כפי שביביסטים קובעים נחרצות שבנימין נתניהו לא אשם ושרק אחרים אשמים, כך אנשי רק־לא־ביבי (להלן רל"ביסטים) קובעים, באותה נחרצות, שרק ביבי אשם. שתי הקבוצות הקנאיות האלו טועות, אבל המאמר הזה מוקדש לאחרונים.

הגישה הרל"ביסטית שגויה מיסודה, משום שהיא יוצרת פרספקטיבה כוזבת של המציאות, ולמעשה פוטרת מאחריות את כל מי שאינו ביבי. תופעה זו בולטת במיוחד בשלוש סוגיות שעלו לאחר 7 באוקטובר.

חיזבאללה בלחץ מיכולת המודיעין הישראלי, ומנסה להעביר מסר רועש | אבי אשכנזי
שרי הימין זעקו, נתניהו מיסמס: הדיון הלא יאמן בישיבת הממשלה | אנה ברסקי

הסוגיה הראשונה קשורה בתפיסות האסטרטגיות שהובילו למחדל 7 באוקטובר: קונספציית "הכלת חמאס", מדיניות הבידול בין רצועת עזה ליו"ש ואסטרטגיית הסבבים. ביבי הוא האחראי העיקרי להנהגת תפיסות אלו מאז 2009, אבל ביבי הוא לא היחידי שאימץ אותן. כל בכירי הדרג הפוליטי, כל בכירי מערכת הביטחון וכל בכירי התקשורת אימצו את התפיסות האסטרטגיות הללו בחדווה.

קונספציית "הכלת חמאס" בכלל נולדה שנתיים לפני שביבי חזר לראשות הממשלה. אביה מולידה, שר הביטחון אהוד ברק, אחראי לעיצוב התפיסה האסטרטגית הגורסת כי ישראל יכולה להכיל מדינת טרור בגבולותיה, ומדי פעם לצאת לסבבי לחימה נגדה. הוא אפילו מנע את מיטוט שלטון חמאס במבצע עופרת יצוקה.

כל שרי הביטחון שבאו בעקבות ברק אימצו את אותה קונספציה, בווריאציה כזו או אחרת, וכך גם שני ראשי ממשלת השינוי. כזכור, נפתלי בנט התגאה בכך שהתיר לפועלים מהרצועה להיכנס לישראל, ויאיר לפיד הוביל מבצע צבאי מול הג'יהאד האסלאמי (עלות השחר), שבו צה"ל נמנע בקפדנות מפגיעה בחמאס.

למעשה, כל ראשי המפלגות, מימין ומשמאל, אימצו את התפיסה האסטרטגית של נתניהו (ראו מאמרי שפורסם ב"מעריב" ב־19 במאי 2023), וכל הבכירים לשעבר מהצבא, מהשב"כ ומהמל"ל שעומדים עתה בראש מחנה רק־לא־ביבי, עמדו בעבר בראש התומכים בקונספציה.
הסוגיה השנייה נסבה סביב השאלה: האם מערכת הביטחון נתנה לרה"מ התרעה על מתקפת 7 באוקטובר? העובדה שאין חולק עליה, שהצבא והשב"כ לא התריעו על התקפה מתקרבת של חמאס, מוציאה רל"ביסטים מדעתם, משום שכך נתניהו יכול לטעון, בצדק רב, שהוא לא קיבל שום התרעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: שאול גולן, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: שאול גולן, פלאש 90)

למעשה, אפילו ימים ספורים לפני המתקפה, דיווחו גורמי ביטחון בכירים לדרג המדיני שחמאס מורתע ואינו מעוניין בהסלמה. אז כדי שיוכלו להמשיך ולקבוע ש"רק ביבי אשם", נתלים הרל"ביסטים באזהרות בעל פה ובכתב שהעבירו הרמטכ"ל ואמ"ן לרה"מ, בין מרץ ליולי 2023, על כך שהמשבר החברתי שהתעורר בעקבות הרפורמה המשפטית פוגע בלכידות הצבא ומגביר את הסבירות להסלמה. אולם ה"אזהרות" האלו רק מראות עד כמה מעל הצבא בתפקידו.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אכן בא לראש הממשלה והזהיר אותו שהמחאה נגד הרפורמה פוגעת בלכידות הצבא ועלולה לפגוע קשות בכשירותו. אם כך, מדוע הרמטכ"ל לא פעל בתקיפות נגד מי שאיימו ב"הפסקת התנדבות" – המונח המכובס שהסרבנים נתנו לסרבנות הפוליטית שלהם? יתרה מכך, מדוע הרמטכ"ל ואמ"ן לא עשו דבר כדי להתכונן להסלמה? רמטכ"ל שמאמין כי הסבירות להסלמה עלתה, אמור לנקוט שורה של צעדים כדי להתכונן, אולם הרמטכ"ל לא עשה דבר מכך.

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

זיכרון סלקטיבי

הסוגיה השלישית עוסקת בשאלה מי מכין את התוכניות הצבאיות בישראל. רל"ביסטים וגם כמה אלופים במיל' טוענים שנתניהו אחראי לא רק לגיבוש מטרות המלחמה, אלא גם להכנת התוכניות שאמורות להשיג מטרות אלו – והצבא רק מוציא אל הפועל את הוראות הדרג המדיני. זוהי טענה חסרת שחר, במיוחד כשהיא נשמעת מפי אלופים במיל' שיודעים היטב איך הדברים עובדים באמת.

בתור מי שכיהן בקבינטים רחבים ומצומצמים, אני יכול לקבוע חד־משמעית כי מי שמכין את התוכניות האופרטיביות זה הצבא, ורק הצבא. אפילו בקביעת מטרות המלחמה, הקבינט בדרך כלל מחליט עליהן בעצה אחת עם הצבא.

כאשר מתקבלת החלטה לצאת למלחמה, אגף תכנון מכין (יחד עם גופים אחרים במטכ"ל) את התוכנית האופרטיבית ומגיש אותה לרמטכ"ל. הרמטכ"ל מאשר את התוכנית, ואז הוא בדרך כלל מציג אותה בפני שר הביטחון. לאחר מכן השניים עוברים להציג את התוכנית בפני רה"מ, ובסוף היא עוברת לאישור הקבינט. מניסיוני, ברוב המכריע של המקרים הקבינט מאשר את התוכניות ללא שום תיקונים.

הרצון של הרל"ביסטים להדביק לביבי גם את הכישלונות של הדרג הצבאי הבכיר, מעיד על השנאה המעוורת אותם. אבל זה שאלופים במיל' נוהגים כך, מלמד שהשנאה גם גורמת לפגיעה בזיכרון, שכן רבים מהם ראו במו עיניהם את האישור האוטומטי שנותן הקבינט לתוכניות האופרטיביות של הצבא.

מחאה נגד הממשלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

על מנת להסיר כל ספק וכדי למנוע אי־הבנות, אחזור ואציין, כפי שציינתי אין־ספור פעמים בתשעת החודשים האחרונים, כי נתניהו הוא האחראי העיקרי הן למגה־מחדל של 7 באוקטובר והן לכישלון האסטרטגי במלחמה. לכן, מצער אותי לומר כי הטיעונים חסרי היושרה של הרל"ביסטים נגדו הם הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לו.

למרבה האירוניה, רבים מתומכי נתניהו שעזבו אותו בעקבות אסון שמחת תורה כבר חזרו לתמוך בו, לאחר שהבינו שמי שמקדם את תעמולת "רק ביבי אשם" אלו אותם אנשים שהאמינו שרה"מ הוא השטן בהתגלמותו הרבה לפני 7 באוקטובר, ושמוכנים לאתרג את כל האשמים האחרים רק כדי לפגוע בו.

תופעה זו בולטת במיוחד ביחס לשר הביטחון יואב גלנט, שאחריותו למחדל ולניהול הכושל של המלחמה זועקת לשמיים, ולמרות זאת הוא זוכה לאתרוג מלא מצד הרל"ביסטים. הטיעון חסר היושרה והלא משכנע "רק ביבי אשם", שעומד במוקד המחאה שמובילים הרל"ביסטים נגד נתניהו בחודשים האחרונים, הוא לדעתי הסיבה לכך שהמחאה הזו לא מצליחה להשיג תמיכה רחבה אפילו בקרב מתנגדי הממשלה.

[email protected]