כאוס שורר במערכת הפיננסית בצרפת בשל ההתחזקות הצפויה של הימין - גם בבחירות לאסיפה הלאומית בסוף החודש - לאחר ההתחזקות בבחירות לפרלמנט האירופי. החשש הוא כי אם תקום ממשלת ימין היא תעבור למדיניות פופוליסטית ופזרנית של הממשלה, להעלאת הגירעון התקציבי וכן לעלייה בחוב של צרפת ביחס לתוצר.

"ויתרת עלינו": לאחר ביטול מינוי הפרויקטור - מכתב חריף לנתניהו
הפועלים, המתלבטים והמאוכזבים: אלו האנשים שיכריעו מי יישב בבית הלבן | פרויקט מיוחד

עתה ישנה בריחה מצרפת של כסף, הון ומשקיעים: זורקים הכל, אג"ח צרפתי ומניות בנקים צרפתיים, שירדו בשבוע שעבר ב־8%, מניות בנקים גדולים נמכרו במהירות כגון מניות BNP Paribas ו־Societe Generale, מניות טכנולוגיה ירדו ב־2%. בריחה מהשקעות נרשמה באמצעות מכירת מניות גם בחברות צרפתיות אחרות.

המניות החזקות של המשק הצרפתי, באות לידי ביטוי במדד blue-chip index, וזה נופל בשיעור המרבי זה שנתיים. מדד ה־CAC הצרפתי ירד בשבוע שעבר ביותר מ־6.2%. מתחילת השנה המדד גרוע אפילו ממדדי המניות של סין והונג קונג, מדדים שסובלים השנה בשל המשבר הכלכלי בסין. הוא בטח רחוק ממדדי מניות ה־500 והנאסד"ק האמריקאי, הממשיכים להמריא ולחגוג.

מה עוד יורד? גם מטבע היורו שנזנח לטובת מטבעות חזקים ומבטיחים יותר, בראשם הדולר. כן ניכר מעבר לנכסים עדיפים אחרים באירופה ובעולם. הפחד מפני התחזקות צפויה של הימין בבחירות הבאות, לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון הגאוותן הימר וקידם בחירות לפני המועד המתוכנן. הסיבוב הראשון של הבחירות בצרפת הוקדם לסוף החודש - 29 ו־30 ביוני והסיבוב השני של הבחירות יתקיים ב־6־7 ביולי השנה. 

אג"ח זבל

המכירה המסיבית של אג"ח של ממשלת צרפת הביאה לעלייה חדה בתשואות האג"ח הצרפתי. התוצאה היא הפסדים למחזיקים באג"ח צרפתי בעיקר אצל משקיעים מוסדיים המחזיקים אותם עבור פנסיה של עמיתיהם ועד למחזיקי אג"ח מחוץ לצרפת. אמון המשקיעים בצרפת צולל, האנליסטים קוראים להם למכור אג"ח צרפתי. הבנק המרכזי של אירופה אומר, לא רשמית, כי כלל לא עולה בדעתו להציל את צרפת מהסיטואציה שאליה נקלעה. עתה מימון חובותיה התופחים של הרפובליקה הצרפתית, חוב לתוצר של מעל 112% שאינו מפסיק לעלות בשנים האחרונות, יהיה הרבה יותר יקר. לשם השוואה, בעקבות המלחמה בישראל החוב לתוצר בישראל יעלה ל־66%. 

מאחר שלא תהיה התערבות חירום של הבנק המרכזי של אירופה, כך ההערכה, נפתח פער בתשואות של האג"ח הממשלתי הצרפתי לבין אג"ח של ממשלת גרמניה, הנחשבת כמקום הבטוח ביותר להשקיע, בעוד צרפת הפכה בין לילה לדחויה. הפער בתשואות בין גרמניה לצרפת הגיע בשבוע האחרון לשיא מאז 2011, בעת משבר גוש היורו.

הבנק האירופי המרכזי לבטח לא יתערב עד לבחירות הקרובות מאוד, אחרת תהיה בכך התערבות פוליטית לטובת נשיא צרפת עמנואל מקרון. תיאורטית, על פי אמנת גוש היורו, לבנק המרכזי מותר להתערב ללא הגבלה, בתנאי שהמדינה שנקלעה לקשיים עומדת בהוראות השמירה על מדינות פיסקלית הדוקה של האיחוד האירופי. צרפת אינה מקיימת את תנאי המדיניות הפיסקלית הנאותה. עד למשבר הנוכחי צרפת הייתה במקום שני אחר גרמניה באמינות איגרות החוב שהיא מנפיקה, לא עוד. 

הימין עולה בצרפת וגם במדינות נוספות באירופה, שם נרשמה עלייה לימין בבחירות לפרלמנט האירופי. הימין כבר כבש חלק מהמושבים בפרלמנט האירופי וזרק חלק מחברי הפרלמנט האירופי מהשמאל הרדיקלי שרובם עוכרי ישראל. הזעזוע במערכת הפיננסית של צרפת, המדינה הקולוניאלית ביותר שנשארה כיום, השסועה יותר מתמיד, בא על רקע התגברות קולו של האסלאם ברחובותיה ובעריה של צרפת. כתוצאה מכך נמשכת העלייה בכוח של הימין הצרפתי הדורש "צרפת לצרפתים", צרפת לא למהגרים ובעיקר אומר לא לכיבוש השקט של האסלאם. 

בצרפת נמאס לחלק מהתושבים ממדיניות ממשלת המרכז של הנשיא מקרון, לכן הם פונים עכשיו או לימין הקיצוני או לשמאל הקיצוני. לצרפתים נמאס מיוקר המחיה, מהתחלואים שלאחר הקורונה, נמאס מהדבקות המוגזמת של הממשל בנושאי איכות הסיבה המביאה להתייקרויות מחירי האנרגיה, נמאס מהעלייה בהוצאות ההגנה והביטחון לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, שמפחיתה את התקציבים הציבוריים האזרחיים לטובת האוכלוסייה, נמאס לתושבים המקוריים של צרפת מההגירה של פליטים שכמעט שלא הוגבלה, נמאס לצרפתים מהמתחפשים למבקשי מקלט מדיני ולפליטים אחרים, בעוד שלמעשה הם מהגרי עבודה המבקשים להעלות את רמת החיים שלהם.

הם לא רוצים יותר מהגרים ממדינות ערב וממדינות האסלאם, מפקיסטן ועד צפון אפריקה וכן מהגירה של עניי דרום הסהרה. נמאס להם מההגירה של אלה שבכלל אינם מתכוונים להתערות בחברה הצרפתית המקורית אלא לכבוש את אירופה, הפעם ללא אמצעים צבאיים, כפי שעשו לוחמי האסלאם במאה השמינית. 

התוצאה באה לידי ביטוי גם בנפילה חדה בשערי המניות בצרפת, הרבה מעבר לירידה בשערי המניות במדינות אירופיות אחרות. מכאן הדרך קצרה להחמרה במצבם של תושבי צרפת: הפנסיה של הצרפתים תיפגע הן בגלל נפילת שערי האג"ח והן בגלל הנפילה בשערי המניות, ניירות ערך הנמצאים בתיק ההשקעות של החברות המנהלות הפנסיה.

החסכונות של הצרפתים נפגעים קשות. עליית הימין כבר הביאה כאמור גם לירידה בערכו של היורו. מעתה יהיה הרבה יותר יקר לטייל בחו"ל עבור האירופים. מעתה יהיה גם הרבה יותר יקר לייבא, החל מנפט ועד למוצרי צריכה והשקעות. הירידה בערכו של היורו תגרור עלייה בשיעור האינפלציה, שהוא עיקר דאגתם של הצרפתים.

עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)
עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)

הצרפתים דורשים להפחית דרסטית את המע"מ על תעריפי החשמל, העומד כיום על 20.5%. ממשלתו של מקרון מסכימה כבר להפחית אותו, בשנת 2025 ל־15%, החזית של מפלגות הימין בראשותה של לה פן דורשת להפחית את המע"מ על חשמל ל־5.5%. האינפלציה כתוצאה מירידת ערכו של היורו תדחה הפחתת ריבית נוספת בגוש האירופי, לפי שעה. המשמעות היא כי הלוואות לעסקים, למשקי בית ולמשכנתאות יהיו יקרות יותר. שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מייר (Bruno Le Maire) חושש ממשבר פיננסי בצרפת אם יתאמתו החששות לעלייה חדה בכוחו של הימין הקיצוני בצרפת. 

פנסיה בגיל 60?

המובילה בסקרים בבחירות לאסיפה הלאומית היא נציגת מפלגת National Rally, היא הטוענת לכתר, Marine Le Pen. מפלגתה של מרי לה פן תפסה 31.4% מהמושבים של צרפת לפרלמנט האירופי, כפול ממה שזכתה מפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון, מפלגת הרנסנס, עם 14.6%. עמנואל מקרון אומר כי גם אם מרי לה פן תזכה להקים ממשלה, הוא אינו מתכוון להתפטר מתפקיד נשיא צרפת. לה פן דורשת להפחית מחירי האנרגיה, להעלות ההוצאה הציבורית ולמעשה להגדיל הגירעון התקציבי שכבר עלה ל־5.1%, וכן להמשיך להעלות החוב של צרפת.

עלייה בגירעון התקציבי, אם תזכה ותוציא לפועל את תוכניותיה, תגרור עלייה נוספת בתשואת האג"ח הצרפתי, כלומר ירידה במחירו. ככל הנראה דרישתה לשוב ולהפחית גיל הפנסיה לגיל 60, תידחה לשנים הבאות, מפני שמדובר בעלות של 101 מיליארד יורו לשנה, כך רומזת מפלגתה הטוענת כי הרפורמה של הפנסיה תידחה ל־2026.

כמו מעבר לים, בארה"ב, לה פן דורשת לעבור למדיניות פרוטקציוניסטית להעדפה של צרפת על פני מדינות אחרות, כלומר הגבלות על היבוא, בחינת כלכלה ממוקדת ל"צרפת תחילה". הכוונה להפחית את המע"מ תביא לעלייה בגירעון של 24 מיליארד יורו. אם מרי לה פן תקים ממשלה, ישנה כוונה להפחית המע"מ גם על דלק בנוסף לחשמל. ואולי בעתיד, אף להפחית מע"מ על מוצרי מזון שמחיריהם מעיקים על האוכלוסייה. 

מרי לה פן טוענת שהממשלה הנוכחית כלל לא רגישה לכסף ושאם כבר מוציאים כסף ציבורי, עדיף לטובת העם. הממשלה הנוכחית דווקא צמצמה התקציב השנה ויש בכוונתה להפחית הוצאות הממשלה גם בשנת 2025. השבוע נציבות האיחוד האירופי עומדת לשים את צרפת ברשימה של 11 מדינות באיחוד האירופי שיש להן גירעון חריג.

אם תזכה מרי לה פן בבחירות, היא תהיה האישה השנייה שמובילה מדינה במערב אירופה מהימין, בעקבות ראש ממשלת איטליה מהימין הקיצוני, ג'ורג'ה מילוני שזכתה בבחירות בקיץ 2022. מאז שנבחרה מילוני היא מיתנה את הכרזותיה וגישתה הקיצוניות מלפני הבחירות. עדיין איטליה בראשותה של מילוני כלל לא מקשיבה לדרישות נציבות האיחוד האירופי בבריסל להפחית גירעונה התקציבי, כמתבקש מחברותה בגוש היורו. 

העימותים בין הממשלה שתקום בראשות לה פן, אם תיבחר, לנשיא הנוכחי מהמרכז, יביאו לשיתוק חלק ממערכות השלטון והייצוב המשקי של צרפת. לה פן גם הולכת בכל הכוח לבחירות של 2027 בכדי להביס את הנשיא הלעומתי עמנואל מקרון, שהיא מתעבת. אולי הממשלה החדשה, אם תקום, תתפשר במספר נושאים מול הנשיא מקרון, אבל בנושא ההגירה ושקר מבקשי המקלט המדיני היא אינה מתכוונת לוותר. לה פן פועלת גם נגד תוכניותיה של הממשלה הנוכחית לפתח טנק מערכה, בשיתוף פעולה עם הגרמנים ונגד פיתוח מטוס קרב של הדור הבא בשיתוף פעולה עם גרמניה. יש סתם בזבוז כסף באינטגרציה של מערכות הביטחון של אירופה, היא טוענת. 

המועמדת לנשיאות, בעוד מספר שנים, יוצאת גם נגד כוונותיו של הנשיא הנוכחי עמנואל מקרון לחלוק עם אירופה את הידע והשימוש בכוח הגרעיני של צרפת, כוח זה שמור לצרפת בלבד, עבור צרפת ואין בלתו וכוח גרעיני זה אינו יכול לשמש להרתעה עבור כלל אירופה, אומרת לה פן. אסור לצרפת לבזבז כסף לתמיכה באוקראינה, כסף שלו נזקקים הצרפתים, אומרת מפלגתה.

יש מי שעוד מבקש להגדיל כוחו והוא השמאל הצרפתי שאף הוא מאס במרכז של מקרון. הטוען להקים ממשלה בראשותו הוא Jean-Luc Mélenchon העומד בראש מפלגת France Unbowed והמבקש לקיים חזית מפלגות השמאל Nupes. חינו של מלנקון, שנכשל בריצה לנשיאות מול מקרון, סר לאחר שסירב להגדיר את חמאס כארגון טרור גם לאחר הטבח של 7 באוקטובר אשתקד. הגישה הרדיקלית שלו הבריחה ומבריחה מצביעים שיעברו אולי למנהיג הבא של השמאל Ruffin (רופין) שמתכוון לרוץ לנשיאות מול לה פן בשנת 2027, כאשר בלאו הכי עמנואל מקרון לא יוכל להתמודד לקדנציה נוספת. 

עוינת לישראל

הכאוס במערכת הפיננסית והמשקית של צרפת עלול לפגוע בישראל גם מעבר להדרתה של התעשייה הביטחונית של ישראל מתערוכת המשק יורוסאטורי (לבסוף התאפשרה השתתפות ישראל בצו בית המשפט, יום לפני נעילת התערוכה). נציין כי במערכות נשק של מספר מדינות כולל צרפת וארה"ב נכללים רכיבים ישראליים, כך שהחרם לא יהיה מלא. ישראל לא נשארה חייבת, שר הביטחון יואב גלנט כבר אמר לצרפתים כי הם יכולים לשכוח להיות צד במשא ומתן עם לבנון.

הם בחרו צד ולכן ישראל תמנע מהם מלהיות מעורבים לצד האמריקאים. גלנט אומר כי צרפת בחרה להיות עוינת לישראל, חד וחלק. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסוף חודש מאי כי הצרפתים הרגו, בשוגג, מוזמנים לחתונה במאלי, מתוך מטרה להרוג טרוריסטים, אבל לא הייתה טענה כי עשו זאת בכוונה. אז לא קראו לעמנואל מקרון פושע מלחמה, אמר בנימין נתניהו, גם לא אנחנו. כך קורה לפעמים גם במלחמה ברצועת עזה.

בצלאל סמוטריץ' על חוק הגיוס: "אנחנו בהזדמנות גדולה, אסור לפספס אותה" (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

דבריו של בנימין נתניהו הכעיסו את מקרון והוא הורה לחסום תעשיית הנשק בישראל מלקחת חלק בתערוכה המתקיימת עכשיו בפריז מה שפועל לטובת תעשיית הנשק של צרפת. הסחר עם צרפת הידרדר עוד טרם העימות מול הממשלה הלעומתית של צרפת נגד ישראל. בשנת 2023 ירד היקף הסחר בין המדינות ב־28% ל־4.04 מיליארד דולר, עודף מסחרי של 1.2 מיליארד דולר לטובת צרפת.

בשליש הראשון של השנה עדיין עודף מסחרי לטובת צרפת של 266 מיליון דולר. מדיניות פרוטקציוניסטית של ממשלת מרי לה פן, אם תקום, עלולה לצמצם את הסחר בין צרפת והעולם ומטבע הדברים בין צרפת לישראל, הימין הצרפתי בלאו הכי אינו אוהד ישראל למרות שנאתו ופחדיו מהפלישה המוסלמית המתגברת של המאה ה־21.