מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין זרק אתמול (שישי) נתון דרמטי באשר ללחימה בגבול הצפון: ״צה״ל פגע וחיסל יותר מ-500 מחבלי חיזבאללה בלחימה״. רק לשם השוואה, זה בערך המספר של מחבלי חיזבאללה שנהרגו במהלך מלחמת לבנון השנייה. אז, ב-2006, המספר הזה הביא את חיזבאללה לעצור את הלחימה. אבל כרגע, למרות הפעילות הנחושה של צה״ל בצפון, ולמרות המגבלות המבצעיות שקבע הדרג המדיני לצה״ל - חיזבאללה לא מראה סימני שבירה.

הפעילות של פיקוד הצפון וחיל האוויר בלבנון היא דרמטית. רק בשעות הצהריים, חיסל צה״ל שני מחבלי חיזבאללה בכפר מרכבה בדרום לבנון. החיסול התאפשר לאחר שכוח של 879 יחידת האיסוף זיהתה את השניים נכנסים למבנה בכפר הצמוד לגבול ישראל. תוך דקות ספורות, כלי טייס של חיל האוויר פגע במבנה ובשני המחבלים. אגב, הפעילות הזאת היא אינה יוצאת דופן. מדובר בפעילות יום יומית בקורית בכל שעות היממה. רק בשבוע החולף חיסלו צה״ל בדרום לבנון בדרך דומה 15 מחבלי חיזבאללה.

לא רואים את הסוף: תושבי הצפון עדיין מפונים, וגם שנת הלימודים הקרובה לא תיפתח כסדרה

מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין. צילום: דובר צה"ל

מדובר בעצם ב״ציד מחבלים״. צה״ל סימן שטח גיאוגרפי בלבנון כסוג של שטח השמדה. צה״ל מנטר את השטח באמצעים טכנולוגיים, בתצפיות, במארבים. ברגע שהלוחמים מזהים תנועה וברגע שמתבצעת הפללה, כלומר מזהים כלי נשק או אמצעי שיש בו לסכן את הריבונות הישראלית, אוגדה 91 קובעת מיד באיזה אמצעי יושמד המחבל - האם בירי מהקרקע, או בכלי טייס. הכל בהתאם לזמינות וליכולת פגיעה מדויקת מבלי לפגוע בבלתי מעורבים.

האלוף גורדין הוא מפקד יוזם לוחמני עם הסכין בין השניים. הדבר האחרון שהאמין לו הוא שבמהלך כהונתו עשרות אלפי מתושבי הצפון יהיו פליטים. לכן, גורדין דוחף למהלך קרקעי בלבנון. בשיחה עם לוחמי ״גולני״ שנמצאים בצפון, אמר להם: "אני, המח"ט, מפקד הגדוד, המ"פ, כולכם - אנחנו מחויבים לשנות את המציאות הביטחונית פה בצפון. כל תושבי מטולה וכל תושבי הצפון יוכלו לחזור לבתים שלהם. הגדוד והחטיבה עושים עבודה מעולה בהשלמת המהלך ההגנתי שלכם. יש הרבה מאוד פעילויות התקפיות. הגב שלנו זה התושבים, הגב שלנו זה האזרחים והפנים שלנו והקנים שלנו מכוונים לאויב. שכשיגיע הרגע ונצא להתקפה, היא תהיה התקפה נחרצת ומכרעת״.

אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בשיחה עם לוחמים (צילום: דובר צהל)
אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בשיחה עם לוחמים (צילום: דובר צהל)

האלוף גורדין מתכוון לכל מילה. הבעיה שלו היא האור האדום שהציב בפניו הדרג המדיני. במצב הדברים, הפעילות של פיקוד הצפון זה טיפול נקודתי בסמפטום, ולא במחלה.

אז בפני לוחמי ומפקדי פיקוד הצפון המטרה כרגע היא: למנוע חדירה לצפון של מחבלים, לדחוק את כוחות רדואן לעומק לבנון תוך יצירת הדדיות גאוגרפית, כלומר - רצועת בטחון בצד הלבנוני של הגבול. במקביל, עליהם לדחוק את יכולותיו של חיזבאללה, ועל זה גם לפגוע מוראלית בחיזבאללה ובלבנון בכלל.

נכון לעכשיו, בטקטיקה, צה״ל פוגע ומשמיד על בסיס יומי מחבלי חיזבאללה. באסטרטגיה, לישראל אין כיוון או דרך או מטרה ריאלית לצפון.