בתחילת השבוע הוצג לרמטכ״ל הדו״ח הראשוני של תחקיר המודיעין שלא חזה את אירועי 7 באוקטובר. דו״ח קשה המלמד על כשלים, תקלות, עיוורון מודיעיני. ביום רביעי קצת לפני השעה 12:00 בצהריים כלי טייס של חיל האויר משגר טיל אחד במשקל של שבעה ק״ג לעבר כלי רכב ליד בית החולים האיטלקי בצור. הטיל פוגע ומשמיד את כלי הרכב ומחסל את שני יושביו. היעד לפגיעה היה מוחמד אבו נעמה נאסר, מפקד יחידת ״עזיז״ בחיזבאללה

לפני פחות מחודש חוסל טאלב סאמי עבדאללה, מפקד יחידת ״נאסר״ של חיזבאללה. שני המחוסלים הם עמוד השדרה הצבאי של ארגון הטרור הלבנוני, מפקדי שתי האוגדות המרכזיות והמשמעותיות של חיזבאללה.

שרי הימין זעקו, נתניהו מיסמס: הדיון הלא יאמן בישיבת הממשלה | אנה ברסקי
גורם בכיר: בפעם הראשונה, חמאס הסכים למתווה ללא עצירת המלחמה

ברור כשמש כי חיזבאללה לא יתאושש מהר מהמכות הללו. יעברו שנים רבות שהם יזכרו את שני החיסולים, ולא רק את שניהם מכיוון שהרשימה ארוכה מאוד. חיזבאללה בלחץ במיוחד סביב שני האירועים הללו. הם מבינים שיכולת החדירה של המודיעין הישראלי לתוך קודש הקודשים של הארגון היא גבוהה, שהם חשופים. חיזבאללה הוא ארגון חזק, מסודר, לומד. אנשיו עושים פעולות רבות כדי להקשות ולמנוע את יכולות החדירה של המודיעין הישראלי לתוך הארגון.

הנה כמה דוגמאות שעלו בשבועות האחרונים:

שימוש בנייד: אפילו נסראללה הודה לאחר מות אימו לפני שבועות כי לא ענה למנחמים שהתקשרו כדי לא להפוך מטרה למודיעין הישראלי. בתוך הארגון נאסר על פעילי השטח לנוע עם טלפונים ניידים. 

תנועה במרחב: חיזבאללה קבע כי מפקדים בכל הרמות ימנעו מתנועה בדרום לבנון ובאזורים שונים מחשש לפגיעה של צה״ל. עוד נקבע, כי התנועה תעשה רק במקרים חריגים וגם באופן מצומצם - רק עם מאבטח וללא בני לוויה, או לחילופין ברכבים סמויים כמו אמבולנס או רכב שיקשה את הזיהוי של יושביו. 

דירות מסתור: חיזבאללה החל להפעיל מבנים דו-שימושיים כמו דירות מגורים, מבני מסחר פעילים ואחרים שבהם אנשיו מקיימים מפגשי סתר במטרה לקדם מהלכים צבאיים. כך היה במבנה המגורים בנבטיה שהופצץ לפני כשבוע והביא לחיסול שבעה אנשי חיזבאללה.

מידור פעילים: פעילים בכל הרמות והיחידות מתנהלים תוך מידור הדוק מהסביבה. 

כל זה יורד לשטח לכוחות בחזית. אנשי הארגון שנשלחים לעמדות ירי כשהם מצוידים בנ״ט חושבים פעמים. הם רואים כיצד דרג המפקדים שלהם חשוף בפני המודיעין הישראלי וחוששים שמצבם הרבה יותר גרוע. העניין הזה יוצר את האפקט של חוסר ביטחון מבצעי וזה מה שבצה״ל רוצים ליצור בשטח הלחימה לאויב.

גם פיקוד ארגון חיזבאללה מבין זאת היטב. זאת הסיבה שמרבית כוח רדואן, הנכס המבצעי של הארגון ואיתו חוליות הנ״ט, נשלחו למעבר לליטאני, הרחק מעיני צה״ל. בחיזבאללה רוצים למנוע שחיקה ופגיעה בהם.

המחבל טאליב סמי עבדאללה עם מפקד כוח רדואן שחוסל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
המחבל טאליב סמי עבדאללה עם מפקד כוח רדואן שחוסל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מאז 7 באוקטובר נוצר מצב אבסורדי של רצועת ביטחון בשטחנו. נכון שהירי מלבנון נמשך כל יום בכל שעות היום, אבל כגודל הכישלון המודיעיני הישראלי ב-7 באוקטובר נכון לעכשיו בזירה הצפונית אותו אגף מודיעין, אותן זרועות המודיעין, שב״כ, מוסד - יצרו חדירה מודיעינית מדהימה לתוך חיזבאללה - חדירה אשר מתורגמת בזמן אמת לכוח אש של חיל האוויר ופיקוד צפון.

תקיפה בדרום לבנון 28.06 (צילום :דובר צה"ל)

את התוצאה ראינו ביממה האחרונה. חיזבאללה ירה בהיקפים עצומים אבל הוא לא חרג מכללי המשחק של המלחמה בצפון. הירי הזה מציג את עוצמת הלחץ בתוך הארגון, שמנסה להעביר מסר רועש לישראל הכולל ירי לעבר מתקנים צבאיים, כלומר, הנה, גם לנו יש מודיעין. שנית, חיזבאללה מציג את עוצמת והיקפי האש שהוא יודע לייצר כדי להבהיר מה עשוי לקרות בהמשך הדרך בעת לחימה כוללת.

המסר הזה מועבר במטרה שהאנליסטים באגף המודיעין הישראלי יקבלו את המסרים. ספק אם זה מרתיע את הצד הישראלי.

התמונה השניה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]