כמעט כל התבטאות/הופעה פומבית של השרה סטרוק היא פיגוע תקשורתי. כל פיגוע תקשורתי שהיא מייצרת הוא פגיעה בהתיישבות ביו״ש, כי הציבור הישראלי ממצב את מפלגתו של סמוטריץ' בתור נציגה אולטימטיבית של המתנחלים. אך הפעם פגיעתה הייתה פגיעה ישירה.

במה מדובר? סביב כל יישוב ביו״ש יש קו כחול, שמדינת ישראל בדקה אותו היטב וקבעה שזהו תחום המותר לבנייה. אלה אדמות שבוודאות לא בבעלות פרטית של ערבים מהאזור. בעיקרון, מועצה מקומית או אזורית יכולה להוציא היתר בנייה בתחומי הקו הכחול, אבל זה כרוך באישור המנהל האזרחי, שמשמש בעניין זה כוועדה העליונה לתכנון ובנייה. מישהו צריך לפנות למנהל ולבקש תב״ע. בדרך כלל הפונים הם מועצה אזורית ו/או משרד השיכון.

השרה סטרוק הוקלטה: "החודשים האחרונים הם כמו תקופה של נס"

בקדנציה של בנט־לפיד, זאב אלקין, שכיהן כשר השיכון, פעל ״לפנות את השולחן״ והחל לטפל בקביעות בתהליך להוצאת אישורי בנייה בהתאם, תוך כדי שהוא מקדם פניות של המועצות ביו״ש.

אלא שבתוך שנה, בנימין נתניהו שידל שני ח״כים מימינה, את עמיחי שיקלי ואת עידית (מיצובישי) סילמן, לעבור צד בתמורה לתיק בממשלה שיקים, וממשלת בנט - תחזיקו חזק - נפלה משום שהאופוזיציה התנגדה להארכת תקנות אזרחיות ביהודה ושומרון.

גם סיעתו של בצלאל סמוטריץ' התנגדה, ואורית סטרוק, חברה בסיעה, הרימה את ידה נגד הארכת תקנות אזרחיות ביהודה ושומרון, אשר מאפשרת מדי שנה התנהלות תקינה ביישובים.

אלמלא התנגדו הליכוד, סמוטריץ' וסטרוק להארכת התקנות ביו״ש, אלקין כשר השיכון היה מקדם בנייה ביישובים, ומרבית הסיכויים שהפלישה הקטלנית של חמאס הייתה נמנעת או שמממדיה היו קטנים בהרבה, כי ממשלת בנט לפיד הייתה קשובה לאיומים ביטחוניים בשונה מהממשלה הנוכחית שמאז הקמתה ועד ל־7 באוקטובר התמקדה בניסיונות לנקום באזרחים שלא הצביעו עבורה.

לא מן הנמנע שסטרוק פעלה לקידום תב״ע, תוכניות שמאפשרות הנפקת אישורי בנייה ביו״ש.

אבל ההתרברבות בפעולות אלה, שנועדה לקושש קולות עבורה אישית ועבור מפלגתה, שמגרדת בקושי את אחוז החסימה, ולהצדיק את עצם קיום משרדה, שעולה קרוב למיליארד שקל לישראל הנלחמת - פוגעת קשות בהתיישבות ביו״ש.

זאת, לא משום שהאמריקאים והאירופים ישמעו, אלא משום שסטרוק מוחצת ברגל גסה קונצנזוס סביב ההתיישבות ביו״ש, אשר התגבש בשנים האחרונות בחברה הישראלית. כשישראל יורקת דם, מבכה את בניה, דואגת לגורל חטופיה, והגליל עולה באש, וילדי הצפון לא יוכלו לחזור לספסל הלימודים בתום חופשת הקיץ - סטרוק מעלה את התקופה הנוראית בתולדות המדינה על נס.

התרברבות בבנייה ביו״ש בעיצומה של המלחמה פוגעת במפעל ההתיישבות כפי שפוגע חוק ההשתמטות במגזר החרדי: סטרוק בדבריה משחקת לידי מפלגות השמאל, יוצרת הפרדה מלאכותית בין בית אל לכרמיאל ומשרטטת מחדש את הקו הירוק.

גילוי נאות: הכותבת היא תושבת חברון לשעבר, ובינה לבין השרה סטרוק היכרות לאורך שנים רבות. עזבתי את חברון לא מסיבות מדיניות או ביטחוניות, אלא בגלל מגבלות חברתיות של קהילה חרד״לית סגורה.