הציטוטים שדלפו מישיבת הקבינט השבוע עוררו סערה, אבל שרים שנכחו בדיון מתחילתו ועד סופו שמו לב דווקא לאירוע אחר, הרבה פחות "תקשורתי", אך הרבה יותר פוליטי.

גילה גמליאל יוצאת על סמוטריץ: "איבד את זה, חושב שהוא כל הממשלה"
צביקה יחזקאלי מסביר: אסור ללכת עכשיו לעסקת חטופים, נשאר עוד דבר אחד

שר הביטחון יואב גלנט הגיע לישיבה בצל סערת צווי גיוס לאלפי חרדים, אותם אישר לצה"ל להוציא כבר בשבוע הבא. גלנט אולי ציפה לשאלות או לביקורת בעקבות ההחלטה שקיבל, אך מצא את עצמו בשדה קרב, במוקד של מתקפה חריפה של חבריו לליכוד.

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, צעק לעבר גלנט בשיא תסכולו: "אנחנו עובדים קשה מאוד, שבועות על גבי שבועות, כדי למצוא פתרון לעניין הגיוס. ואתה פשוט בא והורס? מחליט להוציא צווים על דעת עצמך, בלי ליידע איש? למה זה טוב? מה אתה רוצה שייצא מזה?".

עו''ד יוסי פוקס (צילום: אלוני מור)
עו''ד יוסי פוקס (צילום: אלוני מור)

גם שרי הליכוד לא נותרו בצד וגובה הטונים שלהם לא נפל מהמונולוג הקולני של פוקס. רק שהם לא רק שאלו "מה גלנט רוצה?", אלא גם השמיעו מסקנה והיא: "אתה מנסה להפיל את הממשלה".

חילופי הדברים והצעקות בין שרי הליכוד לשר הביטחון ממפלגתם, אמנם ספק אם שווים היום כותרת שתפתח מהדורות, שהרי סערות וצעקות לא חסרות כן. אך ברמה המהותית, דווקא האירוע הזה מישיבת הקבינט אומר הרבה על המתרחש בליכוד, בממשלה ובמערכת הפוליטית כולה.

ההאשמות שספג גלנט הן רק טעימה קטנה מההתרחשות הגדולה שעד כה לרוב נשארה מתחת לפני השטח: הקרע בינו לבין נתניהו, חוסר האמון ההדדי, החשדנות הגוברת והמחריפה והמסקנות המתבקשות שעשויות להשליך על הרכב הממשלה ועל יציבותה, שלא לדבר על עתידו הפוליטי של שר הביטחון עצמו.

יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

זה התחיל ברפורמה המשפטית, התחזק במהלך המלחמה, ובשבועות האחרונים זה הפך מקונספירציות הגובלות בפרנויה של סביבת רה"מ לדעה הרווחת בליכוד. הטענה כי גלנט חותר תחת נתניהו ומטרתו האמיתית היא הפלת הממשלה לא נולדה אתמול. 

הקרע בין השניים כבר מזמן מניב פירות רעילים ובשפע. במשך חודשים ארוכים אנשים ששוחחו עם נתניהו או עם מקורביו מהמעגל הראשון והשני, שמעו את התזה הזאת, המלווה בנימוקים. גם כתבים פוליטיים שמעו גם שמעו, רק שעד לאחרונה התבקשו להביא את הטענה החמורה נגד גלנט בשם גורמים עלומי השם. 

העובדה שהשבוע שרים בכירים השמיעו את הטענה בשמם ובקולם, לא בשיחות סגורות, אלא ישר לאוזני גלנט, מצביעה על עליית מדרגה דרמטית. עמדת שר הביטחון בנושא עסקת חטופים, שנוגדת את עמדת נתניהו, חיזקה בעיניי רבים בממשלה ובליכוד את התזה. החלטת גלנט לאשר הוצאת צווי גיוס לחרדים מתוך הבנה מלאה באשר להשלכות של הצעד - הייתה הקש ששבר את גב הגמל מבחינת רבים במפלגה. 

"היום, גם אלה שצחקו על הטענות של אנשי נתניהו כי גלנט פועל להפיל ממשלה וכינו את זה 'התקף פרנויה', מוכנים להאמין שמדובר באירוע אמיתי. הכעס על גלנט בליכוד הוא אותנטי", אומר חבר מפלגה ותיק ומקושר. 

פעיל ותיק ובכיר נוסף במפלגה מסכים עם חברו ואף מסביר: "גלנט עצמו או מי שמייעץ לו, כנראה לא מבינים את הדנ"א של הליכוד. אצלנו לא סולחים למי שמפיל ממשלת הליכוד. ליכודניקים לא נותנים חנינה ליתום שרצח את הוריו במטרה לרשת את רכושם, גם אם מדובר במגנט של מנדטים".


הטור המלא יפורסם מחר במעריב.