. "אלה קורבנות הכרחיים", הוא השיב.

המשפט הזה מסתיר עולם מושגים שלם. בניגוד אלינו, הנוהגים להתהדר בנזק ובהרג שגרמנו לצד השני, עבורם המחיר בנפש אינו נורא אם יש בצדו גם הישגים. כך אפשר ללמוד גם מדברי התנחומים ששיגר סנוואר לאיסמעיל הנייה. ב־10 באפריל הרגה ישראל שלושה מבניו של הנייה. "מותם יזרים חיים לוורידי האומה הזאת, ויזרז אותה להתקדם אל התהילה והכבוד", כתב סנוואר. אכן, חיי אדם הם בסך הכל דלק בגלגלי המהפכה.

מסרים שכתב בחודשי המלחמה הראשונים מגלים כי סנוואר הופתע מעוצמתם של פשעי המוסר שנעשו ביישובי העוטף. "דברים יצאו משליטה", הוא כתב באחת האיגרות, "אנשים הידרדרו לתוך זה, הדבר לא היה צריך לקרות". מותר להטיל ספק אם אכן סנוואר כה הופתע. האם אינו מכיר את החומר האנושי של לוחמיו? גם אם הופתע, מוטל על מדינת ישראל לחקור לעומק אם הכוחות שפלשו ליישובי העוטף היו מצוידים בפקודה מפורשת מראש לבצע פשעי מין אכזריים כפי שביצעו, לרצוח אזרחים בבתיהם ולחטוף ילדים.

על פי פרסומים זרים, ב־2 בינואר 2024 פעלה ישראל שוב, והנחיתה מכה אנושה על הנהגת חמאס. סגנו של הנייה, סאלח אל־עארורי, נהרג בתקיפה אווירית בביירות. שני טילים ששיגר מטוס של צה"ל לעבר דירת מפגשים של חמאס ברובע הדרומי של העיר שמו קץ לחייו של עארורי ושל עוד כמה משותפיו. העיתון מדווח כי סנוואר החל מאותו רגע לנקוט זהירות רבה יותר. הוא צמצם את מספר בני השיח שלו והחל להשתמש במילות קוד, ולפעמים העדיף להעביר מסר באמצעות צד שלישי.

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום: דובר צה''ל)

מעמד של קדושה
הפרסום בעיתון האמריקאי מגלה, אם כי לא מפורשות, כי סנוואר משתמש בטלפון ושולח באמצעותו מסרים קוליים. הדבר אינו מפתיע. סנוואר מקיף את עצמו בחטופים ישראלים, וייתכן שמקום מסתורו גלוי לגורמי מודיעין זרים, אבל בכך הוא מבטיח שלא יותקף. תעודת הביטוח הזאת מאפשרת לו להשתמש בטכנולוגיה בחופשיות.  

ישראל, כזכור, השהתה את המבצע ברפיח בעקבות לחץ בינלאומי וגם כדי ללמוד את השטח ובמיוחד כיצד להתמודד עם בעיית העקורים וצפיפות האוהלים. בזמן הזה גם החלו השיחות העקיפות להפסקת אש בתיווכן של ארה"ב, מצרים וקטאר. סנוואר תבע מחבריו בדוחא לפעול, באמצעות המו"מ, להפסקת המלחמה.

הוא סירב לתת את החטופים שבידיו תמורת הפסקת אש זמנית בלבד, כי ידע שאחריה תמשיך ישראל במשימתה להשמיד את כוחותיו. הוא כתב לחבריו כי שיעור הנפגעים הרב מקרב העקורים יוליד לחץ בינלאומי כבד על ישראל – וכך היה. נוסף על כך, התחפר עם אנשיו והתכונן למערכה הצבאית. "המסע של ישראל ברפיח לא יהיה פיקניק", כתב לחבריו בדוחא.

העיתון קובע כי מסריו של סנוואר מגלים כי הוא מוכן למות בקרב. באחד האחרונים שבהם, הוא ניסח: "עלינו להמשיך בדרך שבה התחלנו, או שיהיה כאן קרב כרבלא החדש". בקרב ההוא, שנערך בשנת 680, נלחם צבא המוסלמים בהנהגת חוסיין, נכדו של הנביא מוחמד, בפולשים מבני אומייה. למערכה קדם מצור שבו מנע המצביא מבני אומייה, יזיד הראשון, מים ומזון משבטו של חוסיין בן עלי. הקרב היה קצר מאוד. חוסיין הובס והוצא להורג, וראשו נכרת.

אין זו הפעם הראשונה שבה שאב סנוואר מן המקורות העתיקים של האסלאם. כל דרכו רצופה התכתבויות עם ראשוני האסלאם, והרבה מהאירועים או הפסוקים המתוארים בכתבי הקודש המוסלמים שימשו לו מקורות סמכות. הציטוט של קרב כרבלא מעיד על מצוקתו. סנוואר מגלה את חרדתו כי הוא עשוי ליפול חלל, אבל גם מאחל לעצמו מעמד של מיוחס לאחר המוות. חוסיין אומנם סיים את חייו בתבוסה, אבל הפך לאחד מקדושי השיעה.

גם לאחר שתהרוג את סנוואר, ישראל לא תוכל להסתיר את כלימתה. היא שוב ושוב טעתה בהבנת דרכו ומניעיו. הטעות הגדולה ביותר נולדה במבצע שומר החומות במאי 2021. המבצע ההוא הביא את ישראל למסקנה שגויה שהיא הכתה את חמאס באבי אביו, ועל כן היא יכולה ללכת לישון בשקט. אבל סנוואר יצא משם מחוזק. הוא הגיח ממחבואו, מחייך מלוא הפה, והצהיר כי הוא מעדיף למות מטיל ולא בתאונת דרכים או מחלה.

למחשבה כי חמאס אכן פוחד להילחם ועל כן הוא מורתע, לא הייתה כל ביסוס. לא בהתנהגות של הארגון ולא בהצהרות של אנשיו. היא נולדה אך ורק במוחותיהם של פוליטיקאים ואנשי צבא בישראל שחשבו כי כמויות האש והגופרית שסגרו את חמושי הפלגים במנהרות - יבלמו אותם מפני יציאה למלחמה הבאה.

למעשה, במבצע ההוא לא רשמה ישראל אף הישג משמעותי. אפילו לא בנתון הפחות חשוב מכולם – מספר הרוגיהם. הוא הסתכם בכמה עשרות בלבד. שם הבין סנוואר סופית כי ישראל היא אויב שאפשר להתמודד איתו ואף להכריעו. הוא נוכח כי הפוליטיקאים שלה לעולם לא ילכו עד הסוף, כי הם פוחדים, למד את הפרצות בחגורות ההגנה הצבאיות ואת המגבלות המודיעיניות. הבין, והחל לתכנן את משימת חייו.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל
[email protected]