חבריי מנהיגי החרדים, אני מכיר אתכם היטב שנים רבות, ותמיד דיברתי אליכם בכנות. על בסיס השיחות, הפגישות והמשאים ומתנים שניהלתי מולכם אני יודע היטב שסוגיית הגיוס היא לא רק שאלה של כסף בשבילכם, כי אם גם אמצעי שליטה בצעירי החברה החרדית. שוט הגיוס בעצם משמש אתכם להכפפת הצעירים החרדים למרותם של ראשי הישיבות והעסקנים החרדים.

"חסר עמוד שדרה": ח"כ מהליכוד מגיב לביקורת לאחר שתמך בחוק הגיוס

הרי לא רק לימוד התורה עומד בראש מעייניכם, אלא גם הרצון שצעירים חרדים, גם כאלו שלא באמת רוצים או יכולים ללמוד בישיבה, לא ילכו לשרת בצבא, פן השירות הצבאי יעביר אותם על דתם. אפילו מועצת חכמי התורה של ש"ס הבהירה אך לפני חודשיים כי "אפילו בחור שאינו במסגרת לימודים אסור לו ללכת לצבא".

השיטה שפיתחתם היא שצה"ל בעצם מגייס עבורכם את הצעירים החרדים לישיבות. לצערי הרב, הצלחתם לקיים שיטה זו תוך שיתוף פעולה מלא עם המפלגות מכל הקשת הפוליטית לדורותיהן, ואפילו עם ממשלות שבהן המפלגות החרדיות לא היו שותפות כמו ממשלת רבין אחרי פרישת ש"ס, ממשלת נתניהו־לפיד־בנט־לבני בין השנים 2013 ל־2015 וממשלת השינוי כמובן.

כל צעיר חרדי היה צריך לבחור בין גיוס לצבא לבין "גיוס" לישיבה, גם אם לא ממש למד בה. בדרך זו צעירים חרדים שלא רצו ללכת לצבא, נאלצו למצוא מפלט בישיבה, גם אם העדיפו ללכת לעבוד. צה"ל אף אסר עליהם לעבוד עד קבלת הפטור בגיל 26. כך הפכתם את צה"ל לצג"ל, צבא גיוס לישיבות.

יתר על כן, את קצבת הקיום לתלמידי ישיבות המדינה העבירה דרך הממסד החרדי, ובכך יצרה תלות מוחלטת של הצעירים החרדים בראשי הישיבות ובעסקנים. ורוב הצעירים "החרדים" שבכל זאת התגייסו לצבא, לא היו באמת חרדים אלא חוזרים בתשובה, או יוצאים בשאלה או נפלטים ממסגרות הלימוד.

אז אני רוצה לבשר לכם, הסיפור הזה נגמר. בג"ץ כבר קבע שצעיר חרדי לא יקבל קצבה מטעם המדינה עבור אי־שירותו בצבא. מעתה והלאה כל חוק שבו ייקבע שהמדינה תשלם קצבה למי שלא מתגייס, ייפסל על ידי בג"ץ. אתם מבינים זאת היטב וצריכים אפוא להסתגל לעולם החדש שבו צעיר חרדי לא יקבל מלגת קיום דרככם, ויוכל להחליט על גורלו בעצמו. ירצה, ילך לצבא, לא ירצה, ילך לעבוד ולהתפרנס.

מחאת חרדים בלשכת הגיוס בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
מחאת חרדים בלשכת הגיוס בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

התרגיל התהפך עליכם
התרגיל "המבריק" שניסיתם לעשות בכך שהחלתם רציפות על חוק גיוס, חולל "ונהפוך הוא" פורימי בכנסת. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק. אתם, שבתקופת ממשלת השינוי הפגנתם התנגדות פומבית לחוק, תיארתם אותו בתור "חוק עלוב, מבזה, משפיל, אנטי־יהודי, אנטי־תורה", וביקשתם לקרוע קריעה אחרי שהוא עבר בקריאה הראשונה, בעצם ייחלתם, ביניכם לבין עצמכם, שהחוק יעבור, משום שידעתם שהוא לא יביא לגיוס אף חרדי שלא חפץ בכך ורק ינציח את המצב הקיים.

חשבתם לתומכם שאלו שהביאו את החוק, שהיללו אותו, ושתיארו אותו לאחר קריאה ראשונה בתור "לא פחות מחזון אחרית הימים", ייאלצו להמשיך לתמוך בחוק שהם עצמם הציעו. התבדיתם. החלת הרציפות על החוק עוררה מסע הסתה ושיסוי נגדכם ונגד הקואליציה הנוכחית על שום תמיכתה בחוק שהציעה הקואליציה הקודמת. אגב, זו הוכחה חותכת לכך שסוגיית גיוס חרדים היא לא "ערכית" ולא "אידיאולוגית", אלא פוליטית ממסד ועד טפחות.

כל 120 חברי הכנסת שהצביעו בעד החוק או נגדו, מבינים היטב שאין סיכוי ריאלי שחוק זה יחוקק. וגם אם בדרך נס הקואליציה תצליח להשלים את חקיקת החוק, בג"ץ יפסול אותו במהרה, ולא תוכלו לקבל קצבאות לתלמידי ישיבות. לפיכך, אני מפציר בכם לוותר לחלוטין על חקיקה עתידית בסוגיית הגיוס.

במקום זה, דרשו מהממשלה להורות לפוקד לתת פטור דה־פקטו לצעירים חרדים כבר בגיל 18 (הפוקד הוא מי ששר הביטחון ממנה כדי לטפל בסוגיית הגיוס, על פי הוראת סעיף 50 בחוק שירות ביטחון). הרי הפוקד הוא שנותן את הפטור בפועל לערבים, ערביות, דרוזיות וצ'רקסיות, בלי לזמן אותם אפילו ללשכת הגיוס ובלי שיש איזושהי חקיקה שמסדירה פטור זה. אפילו שופטי בג"ץ והיועמ"שית, האמונים על הסברי "זה לא אותו דבר", יתקשו להסביר מדוע ניתן לפטור ערבים משירות צבאי באמצעות החלטה של הפוקד, בעוד חרדים לא ניתן לפטור באופן הזה.

לחלופין, אתם יכולים לתבוע מהממשלה לחוקק חוק שייתן פטור לכל אדם שיצהיר שאינו יכול לשרת מטעמים דתיים, לאומיים או מגדריים. וכך, חרדים, ערבים ודרוזיות יגיעו ללשכת הגיוס כדי להצהיר על אי־יכולתם לשרת, ויקבלו פטור כפי שנשים חרדיות, דתיות וחילוניות שמצהירות על "הכרה דתית", מקבלות פטור על פי הצהרתן. הרי דבר זה קבוע בחוק מאז 1949, ואיש לא ערער על כך ובג"ץ מעולם לא ביטל זאת.

הפגנת חרדים נגד גיוס (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

קדימה, שייצאו לעבוד
במאמר מוסגר, יש לציין כי צה"ל כבר משחרר בפועל משירות כל מי שאינו חפץ לשרת. הראיה לכך, מסתובבים בינינו מספרים גדלים והולכים של צעירים יהודים חילונים, בדרך כלל ממעמד סוציו־אקונומי גבוה, שקיבלו פטור מטעמי בריאות הנפש. בין 2014 ל־2024 מספר מקבלי הפטור הנפשי עלה ביותר מפי שניים, והוא עומד עתה על 10% ממחזור הגיוס (בניכוי ערבים, דרוזיות וכיו"ב מקבלי פטור בפועל), וזאת לאחר שצה"ל הקשיח את הקריטריונים למתן פטור נפשי בשנת 2021.

ברור לכל שאין מגיפה של לקויות נפשיות שפוקדת את צעירי הציבור היהודי־חילוני ממעמד סוציו־אקונומי גבוה ושמדובר בפיקציה שמאפשרת להם להשתחרר משירות (אחד מראשי אכ"א לשעבר הגדיר את הפטור הנפשי בתור "תורתם אומנותם של החילונים"). לדעתי, גם להם ולכל מי שלא רוצה לשרת את מדינתו, צריך לתת פטור משירות.

מתן פטור לחרדים בני 18 יחסוך מהמדינה תשלום קצבאות לעשרות אלפי תלמידי ישיבות, ורובם המוחלט ייצאו לעבוד וללמוד כפי שעושים תלמידי ישיבות בארה"ב. את הכסף שייחסך למדינה בדרך זו, תוכל הממשלה לחלק בקרב המשרתים בשנה שלישית בשירות סדיר. המדינה גם תציע תגמול בדיור והשכלה והטבות נוספות לכל מי שמשלים את שירותו הצבאי, ובכך לא רק תפצה את המשרתים עבור שירותם, אלא גם תגדיל את המוטיבציה לשרת בקרב צעירים חרדים (וערבים).

חבריי להנהגת החרדים, אתם חייבים להבין שמה שהיה לא יימשך עוד. העידן שבו צה"ל היה מגייס עבורכם צעירים חרדים לישיבות – תם ונשלם.

[email protected]