צה״ל פועל באופן אינטנסיבי בכל גזרת יהודה ושומרון. מבצעי ״כיסוח דשא״ מתנהלים כל יום, בכל שעות היום, בכל מחנות הפליטים, היישובים העירוניים והכפריים באיו"ש. הפעילות של צה״ל הובילה את מחבלי חמאס, הג'יאהד האסלאמי וארגונים נוספים להקים מערכי הגנה, בניסיון לפגוע בכוחות ולמנוע את הפעילות של צה״ל בקני הטרור באיו"ש.

סרן אלון סקאג'יו נפל בג'נין: "במותו הוא הציל לפחות עשרים חיילים"

בשבוע האחרון, הופעלו שני מטעני גחון על כוחות צה״ל והביאו למחיר כבד: קצין סיירת חרוב סרן אלון סאקאג'יו נהרגו בג׳נין ו-16 לוחמים נפצעו מפיצוץ זירת מטענים. אתמול, נהרג לוחם דובדבן ולוחם נוסף נפצע מפיצוץ מטען על כלי רכב משוריין של צה״ל במחנה נור א-שמס ליד טול כרם.

איום המטענים מטריד מאוד את צה״ל. בתקופת שהיית צה״ל בלבנון בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת, האיראנים אימנו את חיזבאללה להשתמש בכלי המטענים, כדי לפגוע בכוחות צה״ל ולגרום לאבדות רבות. עכשיו, בזירת יהודה ושומרון, נראית היטב טביעת האצבע האיראנית. הן בהזרמת האמצעים והן בהדרכה, שחלקה נעשית דרך אתרי אינטרנט.

סרן אלון סקאג'יו (צילום: דובר צה''ל)
סרן אלון סקאג'יו (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל מיפו את האיום. בפיקוד המרכז ובאוגדת איו״ש פועלים כדי לצמצם את יכולות המחבלים בתחום החבלה. בצה״ל אומרים, כי כל המטענים שנמצאו עד היום הם תוצר של ייצור עצמי ולא מטענים תקניים. החומרים מהם המטענים נוצרים הם דו שימושיים (דשן וכו) ולכן זו הסיבה שהאפקט שלהם אל מול כמות החומר נפץ - הוא נמוך מאוד. אחד המטענים הפופולריים הוא מטען בלון הגז. הבלון ממולא בחומרים כימיים, כדי לגרום לפיצוץ בעוצמה גדולה במיוחד.

בצה״ל קבעו תורת לחימה בפשיטות באיו"ש, זאת כדי לשמור על הכוחות. במהלך המבצעים, מנטרלים כוחות ההנדסה מספר מטענים. השיטה המרכזית היא חישוף הקרקע על ידי שופל או D9 ובכך הוצאת המטען משימוש או פיצוצו.

בצה״ל אומרים כי הוא משתמש גם באמצעים טכנולוגיים לשיבוש תדרים. בפיקוד המרכז מציינים, כי מתחילת המלחמה הם חשפו ונטרלנו מאות מטעני גחון שהוטמנו על ידי מחבלים מתחת לתשתיות אזרחיות, במיוחד במחנות הפליטים. במקביל, נתפסו מאות רבות של מטעני צינור, אשר משמשים כמטעני השלכה.

בצה״ל ובשב״כ פועלים לאיתור מטעני גחון וכמו כן הוצאו משימוש ופוצצו כ-50 מעבדות שיועדו להכנת מטענים ואמל״ח. בצה״ל ובשב״כ כבר מבינים שאיראן וארגוני טרור עושים מאמץ גדול מאוד להכניס אמצעי לחימה לתוך השטח וזה אחד האתגרים הגדולים של צה״ל. החשש בצבא הוא השלב הבא: הכנסת מטענים תקניים, כפי שהופעלו בלבנון בעבר.

בצה״ל אומרים כי עד היום לא התפוצץ אמל"ח תקני ״אבל זה יכול לקרות בכל רגע״, כך על פי גורם בפיקוד המרכז. "אחת המטרות במבצעים הרחבים שלנו בתוך מחנות הפליטים - היא להשמיד את התשתיות של מעבדות הנפץ והמטענים, לכן אנחנו סורקים הרבה מרחבים ומבנים״.