מיליוני מילים, מאות אלפי מאמרים וניתוחים נכתבו בתשעת החודשים האחרונים סביב מחדל 7 באוקטובר. 50 שנה אחרי מחדל מלחמת יום כיפור. אפשר לומר בכאב, שמחדל 7 באוקטובר 2023 עלה בחומרתו על המחדל של אוקטובר 1973. ישראל הפסידה בקרב בבוקר 7 באוקטובר בשעה 06:28. עכשיו, במשך תשעה חודשים, היא מנסה לקום מהמכה ולנצח במלחמה. זאת אמירה קשה, אבל חשוב להסתכל למציאות בעיניים.

גם במלחמת כיפור הפסדנו בקרב, אבל ניצחנו במלחמה. לא נעסוק כאן בהשוואות, גם לא בדמיון. היה מצופה מעם, ממדינה ומצבא שנכוו ברותחים, במלחמת פתע מול הצבאות החזקים באזור - להיות ערניים, חדים, קשובים, דרוכים גם מול ארגון הטרור המשני ברמת האיום.

בזמן הסריקות: חטיבת הנח''ל השמידה את המבנה שנפל בו יצחק חדד ז"ל | צפו
מהפכה בזמן המלחמה: כך הצליח צה"ל לשבור שיא עולמי בהצלת חיי אדם

איך הגענו למצב שבו ארגון טרור ״מורתע״ מצליח לנצח לכמה שעות את הצבא החזק, הגדול, הטכנולוגי, עם מערך המודיעין שמככב ברשימת Top10 של הצבאות בעולם? ברמה הטקטית, תחקירי המלחמה שנעשים בצה״ל ובשב״כ ושמוצגים בימים האחרונים לרמטכ״ל - מצביעים על הליקויים.

המחבלים שחדרו לשדרות בשבעה באוקטובר
המחבלים שחדרו לשדרות בשבעה באוקטובר

אבל החקירה האמיתית, ההכרחית, בדמות ועדת חקירה ממלכתית, לא מתבצעת. ספק אם בהרכב השלטוני־פוליטי הזה חקירה כזאת תתבצע. ישראל הייתה שבויה במהלך אסטרטגי סביב חמאס. גם הדרג המדיני וגם הצבאי פעלו בעיוורון מוחלט. תפיסת ההגנה בדרום הייתה שגויה. פוליטיזציה נכנסה לצה״ל ולמערכת הביטחון, והיא השפיעה ומשפיעה על קבלת החלטות ועל מהלכים ביטחוניים. צה״ל נתפס שאנן, לא מוכן, לא בקשב ולא ביכולת לחימה.

מי שהציל את המדינה היו האזרחים, שרצו בלי צווי מילואים לימ"חים. קרב הבלימה לא היה בשליטה ולא מאורגן, וזה תרם למספר המטורף של הנפגעים.

צה״ל נלחם תשעה חודשים בעזה. רוח הלחימה של החיילים בסדיר ובמילואים היא מופת לנו ולכל העמים. צה״ל בלם את האויב שנכנס לשטח ישראל, הפקיע את כלל מערכי החמאס ברצועת עזה - מג׳באליה בצפון, דרך מחנות המרכז והעיר ח'אן יונס ועד רפיח וציר פילדלפי. צה״ל ניתק את חמאס מהעולם. את מה שעשה צה״ל בקרבות ילמדו בבתי הספר הצבאיים בכל העולם. ברמה הטקטית, צה״ל ניצח את המלחמה.

אזור הטבח במסיבת הנובה (צילום:  יוסי זמיר פלאש 90)
אזור הטבח במסיבת הנובה (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

אבל הניהול של המערכה הוא חידלון שלא נגמר. תשעה חודשים זאת תקופה ארוכה למלחמה מסוג זה. היא בניגוד לדוקטרינה הביטחונית של ישראל. היא שוחקת את המדינה, את כוחות המילואים, את הכלכלה, ומכרסמת בכל יום בהישג הניצחון. ישראל נכנסה למערכה נחושה לנצח ולהחזיר את כוחה וכבודה. בפועל, הססנות וחוסר גיבוש אסטרטגיה הובילו אותנו למלחמה ארוכה. 

השבוע הגיחה קצת אופטימיות, כנראה בהשפעת המתרחש דווקא במערכת הבחירות בארה"ב. יש לנו ההזדמנות לנצח במלחמה, להגיע להסכם שחרור 120 חטופים, ולקבוע הסדר ביטחוני ארוך טווח ומערך שלטוני שיחליף את שלטון חמאס. השאלה היחידה היא עד כמה נחושה ההנהגה הישראלית לנצח.