לרשימה הלא-קצרה של כשלונות, מחדלים, מעידות המיוחסים לראש הממשלה בנימין נתניהו, יתווסף כשלון צורב לנתניהו. מעודד ומרנין לב לישראל.

ראש הממשלה לא יצליח, בשום פנים לא, לערער, לשבש, להכתים במשהו את האהבה, האהדה והתמיכה של הנשיא ג'ו ביידן בישראל. אין לנתניהו שום סיכוי, אפילו קל שבקלים, לשנות כמלוא-נימה את יחסו האוהב, האוהד התומך בישראל הבוער בעצמותיו של הנשיא ג'ו ביידן עשרות שנים. זה לא ילך לו, לנתניהו. התנהלותו הלעומתית המתריסה של נתניהו מול וכלפי הנשיא ביידן, היא לא סתם מבישה. היא מחפירה. ההצהרות שלו, ההתבטאויות ששיווק באחרונה שארה'ב מאיטה ומעכבת משלוחי נשק לישראל, הן שקר מוחלט. חמור מזה, ראש הממשלה נוקט, מביע ומפגין את ההתנהגות המכוערת כלפי הנשיא ביידן ביודעים, במתכוון ובמזיד.

היערכות בקונגרס לקראת הנאום: מ"לא רצוי", מעמדו של נתניהו הסלים ל"מעלה חרדה" | דיווח
הייאוש של ביידן: ״בסוף יהיה הסכם, אבל לנתניהו ולסינוואר שום דבר לא בוער״

בנימין נתניהו במסר לג'ו ביידן (צילום: רועי אברהם /לע"מ)

לא לגמרי ברור מה נתניהו חושב ושואף להשיג בהתגרויות שלו נגד הנשיא ביידן. מה שברור, שהוא לא ישיג מאומה. אולי דבר אחד. הוא יכנס להיסטוריה של יחסי ישראל וארצות הברית, כראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דווקא היחידי ביניהם שגדל והתחנך בארה'ב, שרמס ברגל גאוה, ליתר דיוק בפה פעור ומחוצף, את תחום היחסים עם נשיא ארה'ב והבית הלבן – תחום שנחשב, נשמר וטופח באופן הכי מוקפד כקודש קודשים מדיני על ידי כל ראש ממשלה, פוליטיקאי ובכיר בצמרת ישראל.

מה שהיסטוריונים וחוקרים יתקשו להבין ולהסביר, איך ומדוע נהג והתנהג כך נתניהו מול וכלפי הנשיא הידידותי ביותר לישראל שאיכלס אי פעם את הבית הלבן. בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים ותיקים במטה הראשי של האו'ם בניו יורק ידועה ורווחת האימרה, "עם אמריקה אסור לריב, ועם אמריקה לא מתקוטטים. כי גם אם אתה צודק אתה זה שבסוף היום תפסיד ותינזק".

הבית הלבן (צילום: אריב ליב אברמס, פלאש 90)
הבית הלבן (צילום: אריב ליב אברמס, פלאש 90)

ארה"ב איננה מדינה-חברה אהודה במיוחד בזירת האו'ם. בתידרוכים סגורים, בראיונות ובשיחות אקראי, נשמעים טענות ומענות נגד ארה'ב. אבל תמיד טורח כל ראש משלחת ודיפלומט בכיר, לציין ולהדגיש הערכה רבה, הכרה וכבוד כלפי ארצות הברית, שמוכרת ומקובלת בלי עוררים כמעצמת-העל העליונה בעולם.

עוד לפני מלחמת חרבות ובלי קשר למלחמה, ראשי משלחות של ארצות חברות מרכזיות, דיפלומטים ותיקים הידועים כמומחים ליחסי חוץ, מציינים בשיחות את הקשרים ההדוקים המיוחדים הקיימים בין ארה"ב לישראל. על פי רוב באופן חיובי וכתופעה מדינית איכותית. זה לא בא לידי ביטוי בדפוסי ההצבעה בנושאים מזרח תיכוניים שהם תמיד נגד ישראל.

אנטוניו גוטרש מזכ''ל האו''ם (צילום: רויטרס)
אנטוניו גוטרש מזכ''ל האו''ם (צילום: רויטרס)

אבל הידידות, התמיכה והסיוע שארה"ב מקפידה להוכיח כלפי ישראל בזירת האו"ם, תרמו ותמשיך על פי כל ראש ממשלה, פוליטיקאי ובכיר בצמרת ישראל. מה שהיסטוריונים וחוקרים יתקשו להבין ולהסביר, איך ומדוע נהג והתנהג כך נתניהו מול וכלפי הנשיא הידידותי ביותר לישראל שאיכלס אי פעם את הבית הלבן.

בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים ותיקים במטה הראשי של האו'ם בניו יורק ידועה ורווחת האימרה, "עם אמריקה אסור לריב, ועם אמריקה לא מתקוטטים. כי גם אם אתה צודק אתה זה שבסוף היום תפסיד ותינזק". ארה'ב איננה מדינה-חברה אהודה במיוחד בזירת האו'ם. בתידרוכים סגורים, בראיונות ובשיחות אקראי, נשמעים טענות ומענות נגד ארה'ב. אבל תמיד טורח כל ראש משלחת ודיפלומט בכיר, לציין ולהדגיש הערכה רבה, הכרה וכבוד כלפי ארצות הברית, שמוכרת ומקובלת בלי עוררים כמעצמת-העל העליונה בעולם.

ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)

עוד לפני מלחמת חרבות ובלי קשר למלחמה, ראשי משלחות של ארצות חברות מרכזיות, דיפלומטים ותיקים הידועים כמומחים ליחסי חוץ, מציינים בשיחות את הקשרים ההדוקים המיוחדים הקיימים בין ארה'ב לישראל. על פי רוב באופן חיובי וכתופעה מדינית איכותית. זה לא בא לידי ביטוי בדפוסי ההצבעה בנושאים מזרח תיכוניים שהם תמיד נגד ישראל. אבל הידידות, התמיכה והסיוע שארה'ב מקפידה להוכיח כלפי ישראל בזירת האו'ם, תרמו ותורמים הרבה למעמדה של ישראל כמדינה דמוקרטית, כמעצמה איזורית, כמעוז של יציבות באיזור מועד לפורענויות – מעמד שבא לידי ביטוי וגילויי הערכה מתחת לרדאר. ישראל נחשבת ומוערכת בזירה הבינלאומית כסיפור הצלחה מדהים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחבל, מקעקע ומזיק למעמד המחמיא הזה של ישראל. בהתבטאויותיו המתגרות כלפי הנשא ביידן, נתניהו נחשף כראש מדינה יחידי, בעולם המערבי החופשי, שמזלזל בארה"ב, מתייחס בבוז, בביטול כלפי ומול נשיא ארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: שאול גולן, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: שאול גולן, פלאש 90)

מי שחשים בהלם והמומים לגמרי מהתנהגותו המשתלחת של נתניהו כלפי הנשיא ביידן הם יהודים בכירים בקהילה. "נתניהו איבד את עשתונותיו. הוא גורם להתנכרות של ממשל ביידן ומערער את חוזקה של התמיכה והאהדה לישראל בקרב הדמוקרטים. בהתנהגותו הזאת נתניהו מחבל בעצם קיומה של ישאל היא תמיכה דו-מפלגתית בישראל. אבל ממניעים אישיים ומשאיפה לשמור על הקואליציה הימנית-קיצונית שלו ולהישרד כראש ממשלה, נתניהו מתנהג כמי שעושה הכל לערער את יחסי ארה'ב וישראל".