אני מודה שנכנסתי לפאניקה מוחלטת אחרי שציפיתי בראיון הבלעדי שהעניק בנימין נתניהו שוב ל"פטריוטים" בניצוחו של ינון מגל. אם עד עכשיו ניתחו מומחים באולפנים את ההתנהלות וקבלת ההחלטות של נתניהו ותיארו את התנהגותו כאדם מנותק, שלא מבין מה מתרחש סביבו, ולכן הוא אינו כשיר לנהל את המלחמה, עד אתמול זה היה עדיין בגדר לשון הרע, הלבנת פניו לשווא כחלק מניסיונות פוליטיים להקטין, אבל אתמול נדהמתי לראות זאת לנגד עיניי.

נתניהו עשה זאת בעצמו ובלי שום מאמץ. הוא הלך ונשמע יותר ויותר כמו טרחן מזדקן מנותק מהמתרחש, שחוזר כמו מנטרה על סיסמאות מיושנות מהעבר (עד הניצחון המוחלט) שכבר לא מעודכנות לגרסה העכשווית, כמעט תשעה חודשים אחרי השבעה באוקטובר.

הוא אפילו הצליח להכניס לחרדה את נתיניו הנרצעים באולפן, ינון מגל וחברי הפאנל, שנותרו המומים מהכלום ושום דבר שנתניהו אמר ולא אמר, על רקע מחיאות כפיים סוערות באולפן. אני מוכנה להישבע שהרגשתי את ינון מגל מתכווץ בכיסא, מפנים בעצמו שהאיש שהוא מקדם, לא כשיר לנהל את המלחמה הקשה ביותר שידעה מדינת ישראל.

הפחד של נתניהו להתראיין לערוצי התקשורת המובילים בהם יישאל שאלות קשות, הוא בעוכריו. יועציו של נתניהו מפשלים פעם אחר פעם, אילו היו מבינים שנתניהו חזק יותר, דווקא כשלוחצים אותו לקיר, כי אין לו ברירה אלא להגן על עצמו, ורק אז הוא יוכל לספק תשובות שישתיקו את המלעיזים. אם נתניהו אינו מסוגל להתמודד עם ראיון אמיתי בגופי החדשות המובילים ולהתייצב מול שאלות עיתונאיות מקצועיות וראויות ולא בחנופה ובחיבוק שזכה לקבל אמש, איך יתמודד במלחמה רב זירתית עם אויבים צמאי דם שלא מוכנים לחבק או להקל עליו.

אילו היה עומד בגאון ומשיב על שאלות קשות כמו אותו נתניהו של פעם, אולי היה רוכש את אמוננו מחדש, אבל עם הזנב בין הרגליים חלש ורפה הוא איבד את כל הקסם והגיע לערוץ הסגידה שכל יעודו להאדיר ולהעצים את האיש. נתניהו קיבל מסאז' מפנק בארבע ידיים עם אבנים חמות ולא התאמץ אפילו לייצר תשובות שיתנו נוק אאוט לשואלים, כי ממילא הרגיש בטוח ומוגן ואין צורך להזיע מדי, ובמקום להוציא ממנו מסרים של כוח ועוצמה הוא הוכיח שאמת דיברו כל מבקריו שאמרו שהוא פחדן ורופס.

יותר מהיורו והאח הגדול: נתניהו ב"פטריוטים" שבר את כל השיאים

כמה נוח ונעים להתראיין אצל עיתונאים שהולכים על ביצים ונזהרים מלשאול את ראש הממשלה שאלות קשות מדי, שעלולות להביך אותו חלילה וחס ולנפץ את התדמית שהוא הדביק לעצמו כמר ביטחון, חינוך, כלכלה, הסברה ומה לא. כמה נוח ונעים לשבת בסביבה שהיא לא סתם אוהדת, אלא כזו שחושבת שאתה מלך המשיח ורק אתה תביא את הגאולה לעם ולמדינה, הייתי מציעה למגל שיבדוק ויקרא על ימות המשיח, שכאשר יגיעו, העולם יהפוך לגן עדן עלי אדמות, ובינתיים אנחנו והעולם נמצאים בתוהו ובוהו מוחלט, ומאז שנתניהו אחז בהגה, המכונית הזאת דוהרת לתוך התהום. אז כדאי שמגל ירגיע עם השטות הזאת כי מיום ליום הוא הופך יותר ויותר לבדיחה עצובה וכואבת.

היה זה אחד הראיונות היותר גרועים של ראש הממשלה. הוא בלע את המילים, דיבר בקצב מסחרר שלא ניתן היה לקלוט את המשפטים במלואם, כי הוא סיים אותם בלחש ובאינטונציה של מי שמנסה להתחמק כמה שיותר מהר מכל הטרחה הזאת שדורשת ממנו תשובות, ובמקום לתת דין וחשבון על מעשיו ותוכניותיו לעתיד (לא שהוא התבקש באולפן לעשות כך), הוא ניסה לסיים את ההצגה הזאת כמה שיותר מהר ולעשות עליה וי, ונותר הרושם שהוא אפילו לא מאמין לעצמו.

זה היה ראיון מלא בסיסמאות שהמילים "נצחון מוחלט" ו"תבוסה מלאה לחמאס" מככבות בהן, והחזרה עליהן שוב ושוב על מנת לשכנע בעיקר את עצמו, השיגה את ההיפך הגמור. אדם שבטוח ביעד שהציב לעצמו לא צריך לחזור מיליון וחצי פעם על אותה מנטרה, אלא אם כן מטרתו לעשות שטיפת מוח, לשוטים שהוא יודע שקיימים בינינו, על מנת שימשיכו לתמוך בו.

נתניהו בערוץ 14 (צילום: צילום מסך ערוץ 14)
נתניהו בערוץ 14 (צילום: צילום מסך ערוץ 14)

השאלות של הפאנל היו אפילו גרועות יותר מהתשובות שסיפק נתניהו. הן היו על קצה המזלג, חפוזות ומתחמקות מהעיקר והמהות ויאללה, לשאלה הבאה, ובואו נגמור עם כל הסאגה הזאת. ואמנם יש לומר נשאלו חלקית שאלות על כל האירועים האחרונים, אך טופלו בצורה שטחית ורדודה. כתוצאה מכך, הערוץ לא רק שבייש את עצמו, אלא בייש גם את המרואיין שלו, כי אם הוא לא היה חושש לאתגר את נתניהו, הוא היה מאפשר לו להשיב מלחמה שערה, וכך להציל את כבודו. הערוץ, הקל עליו ויצא שכרו בהפסדו.

ועל מה דיברו בראיון? הזכירו איך לא, את נושא הסרבנות, שהיא אם כל חטאת, והיא זו שגרמה לטבח של ה-7 באוקטובר. לא השאננות והאזהרות של שירותי הבטחון, לא המיליונים שהוזרמו לחמאס ובנו אותו, רק הסרבנות. והדבר הראשון שעלה בדעתי, היה דווקא הסרבנות של נתניהו להתראיין בערוצים שלא מנשקים את האדמה עליה הוא דורך.

ובכלל, על איזה סרבנות מדברים? האם מישהו מהטייסים והמילואימניקים סירב פקודה ולא התייצב מאז שפרצה המלחמה?, שלא לדבר על חיילי הסדיר, שנהרגים יום יום על הגנת המולדת, אז מה כל הקשקוש הזה על סרבנות, אם לא במטרה להסיח את הדעת ולהסית אותה מהעיקר, והעיקר הוא שהמדינה נמצאת בברוך הכי גדול שאי פעם נקלעה אליו. ועד כמה יכול ראש הממשלה להיות מנותק, אם הוא אומר שהציבור החרדי מראה נכונות להתגייס, כאשר החרדים מתפרעים בהפגנות וצועקים: נמות ולא נתגייס?

או עד מתי ימשיך ראש הממשלה לתקוף את השמאל כפי שעשה בראיון, אותו שמאל שהוא אמור להיות גם מנהיגו? ומי השמאל בישראל? ליברמן, שגר בהתנחלות והוא פי אלף יותר ימני מנתניהו,  ומכיוון שהוא לא מפחד לבקר את נתניהו ולדרוש את התפטרותו, גם הוא שמאל? על פי ראייתו של ביבי, כל מתנגדיו הם שמאלנים בוגדים ומאוסים, וכל המלקקים לו הם נתינים נאמנים. האם גם אייזנקוט נחשב שמאלני שלא חוסך ביקורתו על התנהלות נתניהו, ותרם מבשרו ומדמו עבור המדינה כשאיבד את בנו במלחמה?

ואיך הוא יכול לטעון שרק מיעוט קטן מהשמאל שמפגין עוד מימי הקורונה, מחבל במאמץ הבטחוני ויעשה הכל להפיל את הממשלה, כאשר הסקרים האחרונים מראים שלא המיעוט, אלא הרוב גם חלקו הימני של המפה, לא מאמינים כמוהו שהניצחון המוחלט ריאלי, והרוב רוצה בחירות עכשיו, והחלפת הממשלה.

נתניהו עשה טעות מרה שבחר להתראיין "בפטריוטים", כי אם עד עכשיו חששתי לגורל המדינה, עכשיו אני בחרדות אימה לאחר שהגעתי למסקנה אחת ויחידה מהריאיון הזה נתניהו כבר לא אותו נתניהו, נתניהו לא כשיר.