בגלל המלחמה לא קיים ביום העצמאות השנה חיל האוויר את מטס ההצדעה השנתי מעל שמי ישראל. אבל בצהרים, רבבות מתושבי ובלייני העיר אילת צפו במטס "ההרתעה" של חיל האוויר למזרח התיכון. "יד ארוכה" זה השם שבחר המחשב הצה"לי למבצע התקיפה בנמל חודדה במערב תימן, והוא בוצע תשעה וחצי חודשים אחרי אלפי שיגורים של טילים וכטב"מים מאיראן, סוריה, עיראק, עזה, לבנון וכן גם מתימן, שנורו לישראל וגבו את חייהם של עשרות חיילים ואזרחים ישראלים בצפון הארץ ובעוטף עזה.

בצה"ל אומרים כי התקיפה הייתה תגובה לפגיעה מתמשכת של 220 טילים וכטב"מים שנורו מתימן. ביום שישי, הירי הזה גרם למותו של אזרח ישראלי. בצה"ל אומרים כי נחצה קו. אבל ירי שקטל חיים מחייב תגובה, בלי קשר לעובדה כי הכטב"ם פגע בתל אביב.

הפיצוץ בתל אביב: תושבי הדרום מתוסכלים - "מבינים שאנחנו סוג ב' גם בחיי אדם"
לא רחוק ממדינת ת"א: החיים בצפון הפכו לרולטה רוסית וזו רק תחילתה של הקטסטרופה
הקו השחור נחצה: ישראל שרטטה משוואה חדשה במזרח התיכון

הבור בקריה במהלך התקיפה בתימן (צילום: דובר צה"ל)

עם זאת, באותה נשימה מודים בצה"ל כי התקיפה נועדה להעביר מסר הרתעה לאיראן ולכל מדינות והארגוני החסות האיראנית.

בצה"ל הדגישו כי מרחק הטיסה לנמל חודדה הוא ארוך יותר ב-200 קילומטרים מטהרן. צודקים רבים מתושבי הצפון כי הדרג המדיני שמנחה את צה"ל עושה לעצמו הנחות. הפעולה בתימן מרשימה: צוהרי יום, הרבה אש של הדי דלק של מכליות שנשרפות. כנראה שאף במאי הוליוודי לא יכול ליצור כזה אפקט צילומי.

תמונות האש מנמל חודדה מעמידים את תמונת האוזן המדממת של טראמפ מוקף במאבטחים וכשהוא מניף את האגרוף אל על, בסימן שאלה איזו מהן תהיה תמונת החודש.

ישראל על כל דובריה מאשימים את איראן שאחראית למצב הלחימה, הדימום האין סופי בכל המרחב: בעזה, בלבנון, סוריה, וכן גם בתימן. אם כך נשאלת השאלה מדוע לא מכוונים לראש הנחש? ונגררים לקרבות התשה קרובות ורחוקות.

פוסטר של חסן נסראללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
פוסטר של חסן נסראללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

אם כבר בחרו בישראל להתמודד עם הסימפטום ולא במחולל, אז מדוע צריך לטוס עם ארמדת מטוסי קרב למרחק של 1700 קילומטר מהבית? למה לא לטוס 50 אולי 70 ק"מ עד לדאחיה בבירות, למעוז של נסראללה? למה בתי הזיקוק של בירות לא נצבעים בתמונות האש והפיח כמו בחודידה? למה הארמון של אסד עוד עומד מצופה בשיש היקר?

הרי רק כשמטוסי חיל האוויר היו בדרכם לתימן, 45 טילים של נסראללה נורו בתוך פחות מחצי שעה על כל יישובי העימות בצפון.

בצפון שואלים ובצדק מסוים, האם הדם של תושבי הצפון שונה מדם תושבי תל אביב? האם דין קריית שמונה וקצרין אינו הדין של תל אביב? והאם ישראל מורתעת מחיזבאללה?

נכון, ישראל גובה מחיר לא קטן מחיזבאללה: מעל 300 מחבלים הרוגים, מאות תקיפות, אבל השאלה אם זה מספיק כדי להרתיע? האם זה עומד ביחס ישיר למסר שהועבר בתקיפה בתימן?

נקווה שלא נגיע למבחן הירי מלבנון לתל אביב. אבל סביר להניח כי רק אחרי ירי כזה נדע את התשובה המלאה.