"הפשפש עלה למעלה”, שירו של חיים חפר שנכתב בסוף שנות ה־50 ובוצע בהצלחה רבה על ידי "רביעיית מועדון התיאטרון”, נולד בעיקר בגלל חוסר אמפתיה לשמעון פרס, שהיה אז מקורב מאוד לראש הממשלה דוד בן־גוריון, ומנגד מאוד לא אהוד, במיוחד על יוצאי הפלמ”ח, בעיקר בגלל שהוא לא נשא בנטל המלחמה, כמו בני דורו. את השיר הזה אפשר לייחס היום לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלא מסתיר את כוונותיו הברורות להיות המנהיג האחד והיחיד של מחנה הימין. כן, גם על חשבונו של בנימין נתניהו. מסתבר שהגולם עלה על יוצרו.

כפי שזה נראה בן גביר, שרואה את מצבו הקשה של נתניהו בסקרים, לא מהסס ולא יהסס להתמודד גם מולו על הנהגת מחנה הימין. אחרי שבן גביר הותיר את סמוטריץ’ עם הציונות הדתית הרחק מאחוריו, הוא ממקד לאחרונה את מאבקו בש”ס ובעיקר במנהיגה אריה דרעי. בן גביר מודע היטב לפוטנציאל המצביעים הגדול שיש לש”ס, לעמדתם הפוליטית של רוב מצביעיה בעיקר בפריפריה - ציבור ימני, שלחלקו נטייה קיצונית שקרובה לעמדות של בן גביר, בעיקר אחרי אסון אוקטובר.

הבדיחה שהכי תצחיק את נתניהו ומקורביו: הקמת ועידת חקירה ממלכתית
הפיצוץ העוצמתי של ממשלת הקלון הוא רק עניין של זמן | אפרים גנור

לכן בכל הזדמנות ומעל כל במה בן גביר דואג להכות על ה”ברזל החם” ולהדגיש כשמזכירים את דרעי: "פעם אוסלו, תמיד אוסלו”. רוצה לומר שמי שהיה בשמאל, תמיד יישאר בשמאל, ומחזק את זה בעובדות כמו "מאז ומתמיד דרעי מפלרטט עם השמאל, בכל דיון הוא בעד פשרה וכניעה, הוא נגד מתקפה בצפון, נגד מתקפה בדרום ובעד עסקה מופקרת, העמדות שלו תמיד נגד עמדות הימין” ודואג להזכיר למצביעי ש”ס מי הביא את גנץ ואיזנקוט לממשלה ולקבינט כדי שבן גביר לא יפריע ולא ייצג את עמדת מצביעי הימין האמיתי.

"חוק הרבנים” של ש”ס, שירד בשלב זה מסדר היום בגלל ההתנגדות של בן גביר, רק החריף את המאבק בין דרעי לבן גביר, כשבש”ס דאגו לומר: "בן גביר, בהתנהלותו הילדותית ובשיגעון הגדלות שלו, עושה הכל לפורר את הממשלה מבפנים, מחריב את היסודות ומשרת נאמנה את מפלגות השמאל”.

לנתניהו, שניצב בתווך של המאבק הזה, יש סיבה טובה לדאגה. הוא מודע היטב לעלייה הדרמטית של "עוצמה יהודית” בכל הסקרים ולהשלכות שיש לכך על מעמדו כראש ממשלה שתלוי בגחמות של בן גביר וסמוטריץ’. לכן אין זה מקרי שבשבוע שעבר ראינו את מכתב הפנייה של תנועת ש”ס לנתניהו שבו נאמר: "סיעת ש”ס קוראת לך לא לחשוש מהקולות בקואליציה המתנגדים לעסקה ומחזקת אותך להמשיך לפעול באחריות למען מצוות פדיון שבויים שאין למעלה ממנה”. לצד מכתב התמיכה של ש”ס בעסקה ראינו בסוף השבוע שעבר גם את השרות מירי רגב וגילה גמליאל מצטרפות לתמיכה הגדולה מאוד שיש לעסקה בציבור הישראלי. אין ספק, מדובר בתרגיל פוליטי נוסף מבית היוצר של דרעי, שיודע שלא חשוב איזו ממשלה תקום בישראל, לש”ס תמיד יהיה נתיב אליה כשותפה.

התרגיל הזה אומר שנתניהו ייאלץ לקבל ולאשר את העסקה, עובדה שתגרום לבן גביר וסמוטריץ’ לפרוש מיד מהממשלה וללכת לבחירות שבן גביר מעוניין בהן. עכשיו נתניהו, בעזרת דרעי, ינסה למשוך ולנווט את ההחלטה על בחירות אחרי פגרת הקיץ שתחל ב־28 ביולי ותסתיים ב־27 באוקטובר, כשבכל מקרה לממשלת נתניהו יהיה גיבוי של "יש עתיד” שהתחייבה לתת לממשלה רשת ביטחון בתמורה לאישור עסקת החטופים לאחר פרישת בן גביר וסמוטריץ’ עד למועד הבחירות.