"ממצאי התחקיר על בארי מזכירים את הציווי העליון והברור כי על כל חייל בצה"ל להגן על אזרחים בעדיפות עליונה, לחתור למגע ולהוות חוצץ בין אזרחים למחבלים. עלינו לשוב ולהטמיע אותו בצורה הטובה ביותר בכלל צה"ל", כך אמר אמש דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי.

"לוחם עז נפש", "קצין שלחם באינספור מבצעים רחוקים בעומק שטח האויב לצד מבצעי הגנה על הבית" - הגרי תיאר בדבריו כי בבארי היו אינספור סיפורי גבורה של חיילים, שוטרים וכמובן של אנשי כיתת הכוננות של היישוב ושל תושבי היישוב. במעשיהם הם הצילו רבים.

גולן מזהיר את נתניהו: "אל תערב שיקוליים פוליטיים ותטרפד עסקה פעם נוספת"
הפעם המו"מ לעסקת חטופים רציני? יש דבר אחד שעושה את ההבדל

"בלחימה שנמשכה שלושה ימים, כוחותינו גברו על המחבלים אך במחיר כבד מאוד. 31 אנשי כוחות הביטחון – חברי כיתת הכוננות, לוחמי צה"ל ושוטרים נפלו בקרב. הכוחות לחמו בחירוף נפש תוך גילויי גבורה ואומץ לב עילאי. אין כמעט יחידה שלקחה חלק בקרבות שלא איבדה לוחם או מפקד. לצד מעשי הגבורה ואומץ הלב, נעשו גם שגיאות חמורות וטעויות שנבדקו", אמר.

כל לוחם בצה״ל מזדהה עם הדברים של תא״ל הגרי. 

דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)
דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)

מדינת ישראל רעשה וסערה בעקבות תחקיר "ליל הגלשונים" בשנת 1987, כאשר מחבל חדר למאהל של חטיבת הנח"ל ליד צומת גיבור בצפון ופתח באש. שישה לוחמים נהרגו ועשרה נפצעו. הש"ג ברח לנוכח המחבל ורק בזכות הטבח של הפלוגה שאחז בנשק והסתער על המחבל הופסקה המתקפה הרצחנית. 

בישראל הזדעזעו לנוכח התנהגות החייל שהיה בעמדת הש״ג. גם אז חיפשו בצה״ל אותו ולא את הדרג הבכיר ביותר בצה״ל שידעו להסתתר ולהרחיק את האחריות מהם. 

ליל הגלשונים (צילום: ראובן קסטרו)
ליל הגלשונים (צילום: ראובן קסטרו)

אתמול דקות לפני שתא״ל הגרי עלה לדבר לפני עם ישראל בכל מהדורות החדשות קיבלתי שיחת טלפון. לא הייתי הכתב היחיד שקיבל כזו שיחה, גם כמה מהקולגות שלי קיבלו אותה. מעבר לקו היה קצין משטרה בכיר. הוא ביקש ממני שאני יעדן את סוגיית השוטרים שברחו מהקרב. הוא ניסה להסביר לי שהחימוש שלהם אזל, שהיו להם רק אקדחים ולא נשקים ארוכים, שהם התכוונו לחזור אבל נשלחו לאופקים. בקיצור, המוניטין של משטרת ישראל שאיבדה בשנה וחצי האחרונות את הממלכתיות שלה, שהפכה בעיני חלקים גדולים מהציבור הישראלי למשטרה פוליטית, שרמת המקצועיות שלה יורדת יום יום לנוכח התחזקות מעשי והיקפי הפשיעה הפושטים בכל הארץ, שבר בעיניי שיא נוסף אתמול, כאשר שלחה קצינים לתדרך את התקשורת אל מול הכלל הכי בסיסי שבו כל טירון יודע כי עליו להגן על האזרחים ולא כי האזרחים צריכים להגן על החיילים והשוטרים לנוכח פני אויב.

השר לביטחון לאומי מתגאה בדבר אחד שהוא עשה בקדנציה הכושלת שלו כשר המשטרה והוא לחלק אקדחים לכל אזרח. אחרי זה אני מבין את התפיסה החולנית של צמרת המשטרה שבמקום להדיח או לכל הפחות להוקיע את חמשת השוטרים משורות הארגון על כך שהם ברחו, נטשו, והפקירו אזרחים לגורלם אל מול פני אויב - היא מעדיפה לספר לנו האזרחים סיפורים ותירוצים.

איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

תא״ל דניאל הגרי, דובר צה״ל. הטור הזה מופנה ישירות אליך. הדברים שלך היו אתמול אמיתיים ונאמרו מהלב שלך. אמנם אני מכיר אותך לא הרבה זמן אבל אני יודע שהתכוונת לכל מילה. לצערי למילים שלך אין כיסוי ברוח של צה״ל, המשטרה ומערכת הביטחון של היום. 7 באוקטובר בא על כולנו משום שבשנים האחרונות כל אחד מאיתנו האזרחים, כמו אנשי הצבא, עושים תמיד את החישוב ״מה יוצא לי מזה״ ולא באמת מבינים שבמעשיהם הם יכולים לקבוע גורלות, להציל חיים, להכריע את הקרב. 

חיסול חוליית מחבלים בקיבוץ בארי על ידי כוחות שלדג. צילום: דובר צה"ל

על צה״ל ומערכת הביטחון להבין שרק חזרה לערכי היסוד שלנו בלי תירוצים, בלי הסברים, בלי סיפורים, יביאו לכך שנעמוד איתן מול כל אויב. 
ומפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי - רק לפני שאתה עוזב את הארגון החבול והמרוסק שאתה משאיר מאחור - אני ממליץ לך להרים ראש, להיות מפקד רק לרגע של הארגון השני במערכת הביטחון, ולומר במעשים אמירה שאינה משתמעת לשני פנים - שוטרים הם המגן של האזרחים גם כשנגמרים להם הכדורים במחסנית. היו יותר מדי שוטרים גיבורים במלחמת ״חרבות ברזל״ ששילמו בחייהם כדי לקדש את האתוס הזה.