מעולם לא הורגש כל כך המרחק בין תדמית המדינאי הדגול לבין קשיי הפוליטיקאי הקטן, כמו הערב האחרון שבין משכן הכנסת לגבעת הקפיטול. דבר אחד ברור - ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא הנואם המוכשר ביותר שהיה למדינת ישראל בכל הזמנים, ודבריו בפני המושב המשותף של הקונגרס האמריקאי היו כמו אוויר לנשימה לציבור הישראלי שמתפלל שהעולם יבין את הקשיים ואת המורכבות של המלחמה.

לצד הצגה מרגשת של גיבורי צה"ל ומשפחות החטופים, נתניהו הייטב לייצג את 'הסיפור הישראלי' ודבריו שודרו בחלק ניכר מרשתות השידור העולמיות והעניקו במה וקול בעבור כולנו.

"אין זמן לאבד, נגיד אם נתניהו ימשוך זמן": ממשל ביידן במסר ברור לרה"מ
נתניהו בקונגרס: "האויבים שלנו הם האויבים שלכם, ניצחוננו - ניצחונכם" | צפו

אבל אסור לשכוח שהיום הזה התחיל עם משבר בקואליציה וסכסוכים מתגברים בין חלקי הממשלה, כשהשר איתמר בן גביר מבעיר מחדש את הכאוס וממשיך לשבש את העבודה המשותפת. הצבת תנאים בלי פשרות ביחס לקבינט המלחמה והתבטאויות פרובוקטיביות בנוגע להר הבית, הזכירו שוב לנתניהו ושאר השותפים בקואליציה עם מי יש להם עסק. או כמו שכינה אותו שר ביטחון יואב גלנט - "פירומן".

קבלת הפנים לבנימין נתניהו בארה"ב (צילום :ללא קרדיט)

והפיתרון של נתניהו? שוב דחייה בקבלת ההחלטות. שוב התעלמות מהגורם הכי לא יציב בקואליציה. שוב חקיקה שלא מתקדמת כי לא מצליחים לשלוט בבן גביר. ביום כזה, הפער בין שני בתי הפרלמנט לא היה יכול להיות יותר חד. בבית נתניהו כל כך חלש מול שרים חסרי אחריות, ובוושינגטון הוא מנהיג עוצמתי שמתקבל במחיאות כפיים סוערות.

בזמן הנאום המרגש, חברי הכנסת בכלל היו עסוקים בקידום חוק נישתי של הגבלות על 'טלפונים כשרים', צעד בדלני ובעייתי נוסף של העסקנות החרדית, בניגוד מוחלט למדינת הסטראט-אפ שנתניהו אוהב לשווק בעולם. אפילו חברי הכנסת לא התאפקו ובזמן שראש הממשלה דיבר בוושינגטון, במליאה חברי הקואליציה היו צמודים למסכי הסמאטפונים (כן גם הח"כים החרדים), עד כדי שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה נאלץ לבקש מהם להנמיך את הווליום.

נאום נתניהו בקונגרס (צילום: צילום מסך)
נאום נתניהו בקונגרס (צילום: צילום מסך)

ראש הממשלה באמת ייצג את מדינת ישראל בצורה מופלאה. קשה שלא להתרגש מהיכולת שלו לספר את האמת מול כל העולם הצבוע ומלא השנאה. במשימה הזו נתניהו הצליח ללא ספק. המבחן הבא יהיה בחזרה לשגרה האפורה של הפוליטיקה הישראלית, שם הוא יהיה חייב להשליט סדר בקואליציה המתפוררת, שכבר מזמן לא פועלת רק לטובת 'מטרות המלחמה'.

אמנם הכנסת יוצאת לפגרה בשבוע הבא ולנתניהו מובטח "שקט פוליטי" של שלושה חודשים, אבל עם דינימיקה כזו בין חברי הקואליציה - לא בטוח שיהיה להם לאן לחזור אחרי החגים.