קצת פחות מחודש לפני פרישתו מהמשטרה חושף המפכ”ל היוצא קובי שבתאי שרירים, ומבקש להצטייר כמגן שלטון החוק. אלא שהוא יתקשה להסביר איפה היה בשנים האחרונות, כשבחר לאפשר לשר הממונה עליו להפוך למפכ”ל־על של משטרת ישראל.

פחות מחודש לפני פרישתו נזכר המפכ”ל שבתאי שבן גביר מתערב בעבודת המשטרה, ופנה ליועצת המשפטית לממשלה שתתערב ותמנע מבן גביר לעשות מה שהוא עושה כבר שנים. שבתאי בחר להתבכיין בפני היועצת המשפטית שבאמצע ינואר פנה אליו הרמטכ”ל וביקש שהמשטרה תאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי לעזה. לטענתו, השר הממונה עליו הנחה את הסמפכ”ל ואת מפקד המחוז הדרומי שאין לעשות זאת משום שזאת משימה שהיא בתחום אחריותו של צה”ל. שבתאי הביא לידיעת היועצת המשפטית לממשלה ש”בעת נסיעה של השר לאזור שדרות, הוא הבחין בכוחות משטרה שמאבטחים את השיירות, ניגש לקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו”.

בן גביר מאשים את היועמ"שית והמפכ"ל: "חותרים תחתיי כדי להשפיע על בג"צ"

איתמר בן גביר וקובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)
איתמר בן גביר וקובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)

לא ברור מה הפתיע את המפכ”ל. גם לפני הארכת כהונתו נהג השר להתערב בעבודת המשטרה, אלא שאז הוא היה מעוניין בהארכת הכהונה ובחר ליישר קו עם השר ולהיות חסר חוט שדרה. כשמדובר בהארכת כהונת מפכ”ל, סביר היה להניח שהשר יאריך את הכהונה בשנה, אבל בן גביר, שלא סופר אף אחד הודות להיותו לשון מאזניים בממשלת נתניהו, החליט להאריך את כהונתו של שבתאי רק בחצי שנה. לו היה בעל חוט שדרה, שבתאי היה צריך לדחות את ההצעה המבזה, מה גם שכמה חודשים קודם לכן, באחת ההתכתשויות הקודמות עם השר, הוא בחר להודיע ביוזמתו שאין לו שום כוונה להמשיך לאחר תום כהונתו.

על מה מתלונן עכשיו קובי שבתאי, ולמה הוא מנסה להצטייר כשומר סף, כאשר בכל תקופת כהונתו ראה בו השר סרח עודף, ולא מצא לנכון להתייחס אליו? המפכ”ל חייב לדאוג שהמשטרה תמלא אחר החלטת הממשלה, אבל למפכ”ל היה ברור שהשר בן גביר לא יישאר חייב, וינסה לגמד אותו בשבועות האחרונים לכהונתו. השר בחר להתגולל שוב על המפכ”ל, ואמר, ”היום יותר מתמיד חשוב לעקור את תרבות השקר במשטרה”. הוא הסביר שפנייתו לסמפכ”ל ולא למפכ”ל הייתה משום שהמפכ”ל היה בניתוח, מה שעורר גיחוך, משום שגם בימים שהמפכ”ל בריא השר פונה לניצבים ולקצינים אחרים במשטרה מעל ראשו. בן גביר לא הסתפק בכך ובימים האחרונים הוא חזר ותקף את שבתאי וטען שהוא “איבד את החשק לעבוד והוא מתרשל בתפקידו”.

בן גביר בשער שכם (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בן גביר בשער שכם (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בן גביר הוא השר המשפיע ביותר על המשטרה מזה שנים. נכון יהיה לומר שמאז ימי יוסף בורג שכיהן כשר המשטרה, הוא המשפיע ביותר. בשנת 1981 עלתה לכותרות פרשה שבמרכזה המפכ”ל דאז הרצל שפיר ז”ל, שהעניק את השם “פרשת אפרסק”. הפרשה עסקה בחלוקת כספים על ידי משרד הפנים ונגעה לבכירי המשרד. חוקרי המשטרה טענו שנעשו ניסיונות לחבל בחקירה. השר בורג, שהיה באותה עת גם שר הפנים, טען שמפי השמועה נודע לו שהמשטרה מנהלת חקירה במשרד הפנים וביקש לדעת במה עוסקת החקירה. המפכ”ל שפיר סירב לגלות לו, והשר בורג פיטר אותו. בורג טען שאין לו אמון במפכ”ל, שהגיע למשטרה מצה”ל, והיה ראש אכ”א בדרגת אלוף.

אין בסיס להשוואה בין שתי הפרשיות, אבל ניתן להתרשם כיצד נהג מפכ”ל עם חוט שדרה, שלא ביקש דבר עבור עצמו, וגם לא הארכת כהונה, לעומת מפכ”ל שהשר הממונה עליו הפך אותו לבובה על חוט. המפכ”ל שפיר לא חשש להתמודד עם אחד השרים החזקים בממשלה, שהיה באותה עת מנהיג המפד”ל בשיא כוחה. שבתאי, לעומתו, חשש להתמודד עם שר עבריין מורשע, ובחר להישאר במשטרה ולזכות בהארכת כהונה במקום ללכת הביתה, אפילו במחיר השפלתו.