הפגישה שהתקיימה בלילה בבני ברק, בין מפקד פיקוד ההכשרות בצה"ל אלוף דוד זיני ורח"ט תומכ"א תא"ל שי טייב לבין הרב דוד לייבל, לשם "הקמת החטיבה החרדית בצה"ל", היא רק קצה הקרחון של מו"מ ארוך שמתקיים בין הצדדים הללו לצורך קידום גיוס החרדים. ספוילר: חטיבה חרדית בצה"ל לא תצא מזה.

הפגישה הסתיימה בהתפרעות, שאילצה את המשטרה לחלץ את הקצינים מזעמם של צעירים חרדים ש"עלו" על דבר קיומה וצעקו לעבר זיני וטייב "רוצחים" ושאר איחולים מהסוג הזה. אבל לא זה הסיפור. הסיפור הוא הקומבינה. כן, שוב קומבינה. כי מה שצה"ל עושה עכשיו מול החרדים זה לא גיוס, אלא זיוף של גיוס. בין הצדדים גובש הסכם. הוא כתוב. עקרון־העל: לדאוג שלא יהיה אף תלמיד ישיבה חרדי או אברך שיגויס. שהמתגייסים יבואו רק ממאגר אלה שלא לומדים.

הכין לימונדה: נתניהו סחט כהוגן את ניסיון ההתנקשות בטראמפ | בן כספית
"לא מפונים, לא נרצחים, לא חטופים": בן כספית מגיב על ישיבת ההסתה נגד נתניהו | דעה

הכוונה הייתה לגייס 1,200 חרדים במחזור הזה. העלו את זה ל־1,800. כדי שזה יקרה, ישגרו פי שלושה יותר צווים (בהערכה שכשליש יסכימו להתגייס). כלומר, 5,400 צווי גיוס. הצווים ישוגרו ביום ראשון. למי יישלחו הצווים? לצורך זה גובשו שלושה קריטריונים.

הנה חשיפה של הקריטריונים: 1. 750 צווי גיוס לבני 18־21, אבל רק נשואים, ובתנאי שנתפסו לפחות פעמיים נעדרים או מבריזים מהישיבה או המוסד שבהם הם לומדים. משמעות הקריטריון הזה: נשוי שלא היה בישיבה, כלומר שאינו תלמיד ישיבה. 2. 480־500 צווי גיוס מגיל 21 עד 23, כלומר - כולם נשואים עם ילדים, שם נמצאים מדווחי ביטוח לאומי, כלומר עובדים, ויש בבעלותם טלפונים חכמים. כלומר, בדרך ליציאה לתרבות רעה. 3. 650 צווי גיוס (בערך) לחרדים עם רישיונות נהיגה לרכב משא. סך הכל, כאמור, כ־1800.

זו הסגירה בין הצבא לרב לייבל. מתוך אלה שיגויסו, עולה שלא יגויס אף תלמיד ישיבה. כל המתגייסים יהיו נשואים. אף אחד מהם לא יהיה לוחם. נשואים ואבות לילדים לא הופכים ללוחמים, הם בעיקר הופכים לנטל כלכלי על הצבא. האפקט הצפוי: הימלטות המונית של חרדים צעירים בחזרה לישיבות, ללמוד לפי הספר. זה עדיף מהצבא. זה לא יביא חרדים אמיתיים לצבא, אבל זה יוריד את אחוז הגברים החרדים שמשתתפים בשוק העבודה. כי החבר׳ה האלה, או שיפסיקו לעבוד ויחזרו לישיבה, או שיפסיקו לדווח על עבודתם.

על פי אנשים שנחשפו לתוכן ההסכם, יש בו התחייבות מפורשת של צה"ל לא לגייס אף תלמיד. מה הבעיה עם זה? זה מנוגד לפסיקת בג"ץ, שפסק שכל החרדים חייבי גיוס, ושיוטלו סנקציות כלכליות על מי שלא יתגייס (גם על הסרבנים וגם על הישיבות), וכל פגיעה בעיקרון הזה היא פגיעה בעקרון השוויון.

התהליך שצה"ל מבצע עכשיו מנוגד לפסיקת בג"ץ ולעקרון השוויון. כי אם אתה לוקח רק כאלה שעובדים, או רק כאלה שנשואים, אין כאן שוויון. למה לא מקיימים מו"מ גם עם ראשי הציבור החילוני או הציוני־דתי לפני שמגייסים אותם? צריך להתפלא על הרמטכ"ל, על שר הביטחון, על ראש אכ"א וכל השאר. יש לכם כאן הזדמנות היסטורית לעשות מעשה שהוא גם נחוץ, גם נכון וגם צודק. תעשו אותו.