ישראל ראתה בעשור וחצי האחרונים בחיזבאללה כאיום המרכזי הראשוני על מדינת ישראל. זה קרה קצת אחרי האביב הערבי. סוריה התפרקה, מצרים שהיא מדינת שלום עם ישראל סובלת ממשברים פנימיים שלא נגמרים. איראן הייתה ונותרה האיום הקיומי על ישראל אבל היא לא מיידי ובכלל חיזבאללה הוא מבחינת ישראל סניף מדינת איראן בלבנון, סוג של זכיין. 

מאז מלחמת לבנון השנייה חיזבאללה פעל בכמה מישורים: הראשון הוא בנה מחדש את היחידות שלו. קבע כוחות הגנה וכוחות תקיפה - מתמרנים. שנית קידם את ההצטיידת בחסות ומימון איראן. בארסנל גדול במיוחד של טילים וכטב"מים, כשהמטרה היא להנחית על ישראל גשם ארטילרי בעת עימות. שלוש, חיזבאללה פעל בשני מישורים לביסוס מעמדו מול איראן ומול הציבור הלבנוני.

הפגנות וחסימות כבישים: מפת השיבושים המלאה ברחבי הארץ
"אסור לתת לקיצונים לנווט": צפו בהפגנות נגד חברי הקואליציה

בישראל ראו את התהליכים, למדו, הפנימו, התכוננו לעימות עוצמתי מול חיזבאללה. אבל אז הגיע ה-7 באוקטובר, וישראל נאלצה לחשב מסלול מחדש בצפון. הבעיה הגדולה היא שבשל לוחמה אלקטרונית שמפעיל צה״ל כדי לשבש את החימושים המדויקים של חיזבאללה, אפליקציית הניווט ״ווייז״ לא עובדת. נראה כי ישראל עדיין תקועה בצומת דרכים, גם לאחר תשעה חודשים: לאן, איך ומתי ממשיכים מכאן.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפת יעדי טרור של חיזבאללה בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

נחזור להתחלה: בצה״ל שירטטו את מלחמת לבנון השלישית כמלחמה קצרה עם פעולה מהירה אווירית בשמי לבנון. ניתוק סוריה מהמערכה. תמרון מהיר של כמה אוגדות של צה״ל בלבנון. והרחקת תשתיות הצבאיות של חיזבאללה מטווח האיום היעיל על ישראל.

שריפה בצפון (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)
שריפה בצפון (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

על בסיס האיומים ותוכניות הלחימה של צה״ל גובשה תוכנית פינוי הישובים. אגב רק לידיעה, מי שגיבש אותה הם ראשי ישובי הצפון. אחר כך צה״ל והממשלה אימצו אותה. הרעיון והבסיס שלה נכונים. צה״ל לא צריך בשעת לחימה בצפון להסתכל לאחור. להתמודד עם 120 אלף תושבים שמסתובבים לו בין הרגלים בעת שהוא מתמרן צפונה.

ה-7 לאוקטובר תפס את צה״ל עם כוחות מדוללים בצפון. שתי חטיבות קוו בסך הכול. עם כוחות מדוללים חסרים כי הופנו לתגבר באיוש. מפקדות בהדממה, ורבבות תיירים ומטיילים בצפון המדהים.

המזל הוא שגם חיזבאללה הופתע באותו היום. כוחות רדואן, כוחות ההתקפה של חיזבאללה היו אומנם במרחק קפיצה, אבל הם לא הופעלו.
גם בפיקוד הצפון יודעים כי חיילי המילואים הצילו את הצפון. המילואימניקים רצו לימח״ים לפני שאכ״א הפעיל את חייגני הקריאה של צווי 8. בתוך שעות יחידות המילואים התפרסו בקוו ראשון ושני מול חיזבאללה. יצרו חגורות אבטחה בצירים וסביב הישובים.

במקביל בפיקוד הצפון מיהרו להוציא את תוכנית הפינוי. אלוף הפיקוד אורי גורדין האמין כי מדובר בפינוי זמני קצר. בדיוק על פי התוכניות, בפיקוד צפון העריכו כי בתוך ימים תינתן פקודת ההתקפה.

אלא שתשעה חודשים שישראל פועלת בצפון בניגוד לתפיסת הביטחון שלה. צה״ל הגיע למערכה בצפון שחצן ויהיר. כך למשל במהלך אימון המלחמה שנערך בסוף חודש מאי 2023 בצפון, אמר אחד מאלופי המטכ״ל לחיילי המילואים בגבול הצפון: ״לנסראללה יש אלפי טילים שמכוונים לצפון, אבל אנחנו יותר חכמים וחזקים ואנחנו נפגע בו ישר בפוני ונשמיד לו את היכולות מהר״.

אלא שבפועל צה״ל מצא עצמו עם מחסור של פגזי תותחים וטנקים, מחסור במסוקי תקיפה, בחימושים לחיל האוויר, באפודים קרב ללוחמים, בשכפ"צים, בקסדות וכן אפילו במדי ב'.

שריפות בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפות בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

המזל שבמקום אט״ל של צה״ל שפשט את הרגל ב-7 באוקטובר, קם עם ישראל והקים אט״ל אזרחי שהציל את צה״ל. וכן גם צריך לומר תודה לביידן ולמנהיגים נוספים. ששלחו רכבת אווירית עם הספקה מכל הבא ליד וכל מה שיורה.  קרב הגנה הוא הקרב הקשה במלחמה, שגרת הגנה היא שוחקת ביותר. 

בפיקוד צפון מנסים ליצור מצב בו רמת השחיקה תצומצם. למצב הלחימה קוראים ״הגנה התקפית״. כלומר יוזמים התקפות קטנות כואבות לחיזבאללה. על הדרך מנסים לדחוק ולדחוק את כוחותיו. רק השבוע חוסל מפקד האוגדה השני של הארגון. 

חיזבאללה לא יושב בחיבוק ידיים, יוזם ירי של עשרות אלפי טילים מסוגים שונים לרצועת הביטחון שהקימה ישראל בשטחה וגם דרומית ממנה. הוא יכול לרשום לעצמו הישגים מרשימים: הכניס את רמת הגולן לטווח העימות הישיר עם לבנון. יצר רצועת ביטחון בשטח שלנו תוך שהוא מקבע נכון לעכשיו את הלחימה בשטחנו. פגע והשמיד נכסים יקרים לישראל הן ברמה צבאית והן אזרחית. ולראשונה מזה 76 שנה יצר פליטים בקרב אזרחי ישראל.

המערכה בצפון תסתיים בהסכם. השאלה היא אחת האם: ההסכם יבוא בלחימה עצימה של ישראל בלבנון במטרה  להשיב את כבודה ואת ההרתעה, או שנוותר על הכבוד לעת הזאת ונעבור לשקם את הצפון שמדינת ישראל נטשה לפני תשעה חודשים.