הכותרת המרכזית של אולפן שישי אמש בערוץ 12 התמקדה בנושא שכבר הפך לבדיחה ברשתות, על הטיעון המגוחך והילדותי של ראש הממשלה שהוא "לא ידע", והביאה רצף של קטעי ארכיון בהם טען בנימין נתניהו כי לא ידע.

"ביבי לא ידע" שהתצפיתניות יושבות בסמוך לגדר ללא נשקים, ביבי לא ידע שחמאס לא מורתע, הוא לא ידע על האסון שעלול להתרחש במירון, הוא לא ידע שמפקד בית חולים "שיפא" שוחרר, הוא לא ידע שבנו של חבר הכנסת והשר לשעבר יזהר שי נפל בקרב בכרם שלום, הוא לא ידע ולא שיער לעצמו שעם הכסף שהוא מזרים לחמאס הם בונים מנהרות ואמל"ח, מה שכל ילד בגן יכול היה לצפות שיקרה. הוא גם לא ידע שדרך רפיח וציר פילדלפי מוברחים אמצעי לחימה לחמאס, ונזכר מאוחר מדי שצריך לטפל באותו מקום רגיש, במקום לטפל בו כבר בתחילת הלחימה. הוא גם לא ידע שנושא הצוללות עלול להוות סכנה לביטחון ישראל, ועוד ועוד כהנה וכהנה "ביבי לא ידע", לא שמע ולא ראה, כמו אותו הפסל הידוע של שלושת הקופים, החירש, האילם והעיוור.

אסור לזלזל בה: האם חוות הדעת של ביהמ"ש בהאג תשפיע על צווי המעצר לנתניהו וגלנט?
מהחלטורה ב"צ'רלי וחצי" ועד למפגש בבונקר עם אריק שרון: אלי תבור חוגג 90

תעזבו כבר את ביבי בשקט, המסכן פשוט לא ידע. ולטענתו אם הוא לא ידע, אז הוא לא יכול לקחת אחריות על דבר שלא ידע. בואו רק נזכיר לו עקרון משפטי בסיסי, אי-ידיעת החוק אינה פוטרת מאחריות ומאשמה. והמסקנה הפשוטה שאם הוא לא ידע, הוא כשלון חרוץ, כי תפקידו כראש ממשלה הוא לדעת הכל ולפני כולם.

ביבי לא ידע כל כך הרבה דברים, עד שאולפן שישי, נאלץ לערוך סקר ששואל האם הציבור בכלל מאמין לו שהוא לא ידע. התוצאה חד משמעית: רוב נחרץ לא מאמין. ואיך יאמין, אם פעם הוא מצהיר דבר אחד, ועושה דבר אחר. כמו הדוגמא המהדהדת שפעם הוא הבהיר באחד הראיונות, בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, שמישהו כמו בן גביר לא יהיה בממשלה שלו, והיום, הוא שבוי בידיו ושגיונותיו ההזויים על מלחמת גוג ומגוג, כשהאיש אפילו לא שירת בצבא.

והוא גם האיש שחושב שבהכרזותיו המיליטנטיות שלא שוות פרוטה שחוקה, או בנפנוף מאיים של אקדח צעצוע, הוא חושב שהוא מפחיד מישהו. לא את השועלים, ובטח לא את בית הדין בהאג, שאתמול קבע שאנחנו מדינת אפרטהייד, מה שנחשב כעבירה ועלול בעתיד לגרום להטלת סנקציות על ישראל, כאילו שגם כך הכלכלה לא קורסת מספיק.

ואם ביבי מאפשר לבן גביר וסמוטריץ' להתפרע בדיבורים בלתי אחראיים, על מה יש לו להלין, כאשר בהאג רוצים להוציא נגדו צווי מעצר? שואל פלג. פלג הפליג בהרהוריו, שהפעם במהדורה היו מבריקים ומשעשעים מתמיד, וטען כנגד בית הדין בהאג שהם טועים לגמרי. ישראל ממש לא כבשה את יהודה ושומרון. "הפוך גוטה, הפוך". יהודה ושומרון כבשו אותנו, כי את ממשלת ישראל מנהלים שני מתנחלים פרחחים והמדינה כבושה בידיהם ובידי ממשלה שהפכה להיות "בצלמם ובדמותם".  

פלג הזכיר לדנה ויס שהחליפה אמש את דני קושמרו, כי נתניהו בראיון האחרון שלו אמר שבמזרח התיכון מעריכים רק את "החזק והנחוש ולא את החלש והרפוס", ולשמע דברים אלה הוא פרץ בצחוק גדול. והאמת? אם זה לא היה עצוב כל כך זה היה מצחיק, כי החוזק והעוצמה שנתניהו מנסה לשדר, לא מחזיקים מים.  איזה עוצמה אנחנו משדרים, אם התימנים ממרחק של יותר מאלפיים ק"מ, בצעד תימני קליל, שולחים אלינו כטב"מים שהורגים את אזרחינו? היכן אותה עוצמה, אם הפכנו ל"ילד הכאפות של המזרח התיכון "וכל מי שקם בבוקר עם החשק להשתעשע במשחק יריות אז הוא משגר כטב"ם או טיל כדי להרוג יהודים וישראלים, ולנו אין מענה ואין הרתעה? וכל זה קורה תחת ממשלת הימין על מלא הכי קיצונית שהייתה אי פעם בתולדות המדינה.

איזו עוצמה אנחנו משדרים, אם בית הדין בהאג מרשה לעצמו להוקיע אותנו מבלי להזכיר ולו במילה את הטבח של חמאס, שזהו כשל הסברתי של ממשלת הימין על מלא, שהוא לא פחות חמור מהכשל הביטחוני.

פלג הזכיר שבישיבת הממשלה דנו ארוכות בנושא אבטחת נתניהו וההסתה נגדו. "כל ילד בקרית שמונה ובכל מקום בארץ, מאוים יותר ממך ראש הממשלה", סיכם פלג.

יחד עם זאת, פלג גם חילק שבחים לנתניהו ואמר שביעד אחד שהממשלה הציבה היא עמדה בהצלחה מרובה, לקרב את הפריפריה למרכז. כשהצפון והדרום מפונים מתושביהם, והגיעו למרכז ודי לחכימא ברמיזה.

כיאה לאמנון אברמוביץ', גם הוא תרם ללקט "ביבי לא ידע", ודיווח שבשיחה של נתניהו עם משפחות התצפיתניות, הוא אמר שנהרגו ונרצחו כ- 1300 בני אדם, עם דגש על ה-כ'. אברמוביץ' תהה איך ראש ממשלה לא יודע את מספר הנרצחים המדויק שנפלו תחת המשמרת שלו?

אברמוביץ' חמד לו לצון ואמר שאם ראש הממשלה היה נשאל בנושא הכטב"ם שהגיע כל הדרך מתימן היישר לתוך תל אביב, הוא היה מסוגל לטעון שאותו כטב"ם כבר נורה בזמנה של הממשלה הקודמת, תחת הנהגתו של בנט, אבל לקח לו זמן להגיע אלינו, בגלל אורך הדרך. בנסיבות אחרות, אמירה כזו יכלה לשעשע, אבל ההלצה הזאת היא על חשבוננו, ועל חשבון חיי אדם בישראל, ועל כן היא קומית טרגית.

זירת פגיעת הכטב''ם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת פגיעת הכטב''ם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אלא שכעת התקשורת מסנדלת את נתניהו מכל כיוון אפשרי, עכשיו הוא כבר לא יוכל לטעון שהוא לא ידע, שהפעם קיימת הזדמנות רצינית לקדם עסקת חטופים, כאשר כל מערכת הביטחון מציגה בפניו עובדה זו, כולל ראש המוסד בעצמו. אפילו השרות גמליאל ורגב, קראו לקדמה. ואם נתניהו עדיין מהסס שמא יפסיד את כסאו, זוהי "שרירות לב שעוד לא נראתה כמותה" אמר אמש ישראל זיו, וקבע שבמצב נתון זה, כאשר החטופים הם לא בראש מעייניו, "הוא לא ראש הממשלה שלי".

גם לא שלי, וכנראה גם לא של כל הנשאלים, שבסקר שהוצג אתמול - רובם הגדול תומך בביצוע העסקה.