אין לי או לאף אחד תשובה נכונה אם בסוף חיבוטי הקבר הנוכחיים נצליח לצאת מן הבור בחתיכה אחת כמדינה. אם בוחנים את התהומות המפרידות בין קבוצות האוכלוסייה המרכיבות את המרקם המתפורר ששמו החברה הישראלית אזי הסיכוי הוא קלוש עד בלתי אפשרי. איך שלא יסתיים סיבוב הדמים הנוכחי וכשהכנסת הנוכחית תלך לבחירות, תצוץ תוכנית ההיפרדות בינינו לבינינו ותנחת על קרקע מוכנה. כל ניסיון למנוע בחירות ייתקל במרי אזרחי תקיף ויחזק את הצורך בהפרדה גיאוגרפית ומנטלית של קבוצות האוכלוסייה העיקריות במדינת ישראל. גם התכנון וגם הביצוע של תוכנית ההפרדה הם אתגרים הרקוליניים.

פרפורי עווית נואשים: סמוטריץ' לא יגלח יותר מיליארדים להתנחלויות
בדרך לתהום: השאלה שמנקרת בלבו של כל ישראלי מודאג | רן אדליסט

אחת הדרכים לבחון את שאלת ההיתכנות היא לראות מה קורה במקומות שבהם יש חלוקה לאומית ביחידה גיאוגרפית אזורית אחת, כמו העיירה בארלה בגבול הולנד־בלגיה. אין שום מקום להשוואה בין הבלגן הכאוטי והיצרי בישראל ובין העדרים המלחכים בשלווה באחו האירופי, ועדיין ניתן לבחון את רעיון ההפרדה כאשר הגבול בין הולנד לבלגיה חוצה כבישים ומדרכות, בתים וחצרות ואפילו חותך לשני אזורים את הסופרמרקט המקומי ואת בניין העירייה. זוגות שמתחתנים בבניין צריכים להחליט באיזו מדינה הם רוצים לקיים את הטקס: בצד שמאל של החדר - בלגיה. בצד ימין - הולנד. 

בארלה נמצאת בצד ההולנדי של הגבול בין הולנד לבלגיה, וגרים בה פחות מ־10 אלף תושבים. תחשבו כוכב יאיר שמגרדת את הקו הירוק והכפר הפלסטיני פאלמה שנמצא בשטח C ואדמותיו מגרדות את הבתים המזרחיים של כוכב יאיר. ההשוואה לא מוצלחת משום שאחרי מלחמת ששת הימים דאגו כוחותינו להפריד בין הכפר פאלמה לכוכב יאיר. הבעיה היא מה קורה כאשר מדובר ביישובים מעורבים עם ערבים ויהודים או דתיים וחילונים.

בבארלה יש 22 מובלעות בלגיות ובתוך המובלעות הבלגיות קיימות שש מובלעות הולנדיות. הגבולות אומנם מתערבלים כמו ספגטי אבל העניין הוא שהתנועה בין הגבולות היא לגמרי חופשית. תושבי העיירה בארלה חוצים את הגבול בין הולנד לבלגיה עשרות פעמים ביום.

לסידור הזה הם הגיעו אחרי 150 שנה כאשר דוכס אלמוני העניק חלק מאדמותיו ללורד פלוני. ב־1830 בלגיה קיבלה עצמאות מהולנד והחל משא ומתן על הפרצלציה הלאומית שהבשיל להסכם ב־1995. מעניין כמה זה ייקח אצלנו. בבחירות האחרונות לפרלמנט האירופי היו כרזות בחירות של מועמדים הולנדים ובלגים, ההולנדים הצביעו תחילה, ועל פי חוקתם הצביעו הבלגים כעבור שלושה ימים. להולנד ולבלגיה מחירים שונים. דלק וסיגריות זולים יותר בבלגיה אבל האוכל זול יותר בהולנד. אבל לא הכל שושנים. לשתי המדינות יש שעות קבועות לסגירת בתי עסק, אתה יכול לאכול במסעדה בבלגיה ולגלות שכדי לסיים עם קינוח אתה נאלץ להגר למדינה השכנה שמעבר לרחוב. אז מה בעניין שלנו, ילדים?