כגודל הציפיות, כך גודל האכזבות: כך אפשר לסכם את התנהלותה של כנסת ישראל במדינה לאחר 7 באוקטובר. השבת השחורה תפסה את הפוליטיקה הישראלית באחת התקופות הכי מפולגות שידע משכן הכנסת. אחרי שנה של מאבק פוליטי אדיר בין תומכי ומתנגדי הרפורמה המשפטית, חברי הכנסת נערכו לחזרה לכנס החורף ולחידוש החקיקה המשפטית.

האסון הנורא שפקד את המדינה ופתיחת המערכה בדרום ובצפון הצליחו ברגע אחד להחזיר את בית הנבחרים הישראלי למקומו הראוי - דאגה לאזרחי ישראל ושיתוף פעולה חוצה מפלגות ומגזרים, שנרתמו יחד לסייע כלל שניתן.

רגע לפני צאתו לארה"ב: חברי הכנסת מכניסים את נתניהו לפלונטר
החוק של רוטמן עבר בטרומית, באופוזיציה תקפו: "ההפיכה המשטרית חזרה"

הציבור הישראלי ציפה לראות בזמן הזה את הנהגת המדינה נרתמת יחדיו, בנקודת השפל של המדינה, ואכן תוך זמן קצר הוקמו בכנסת חמ"לים מיוחדים של צוותי עבודה למגוון נושאים - סיוע למפונים, דאגה למשפחות החטופים ומעקב אחרי כשלים שמשרדי הממשלה לא הצליחו לטפל בהם.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

לתקופה קצרה נדמה היה כי הכנסת הופכת להיות "נקודת אור", וש־120 הח"כים מצליחים להתעלות לגודל השעה, ושכמו שהעם התאחד והתגייס - תרתי משמע - גם חברי הכנסת הניחו בצד את המחלוקות לטובת המערכה הכבדה.

לאורך כל התקופה הזו אומנם אושרו שורה ארוכה של חוקים לטובת כל אותן אוכלוסיות שנפגעו, ומדי יום הדיונים בוועדות הכנסת נפתחו בדברי משפחות החטופים, אך תשעה חודשים אל תוך המלחמה הארוכה - כעת כבר נדמה שנציגי העם חזרו לקרבות הרגילים ולחקיקה שנויה במחלוקת.

כאשר העיסוק המרכזי הוא שרידות הממשלה וקידום חקיקה מגזרית, קשה להבין אם הקואליציה באמת מבינה שגם הפוליטיקה השתנתה מאז 7 באוקטובר, ושזה לא רק בנאומים או ציוצים ברשתות חברתיות, אלא גם צריך להתבטא במעשים.

שינוי סדרי עדיפויות הוא לא צעד טכני למימון צורכי המלחמה, אלא הדבר הנכון לעשות למען המדינה, גם אם זה לא מתיישר לעמדות המקוריות שבהן אחזו בעבר.

בניגוד לתחזיות ראשוניות, הקואליציה הצליחה לשרוד מושב כנסת מלא, וכבר עכשיו ברור שהבחירות עדיין לא באופק. החברה הישראלית נמצאת במשבר חסר תקדים, וראוי שחברי הכנסת ייזכרו בתחושה האחריות שליוותה אותם בתחילת המלחמה.

אין שום צורך לטשטש מחלוקות, חובה להעביר ביקורת נוקבת, ועדיין יש עמדות שונות בחברה הישראלית שצריכות לבוא לידי ביטוי בבית הנבחרים. אבל העיקרון של "לא לחזור לשיח של 6 באוקטובר" חייב להיות בבסיס הפעולה של כל חברי הכנסת. נכון לעכשיו, נראה שהם שכחו מכך.