אין גבול לעליבות, ואין תחתית עמוקה מזו שאליה מוכנים ארבעה חברי כנסת לרדת. מעולם זה לא קרה, וזה לא צריך להפתיע - בכנסת הזאת נחצו כל הקווים. לכן מכתבו של ח"כ אושר שקלים לראש הממשלה, שבו הוא דורש ״שידוד מערכות לקראת הכרעה״ ותובע להדיח את שר הביטחון, הרמטכ"ל, דובר צה"ל והפרקליטה הצבאית הראשית הוא מהלך של פיונים בלוח השחמט שמופעלים בשלט רחוק.

"קח שליטה על האירוע": טלי גוטליב במסר חריף לנתניהו

שלושה חברי כנסת מהליכוד חתמו על המכתב מלבד שקלים: טלי גוטליב, אריאל קלנר וקטי שטרית, שחזרה בה. לא צריך לנחש שכל הדרכים מובילות לרומא, ולכן מיותר להמר על כך שהרעיון הוא פרי יצירתו של שקלים. לא נדע לעולם מי שכנע אותו להחתים על המכתב שלושה חברי כנסת ולהפנות אותו לראש הממשלה. לא ברור אם ועל ידי מי הוזמן לכאורה המכתב, כשם שלא נדע לעולם אם המכתב הוא פרי עטו של שקלים, או שהרעיונות שנטועים בו הם של אחרים.

לפני שנעסוק במכתב ראוי להכיר את ח"כ אושר שקלים מסיעת הליכוד. הוא שירת בשנת 1992 כאפסנאי בסוללות נ"מ, סיים קורס מאמני כושר של מכון וינגייט ועסק בתחום מספר שנים. לאחר מכן פנה שקלים לתחום הפרסום והשיווק, והקים משרד לניהול קמפיינים ברשת האינטרנט. לשקלים תואר ראשון בכלכלה, מדע המדינה וסוציולוגיה ותואר שני בתקשורת פוליטית, שניהם מאוניברסיטת בר־אילן. בשנים 2023־2014 ניהל את מרכז המבקרים של איגודן - איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה.

לח"כ שקלים יש דעה מגובשת בכמה נושאים, הוא בעד החזרת החטופים ללא הפסקת המלחמה. הוא קרא לצרף את “ישראל ביתנו" לממשלה וקרא להתאחד מאחורי ראש הממשלה ולתת לו גיבוי. יש לו דעה ברורה על שר הביטחון, לפיה “הצבא לא סופר את גלנט". שקלים תובע להחליף את שר הביטחון, ולמנות שר ביטחון “אזרחי" שלא מתוך המערכת. אם נראה לכם שבסוגיית החלפת שר הביטחון הוא מדבר מגרונו של ראש הממשלה, אתם לא טועים, בעיקר לנוכח התבטאותו בעבר.

הדרישה שלו להדיח את דובר צה"ל, שאמר "אי אפשר להשמיד את חמאס", מלמדת שח"כ שקלים מנותק כנראה ממה שמתרחש בעזה. דובר צה"ל צדק. לא ניתן לחסל ארגון אידיאולוגי, ניתן רק לחסל את נכסיו הצבאיים. מי שאמר זאת במפורש הוא ראש המל"ל צחי הנגבי בכנס הרצליה, “את חמאס אי אפשר להעלים בהיותו רעיון, ולכן צריך רעיון חלופי לא רק פגיעה ביכולות הצבאיות שלו", והוא צדק. אלא שההתקפות שהושמעו נגד הנגבי אילצו אותו לפרסם הבהרה שבה הוא כתב כי “הקבינט והממשלה הגדירו את מטרות המלחמה: השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, החזרת החטופים ויצירת מציאות שמבטיחה שמעזה לא נשקף איום לישראל לאורך זמן". אין ספק שזאת מכבסת מילים מרשימה, בעיקר כשהנגבי לא חזר בו מהדברים שאמר ושמשקפים את המציאות.

ח"כ שקלים מתגולל על הפרקליטה הצבאית הראשית ש"כובלת את ידי הלוחמים ונותנת חסינות למחבלי חמאס פשוטו כמשמעו, ובכך קיימת סכנה לביטחון חיילינו". לדעתו, “העובדה שהרמטכ"ל נותן תוקף להחלטות אלה מהווה פגיעה ערכית ומבצעית". אין לי ספק שאת המשפט הזה ניסח ח"כ שקלים בעצמו ללא סיוע. זהו נוסח שמאפיין מי שהוא לכאורה בור ועם הארץ. הפרקליטה הצבאית הראשית פועלת על פי חוק השיפוט הצבאי, ולכן הרמטכ"ל מעניק לה את הגיבוי הדרוש כפי שראוי להיות. אם יש לח"כ שקלים השגות, הוא צריך לפעול לשינוי חוק השיפוט הצבאי, ולא להתגולל על הפרקליטה הצבאית הראשית שממלאת את תפקידה ודואגת שהחוק ייושם.