1. חלוקת שלל: חברי הקואליציה לא בזבזו השבוע זמן יקר כששעון העצר הקואליציוני מתקתק. שבוע בלבד אחרי פרישת בני גנץ מהקואליציה ועוד בטרם גופתו הפוליטית התקררה, הם פתחו בביזה הגדולה של קופת הבנק המרכזי. שרי מפלגות הקואליציה דרשו את הנתח שלהם, ואין בולם. בטח לא ביבי, שמרוב פחד נכנע לכל דרישה ואף מקדם אותה.

אחרי בנט: האם איילת שקד בדרך חזרה לפוליטיקה?

הארי השואג דרעי התעורר מתרדמת החורף, נטש את עמדת המבוגר האחראי (שם זמני) וחזר לפוליטיקה שלפני 7 באוקטובר. הסיסמה "יחד ננצח" הופנתה כנגד ראשי הרשויות המקומיות שחוק הרבנים הופל על ראשם. החוק מעניק למשרד הדתות רישיון להקמת מפעל ג'ובים הכולל מאות משרות בעלות 100 מיליון שקל. הוא מקודם בהשתתפותו הפעילה של נתניהו, החושש מכוחו האלקטורלי של דרעי.

לצורך קידום החוק הקפיץ נתניהו באמצע השבוע את ראשי הרשויות - לא לדיון חירום במצבם הקורס אלא כדי לגייס את תמיכתם בחוק. באותה ההזדמנות נעלמו הצהרותיו נגד ח"כ מנסור עבאס והתנועה האסלאמית, לאחר שעבאס הסכים במצוות דרעי להימנע מהצבעה. האירוניה מתאבדת. על הצעת החוק המופקרת ניצח ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, שעוד השתומם כיצד ח"כים של הליכוד מעיזים להצביע לפי צו מצפונם.

חברו למפלגה של רוטמן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מרחיק לכת עוד יותר. שומר הקופה הפך לשודד הקופה. הוא זנח את האידיאולוגיה וזוכה לטובות הנאה מנתניהו בעקבות המהפך בעמדתו בנושא גיוס החרדים. ממתנגד חריף לחוק ההשתמטות הפך לתומך נלהב. לאן נעלמו הטיעונים חוצבי הלהבות שלו על חובת גיוס חרדים? בתמורה, הוא יקבל במזומן וביד את הלבנת המעמד של מספר התנחלויות על הר טרשים קירח, וקידום גזירות כמו קיזוז כספים לרשות הפלסטינית בניגוד לעמדת מערכת הביטחון.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סוחט את הלימון האלקטורלי שלו ואת נתניהו עד הסוף. מאז פרישת גנץ הוא העלה הילוך בהתקפות נגד ראש הממשלה, משמיץ את מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בעודו לובש מדים - וגם היועצת המשפטית לממשלה לא יוצאת נקייה. בדיון בבג"ץ נחשף כיצד נתניהו שדרג את מעמדו של בן גביר כשר, והפך את העבריין המורשע למפכ"ל־על בפועל.

בניגוד לטענות בן גביר, הוא רחוק מלהיות עציץ. באדיבות נתניהו הוא הפך לגינה שלמה המלאה בעשבים שוטים. אנסח זאת בזהירות: כמעט כל דרישה של בן גביר, למעט החזרת יאיר נתניהו ממיאמי לצורך צירופו לקבינט המלחמה (שבוטל בינתיים), תיענה בחיוב על ידי נתניהו.

וגם לחרדים אין מה לדאוג. ביבי יעשה כל מהלך כדי לדאוג להמשך השתמטותם מצה"ל, גם אם מערך הגיוס בצה"ל צועק הצילו. שר השיכון יצחק גולדקנופף, שהוא מטיף־העל להשתמטות מצה"ל של בני הישיבות, דואג להטבות שיכון למגזר החרדי בהיקף של כמיליארד שקל.

ואת מי שכחו מאחור? את השרים וחברי הכנסת בליכוד הנאמנים לדרכם האידיאולוגית והנאלצים לספוג את הביזיון הלאומי בתחומי הגיוס, השוויון בנטל, המינויים הפוליטיים והכלכלה. את חברי הכנסת שבכיסו מקבל נתניהו כדבר מובן מאליו, והם נענים לו. איך אמר פעם נתניהו? הם מפחדים!

אפשר לתמוה מהיכן בולמוס ביזת המיליארדים שבו לקו מפלגות הקואליציה. האם עד כה הם סבלו מתענית צום? הרי היו כספים קואליציוניים, ורק השבוע בדיוני התקציב באוצר התברר מצבה העגום של קופת המדינה שתקציבה ב־2025 יהיה גבוה מ־600 מיליארד שקל. אז מאיפה הכסף?

האם אחרי פרישת בני גנץ הכל מותר והסיסמאות "אחים אנחנו" או "יחד ננצח" לא היו יותר מאחיזת עיניים? ההסבר ההגיוני היחיד הוא שבקואליציית המחדל מריחים בחירות באופק על רקע הדיון בבג"ץ בחוק הגיוס. רבים סבורים שביבי לא יצלח בשלום את האירוע וייאלץ ללכת לבחירות ואז הכל פתוח. למבעיר האסמים לא אכפת עד אז מכלום חוץ מהישרדותו. לדרעי ולחרדים, שיישבו בכל קואליציה עתידית, אין מה לדאוג ביום שאחרי. סיבה לדאגה מבחירות יש לצמד סמוטריץ'־בן גביר, והם מתלהמים בהתאם.

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

2. גפן במובן גפני
מספר ח"כים מהקואליציה שנהגו בעבר להיות במרכז השיח התקשורתי ירדו בחודשים האחרונים מהרדאר. ליתר דיוק, זה קרה מאז פרצה המלחמה בעזה. אחד מהם הוא יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן. ייתכן שיש לו בטן מלאה, אבל הוא לא מעוניין לשפוך החוצה הכל ומעדיף להתמקד בתפקידו כיו"ר ועדת הכלכלה בכנסת.

ח"כ נוסף הוא משה גפני מיהדות התורה. היו"ר הכמעט נצחי של ועדת הכספים לא מופיע בתקשורת. כשזה כבר קורה, מדובר בחלק מהופעותיו הנדירות בכנס כזה או אחר. שתיקתו מובנת אישית. כל פליטת פה עלולה לסבך אותו - ורבות כאלה כבר היו לו בעבר מול האוצר, מול בנק ישראל ומול נתניהו עצמו. אלא שיו"ר ועדת הכספים הוא דמות ציבורית שחייב לומר פומבית את עמדותיו.

הצ'ילבה התורן שלו הוא שר האוצר. יו"ר ועדת הכספים מונע את אישור הצו שנחתם על ידי סמוטריץ' ב־11 במרץ המבטל את הנחות הבלו הניתנות על רכישת סיגריות בדיוטי פרי. קיימת סכנה שאם הצו לא יאושר, ההנחה תוחזר לקדמותה והאוצר יאבד הכנסות ממסים בהיקף הנאמד ב־100 מיליון שקל. בנושא זה פנו אליו הממונה על התקציבים ומנכ"ל משרד האוצר, אך אין עונה.

שר האוצר גם התחייב בפני חברות דירוג האשראי לייצר בתקציב 2024 מקורות תקציביים נוספים של 6 מיליארד שקל. לנוכח גירעונות העתק זה נראה כטיפה בים, אבל הבטחות יש לקיים, מה גם שאסור לזלזל בשום שקל. אלא שגפני עוצר כל דיון בנושא מסיבה פרוזאית. באגף התקציבים מתנים את המשך תקצוב מורי הזרם החרדי במסגרת רפורמת אופק חדש (כ־400 מיליון שקל) בשיפור רמת הפיקוח, דיווח שוטף באמצעות מערכת חשב ולימודי ליבה.

את יו"ר ועדת הכספים זה מרגיז, והוא מטיל את האחריות על סמוטריץ'. האחרון מבחינתו מסרב להתרגש, כי הוא מבין שבשלב כזה או אחר המשבר ייפתר. בינתיים, צעדי המיסוי שתקועים בוועדת הכספים הם מס נסועה (גבייה לפי הנסיעה בפועל ברכב החשמלי כדי להשלים את הבור במיסוי בלו). היקף השימוש במכוניות חשמליות עלה מעבר למצופה, וזה יוצר בעיה תקציבית. עוד מוצעת בתחום הרכב החובה להתקנת דלקנים על רכבים מעל 3.5 טונות. רק במקרה זה ניתן יהיה להכיר בהוצאות הסולר והבנזין לצורך מס.

בתחום הנדל"ן מדובר בביטול ההצמדה למדד של תקרת הפטור מתשלום מס על שכר דירה, העומד כיום על כ־5,700 שקל לחודש. עוד מדובר על חובת דיווח של בעלי דירות המשכירים אותן. בנוסף, מוצע להשאיר את מס הרכישה על דירה שנייה בגובה 8%, אחרת הוא יפחת ל־5%. כל צעדי המיסוי הללו שווים כאמור כ־6 מיליארד שקל, וצריך היה לאשרם עוד לגבי תקציב 2024.

כאמור, בינתיים אף אחד לא מוטרד. שר האוצר מבחינתו יודע שיש זמן עד סוף השנה, והוא בטוח שהמשבר ייפתר. מצבו של ח"כ גפני טוב. במהלך החודשים הקרובים יגיע לשולחנו אישור תקציב 2025. אין בכלל ספק כי בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים הוא ינצל את כל מנופי הלחץ שבידו כדי לאשר את המשך התשלום למורי הזרם החרדי.

מבחינתו, אם המשבר לא ייפתר, תקציב 2025 לא יאושר, ואז הממשלה נופלת. את זה נתניהו לעולם לא יוכל להרשות לעצמו, והוא לא יסלח לעצמו אם זה יקרה. אז ח"כ גפני מצויד בהרבה סבלנות, כי הוא בטוח שבסופו של דבר הוא ישיג את מה שהוא רוצה - ועוד באופן רטרואקטיבי. אז מה אם בינתיים קופת המדינה נפגעת?

משה גפני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה גפני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

3. המיזם הסופר־חברתי
השבוע יצא לדרך מיזם עסקי חברתי מרענן ויוצא דופן המכונה "הסופר החברתי" המקוון מבית ההסתדרות. בהכנות להקמתו הושקעו מיליוני שקלים בודדים, אך להמשך תפעולו הקצתה ההסתדרות כ־20 מיליון שקל בשנה. הכסף נועד בין השאר לסבסוד חלק ממוצרי היסוד שיימכרו, במטרה להילחם ביוקר המחיה בעיקר בתחום מוצרי המזון והטואלטיקה.

בשלב הראשון יימכרו 700 מוצרי מזון, פארם ואביזרים לבית. בסיום שלב ההרצה יתווספו עוד עשרות מוצרים לסופר. המחירים נמוכים בעשרות אחוזים מהממוצע בשוק. המשלוח, שיגיע בתוך שלושה־חמישה ימי עסקים, יוכל להגיע לכל בית בארץ. את המשלוחים תבצע חברת צ'יטה באמצעות קרטונים ממותגים דרך שני מרכזים לוגיסטיים: האחד באריאל והשני במודיעין.

הסופר זמין לחברי ההסתדרות (800 אלף במספר) וכפוף להזדהות באתר (super-hist.co.il). לקוחות שירצו באותה ההזדמנות להצטרף להסתדרות, יתבקשו לשלם דמי חבר של 12 שקלים לחודש (מעל גיל 60) או 45 שקל לחודש (מתחת לגיל 60).

את המהלך יזם לפני שנתיים יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד כחלק מהמאבק ביוקר המחיה. את המיזם הקים מנכ"ל ההסתדרות ויו"ר דירקטוריון הסופר, דודו בצלאל, שגייס לתפקיד מנכ"ל הסופר את עידן נסימי - לשעבר סמנכ"ל התפעול של רשת ZER4U ומנכ"ל דלק גז. צוות ההקמה עסק בחודשים האחרונים, בין השאר, ברתימת יצרנים מקומיים ויבואנים ליצירת מגוון מוצרים רחב.

יזמי הסופר כבר חתמו על הסכמי שיתוף פעולה עם ספקים גדולים כמו אסם, שטראוס, עלית, ויליפוד וגורי, ועם ספקים קטנים יותר כמו תומר והדר השרון. חלק מהמוצרים יימכרו דרך יבואנים מקבילים ולא יבואנים רשמיים. "אנחנו מזמינים כל ספק לעבוד איתנו בתנאי שימכור לנו במחירים סבירים ולא מופקעים. אני מבטיח שתופתעו לטובה מהמיזם", אומר עידן נסימי, מנכ"ל הרשת החדשה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד מרוצה: "מהיום יוכלו חברות וחברי ההסתדרות להוריד את הוצאות משק הבית בלחיצת כפתור. המיזם הינו פורץ דרך, ונועד לאפשר לכם להוזיל את סל הקניות בצורה נוחה, פשוטה, ומכל מקום".

לאלה שכבר מצקצקים בלשונם נאמר כי על הנייר מדובר במיזם חברתי סופר־חשוב, המהווה תשובה מסוימת למלחמה ביוקר המחיה. נכון שההסתדרות מתחה כאן את גבולות אחריותה כארגון עובדים, אבל באין גורם רשמי שמוכן להירתם למאבק, וכשהממשלה פשטה רגל בנושא, טוב שארגון העובדים נכנס לתמונה עם מודל המזכיר קו־אופ חברתי. את מידת הצלחתו מומלץ לבחון בשבועות הקרובים, וזו תימדד בין השאר במגוון המוצרים שניתן לרכוש באתר, ברמת שירות המשלוחים ובמחיר. יש להניח שמגוון המוצרים יגדל בקרוב במאות נוספים.

לצד שמירה על רמת השירות, מומלץ לקצר את זמן הגעת המשלוח ולהוסיף לאפשרות ההזמנה באתר גם מוקד שירות טלפוני. המוקד יספק תשובות לבעיות המתעוררות ובבוא העת יאפשר הזמנות דרכו. אחרי הכל מדובר במיזם חברתי. לגבי המחיר, אין ספק שהוא יהיה נמוך יותר. ראשית, הספקים שאיתם תעבור ההסתדרות יורידו את המחיר מעבר למקובל בשוק. שנית, היבוא המקביל יאפשר הוזלת מחירים נוספת. לבסוף ההסתדרות התחייבה לסבסד חלק מהמוצרים - וזאת בשורה חשובה מאין כמותה.

ארנון בר דוד (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
ארנון בר דוד (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

 4. לפיד בוער מבפנים
"אנחנו במצב חירום. ועדת החוץ והביטחון חייבת לשבת בכל יום כדי לקדם גיוס חרדים. מאז ההצבעה על דין הרציפות בכנסת כבר נהרגו 16 לוחמים. הזמן בוער", אומר לי יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד). לפיד העלה בימים האחרונים הילוך בהתבטאויותיו כנגד נתניהו ובהידוק המערך האופוזיציוני כנגד הממשלה. בתחילת הראיון העדפתי לחזור לתפקידו כשר אוצר ולשאול אותו על יוקר המחיה והמחירים המאמירים.

האם היית חוזר היום על הצעתך למע"מ אפס על דירות לזוגות צעירים או על מוצרי מזון בסיסיים?
"זכור לך בזמנו שמע"מ אפס על דירות חטף בלי סוף ביקורת - אבל היום הזוגות הצעירים היו שמחים לו היו מורידים 17% ממחיר הדירות. אבל לאף אחד בממשלה לא אכפת: הקימו את קבינט יוקר המחיה שכמעט ולא קיים ישיבות. אתמול הביאו לאישור את חוק הרוקחים, שלא קשור ליוקר המחיה, וזה הצחיק את כולם. שר הכלכלה ביטל את חובת סימון המחירים, ואין מי שיהיה אחראי. הממשלה הזאת עושה צעדים שאינם מחויבי המציאות ועוד בזמן מלחמה".

והאם לפני עשור, בתקופתך כשר אוצר, המצב היה שונה?
"אני זוכר שכשרצו לייקר את מחירי הלחם, מנעתי את זה בכל הכוח. יוקר המחיה זאת עבודה סיזיפית ולא מתגמלת מבחינה פוליטית. לשר אוצר צריך שיהיה אכפת. בנוגע לשאלתך בנושא אפס מע"מ - מערכת המיסוי לא יודעת לעשות מיסוי דיפרנציאלי. המערכת הוחלשה על ידי הממשלה, ולא בטוח שהם מסוגלים להפעיל מערכת כזאת. אבל אני תומך בפטור ממע"מ על מוצרי יסוד, אולם לצד זה צריך צעדים רדיקליים ביוקר המחיה, בתחום ההייטק ובתחום מחירי הדלק, שעלו בחודשים האחרונים חמש פעמים".

האם נתניהו מוטרד בכלל מיוקר המחיה?
"לא מעניין אותו בכלל, אלא רק בזמן קמפיינים. אין לו שום עניין בנושא. הוא אפילו לא ממנה מישהו אחר שיטפל מטעמו בנושא. אבל נראה לך שבנושאים אחרים הוא כן מטופל? הוא דיבר על העשור הביטחוני השקט ביותר, ועל היותו מומחה לעניינים המדיניים, ותראה איך התדרדרנו מאז. תראה מה קורה במערכת היחסים עם ארה"ב.

"נתניהו מבטיח אבל הוא משקר כדרך חיים. הוא והממשלה הזאת איבדו כל יכולת לנהל את המדינה. מדינת ישראל הפכה לפרויקט לא מנוהל. בממשלת השינוי ידענו שאנחנו הולכים לעבוד עבור האזרחים, אבל הממשלה הזאת עובדת עבור עצמה. היא איבדה את היכולת התפקודית".

בנוגע לחוק הגיוס, השר דודי אמסלם דורש גם לגייס ערבים. האם אתה תומך במהלך?
"ממשלת הימין על מלא לא מסוגלת לגייס חרדים שיקבלו נשק - וכל השאר זה תירוצים. אם עקרון השוויון מעניין אותם באמת, אז שיגייסו חרדים. ישראל היא מדינה יהודית, וזה לא סותר לימודי תורה. זאת ממשלת ימין על מלא, עלק. הקיצונים בממשלה יודעים רק לצעוק אבל לא יודעים לנהל כלום - וזה קורה בכל מקום שמנוהל על ידי קיצונים. בן גביר לא באמת מנהל משהו אלא מייצר כאוס. כנ"ל סמוטריץ'.

"תפקיד הממשלה הוא שחיינו יהיו טובים יותר ושהכסף ממסים ינוהל ביראת כבוד ובחוכמה. תפקיד הממשלה הוא שהמעמד הבינלאומי של ישראל יהיה חזק, אבל אנחנו הולכים לאחור. בממשלה רק מחלקים ג'ובים והטבות על חשבון הציבור. הם גם מאוד טובים בלהאשים אחרים בכישלונות שלהם. כל מי שלא מתיישר עם ההזויים הוא שמאלני וגם אותי הם מאשימים".

האם נתניהו מעדכן אותך בתפקידך כיו"ר האופוזיציה?
"הוא מעדכן אותי. זאת אחריותו בחוק. הפעם האחרונה שקיבלתי עדכון הייתה לפני שלושה שבועות".

 מה אומרים לך חבריך החרדים בסודי סודות?
"הם מבינים שאי אפשר להמשיך במצב הנוכחי. בסוף יש שם אנשים טובים שחיים בישראל ורואים כל יום הלוויות, ולהבדיל מהממשלה הזאת הם לא חיים בוואקום. אני נגד מתווה גיוס בהדרגה, כי אף אחד גם לא שואל את החיילים אם רוצים להתגייס בהדרגה. החרדים גם יודעים בתוך תוכם שאין שום קשר בין השתמטות לבין היהדות, שבסיסה הוא ערבות הדדית".

מה מסקנתך מסאגת חוק הרבנים?
"אני שמח שזו הפעם הראשונה שהקואליציה נכשלה בקידום מהלך פוליטי ציני. זה מוכיח שגם בקואליציה יש ח"כים טובים המקבלים החלטות על בסיס ענייני - וזה יוצר סדקים. חוק הרבנים הוא בסך הכל חוק ג'ובים, וכולם כבר מבינים את זה. בדיונים המקדמיים על החוק הצלחנו למנוע את האבסורד שבתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע ימונו במקביל רב אשכנזי ורב ספרדי, כאילו אנחנו נמצאים בשנות ה־50".

איך מתקדמים המגעים להקמת גוש אופוזיציה גדול?
"אנחנו עובדים טוב ביחד כולנו ומדברים הרבה. יש חמ"ל הכולל את גדעון סער, איווט ליברמן ובני גנץ, ואנחנו גם מדברים עם חלקים נוספים. לכולם יש אותה מטרה, ואין חשיבות לקרבות אגו. גם נפתלי בנט בתמונה. לגבי בנט, אני בטוח שנדע לעבור יחד, ואני שמח שהוא חוזר למערכת הפוליטית. הקמנו בפועל עם בנט שתי ממשלות, ב־2013 בראשות נתניהו וב־2021 בראשות בנט ולאחר מכן בראשותי. הוא איש מצוין וגם חבר שלי".

בני גנץ, יאיר לפיד (צילום:  יונתן זינדל פלאש 90)
בני גנץ, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

האם היית מוכן לאפשר למישהו אחר מלבדך לשמש כראש ממשלה?
"בעבר הוכחתי כשצריך אני שם את האגו בצד ושם את ישראל בפרונט. אני כיום האדם הכי מנוסה באופוזיציה, אבל ננסה לעשות מאמץ לאחד את כל הגוש אחרינו. זה יכלול את כל מי שיהיה וכל אדם שאכפת לו מהמדינה. המשימה העיקרית שלנו היא להעיף את הממשלה הרעה הזאת".

כמה זמן אתה עוד נותן לממשלה?
"אני חושב שב־2024 נהיה בבחירות. העסק פשוט לא מחזיק מעמד. אם בתוך שנה התפורר הביטחון האישי, מדיניות החוץ קרסה והכלכלה בצרות - גם הממשלה תיפול בסוף. גם בעבר הצלחנו להפיל את נתניהו. לאיש אין קווים אדומים, ואין לו אופק. הוא כישלון קולוסלי מהלך.
"לדעתי, נתניהו עוד לא הפנים באמת מה שקרה. כשהוא לא יהיה פה, לא תיקרא על שמו אפילו מזרקה, שלא לדבר על רחוב או היכל תרבות. יזכרו לו רק את 7 באוקטובר, שהוא הכישלון הגדול ביותר מאז מלחמת השחרור".

אז מה לדעתך מניע את נתניהו להמשיך בתפקידו בכל מחיר?
"לא עוסק בניתוחים פסיכולוגיים. העובדה שהוא בתפקיד גורמת נזק בל ישוער. אני מדבר עם מנהיגי העולם. אף אחד לא מאמין לו, ואף אחד לא רוצה לשתף אתו פעולה. מערכת הביטחון והכלכלנים איבדו בו אמון, אבל לא אכפת לו והוא ממשיך".

האם אתה תומך במתן חנינה לו בעסקת טיעון בתנאי שיפרוש מהחיים הפוליטיים לתמיד?
"אני לא בעד זה שהמערכת הפוליטית תתעסק בנושא החנינה. בשביל זה יצאנו למאבק לשמירת עצמאות מערכת המשפט, ולא נכון ולא ראוי שהמערכת הפוליטית תתעסק עם זה. אין לי רצון או שמחה לראות אותו בכלא, אבל העיקר שילך. הנזק שהוא גורם למדינה הוא בלתי ישוער, וייקח לנו המון שנים כדי לתקן אותו".