לעשות פעם שנייה טעות שבפעם הראשונה גרמה נזק מדיני בלתי הפיך לישראל, ולחזור שנית על מחדל שהדגם הישן שלו נחשב בזמנו בזיון משמעותי למעמדה של ישראל, ועוד לחזור על שני המשגים בעת ובעונה אחת - בשביל זה  צריך כשרון מיוחד. ראש הממשלה בנימין נתניהו ניחן בכשרון הזה.

מעצימה את החומרה והנזק שהכשרון החריג והמחפיר הזה צפוי לגרום לישראל היא העובדה שנתניהו נאמן נפשית ומסור מעשית לשתי הטעויות וחוזר עליהן, לא בגלל אילוצים או לחצים. הוא מתכנן, מתכונן  ויבצע אותן ביודעין, בקור רוח, בהכרה מלאה לפוטנציאל הנזקים וההפסד לישראל, שכבר הוכיח בעבר את תוקפו.

ראש הממשלה צפוי להופיע ולנאום בפני מושב משותף של הסנאט ובית הנבחרים בושינגטון. הנאום שלו בפני שני הבתים בינואר 2015 זכור, רשום וצרוב בפוליטיקה האמריקאית כאירוע נפשע בלתי נסלח. הוא פגע ועלב בנשיא המכהן, ברק אובמה. זה היה נאום שהרס את הבסיס,  היסוד ומסורת רבת השנים של תמיכה דו-מפלגתית בישראל.

נאום נתניהו בקונגרס: המועד לא מקרי - למה דווקא ה-24 ביולי?

מאז אותה הופעה של נתניהו, התמיכה האמריקאית בישראל היא נושא פוליטי, גורם מפלגתי, תלוי בשיקולים. נתניהו הודיע כי במקומו של שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, המסיים הקיץ את תפקידו, הוא בחר ומינה את דני דנון כשגריר ישראל באו"ם. דנון, כידוע כבר היה שגריר באו"ם. בארבע שנותיו במרכז האו"ם בניו יורק דנון היה כשלון מהלך. עובדה שבלטה בזמנו כי דנון הגיע לתפקיד אחרי ארבע שנות כהונה של רון פרושאור, שזכור ונחשב לאחד השגרירים המעולים והמצטיינים של ישראל באו"ם.

דווקא בעת שמעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית הוא בשפל אולי חסר תקדים, ובשעה שהיחסים בין ישראל לבית הלבן במשבר ונתניהו  מתנהל בלעומתיות זחוחה מול וכלפי הנשיא ג'ו ביידן -  נתניהו ינאם שנית בפני מושב משותף בושינגטון ובמטה הראשי של האו"ם בניו יורק יחזור דני דנון להתגחך ולשים לצחוק ולעג את ישראל.

דני דנון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דני דנון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במקרה הכי מאופק, הכי מרוסן, הכי מהוגן - המעמד של נתניהו נואם במושב משותף של שני הבתים בגבעת הקפיטול יהיה מביך, לא נעים ולא נוח לשני הצדדים. גם לנואם וגם לנוכחים. היוזמה להזמנת נתניהו לנאום בפני שני הבתים היא יוזמה של יושב ראש הקונגרס מייק ג'ונסון, בכיר רפובליקני. שיהיה ברור, זאת מחווה  רפובליקנית לראש ממשלת ישראל שיש לה שתי מטרות. הגלויה היא להביע הערכה לראש הממשלה בעת שארצו, מדינת היהודים, נלחמת ומגינה על עצמה מארגון טרור רצחני-נאצי. המטרה הנסתרת היא לעקוץ ולהקניט את הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, להוכיח שהרפובליקנים אוהדים ותומכים בישראל לא פחות ממנו.

ההופעה של נתניהו בגבעת הקפיטול, יש לזכור, תתקיים בעיצומה של מערכת בחירות בארה"ב -  שתכריע לא רק מי יכהן כנשיא, אלא גם את עתידה של הדמוקרטיה בארה"ב. עצם הופעה ונאום של ראש ממשלה זר בגבעת הקפיטול בעת כזאת במדינה המארחת, היא התערבות במערכת הבחירות.

ראש הממשלה כמובן יעשה הכל כמובן להבטיח  שהופעתו תהיה מעמד מפוייס ומרגיע. הוא יחלק מחמאות לנשיא ביידן ויעניק ליטוף לרפובליקנים. זה לא יעזור לו. גם האנגלית המשובחת והמלוטשת שלו, לא תהיה לו הפעם לעזר רב. סנטורים וחברי קונגרס מתכוננים להחרים את נאומו ואחדים שיהיו נוכחים מתוכננים להפריע לו. רובם ידועים ומזוהים כאוהדי ישראל נאמנים. לפי דיווח שפורסם בוושינגטון פוסט בשבוע שעבר, הופעתו של נתניהו צפויה להיות מעמד, אירוע מאוד לא נעים. גם אם ראש הממשלה יזכה שב"שולי ההופעה" יקבל פגישה עם הנשיא ביידן, הוא לא יקבל מחמאות וליטופים בפגישה כזאת.

דני דנון הוא בכיר בליכוד, פוליטיקאי מיומן, פעיל ומעורב, מתבטא באומץ. תכונות יפות לפוליטיקאי מקומי. לא בדיוק הולמות שגריר באו"ם, בזירה עויינת לישראל במיוחד בתקופה שמעמדה של ישראל ותדמיתה בעולם היא כשל מדינה מצורעת. בארבע שנות כהונתו באו"ם, דני דנון הפך את משלחת ישראל לחברה היוזמת ומבצעת אירועים למטרות חשיפה תקשורתית. דנן ביטל את מסיבות יום העצמאות בבניין האו"ם ששגרירים קודמים קיימו והפכו למיפגני אהדה לישראל. הוא ציין את ימי העצמאות בהזמנת שגרירים להצגות בברודוויי. למזלו, יחד איתו כיהנה באו"ם ניק היילי, כשגרירת ארה'ב שמילאה את תפקיד הגנה על ישראל באופן ראוי להערצה. להחזיר את דני דנון לזירת האו"ם בתקופה שישראל הפכה לשק חבטות ויעד לביקורת גינויים והכפשות, המשמעות היא הפקרת ישראל מבחינה דיפלומטית והסברתית.  

ראש הממשלה נתניהו יכול להיחלץ ולהינצל מיישום מהדורה שנייה לשתי הטעויות ולשני המחדלים. הוא יכול להודיע כי הוא מוותר על הופעה בגבעת הקפיטול. אין שום סיכוי שהוא יוותר על נסיעה לושינגטון. נתניהו מרגיש טוב ובטוח  בחברת בן גביר וסמוטריץ'. נוכחות של ליכוד'ניק בכיר ופעיל, שאפתן ומתריס כמו דני דנון, היא לנתניהו מסוכנת ומאיימת.