מלחמת חרבות ברזל: אתמול (ראשון) חברי כיתת הכוננות של מושב זרעית היושב על גדר הגבול עם לבנון, הציגו את חומת הבטון שבנה צה״ל לאורך הגבול, כדי ליצור חיץ מול מערכי התקיפה של חיזבאללה. חברי כיתת הכוננות סיפרו על ביקור שקיבלו ממכר של אחד החברים. כששאל את הקבלן שבנה את החומה מה הוא בונה, אמר לו האורח: ״מהכוכב שאני מגיע החלש בונה את החומה מפני החזק״. 

סגן ראש המל"ל לשעבר: "נתניהו הורג את החטופים והחטופות"
"בדיוק כפי שנכנסנו לקרבאך וללוב": האם ארדואן מאיים בפלישה לישראל?

ישראל בשנים האחרונות בונה חומות סביב עזה, בצפון, בקו התפר, ועכשיו גם בפילדלפי. בכוכב ממנו הגיע האורח לזרעית, אסטרטגיה היא כל הסיפור. או יותר נכון זה לא בדיוק הסיפור של הכוכב שלנו. ישראל מתנהלת בשנים האחרונות ללא אסטרטגיה. לא מול איראן, לא מול עזה, לא באזור יהודה ושומרון וגם לא מול חיזבאללה בלבנון. 

כשאין לישראל אסטרטגיה, איראן מגיעה להיות מדינת סף גרעינית, למעצמת טרור ומעצמה כלכלית וצבאית-אזורית. כשאין אסטרטגיה, ישראל נאלצת לבצע מבצעים יום יומיים באזור יהודה ושומרון. כדי ״לכסח את הדשא״, למנוע מחמאס ומהשלוחות האיראניות לפעול נגד ישראל במרחב. 

כשאין אסטרטגיה, אנחנו מקבלים את חמאס פושט על הישובים בעוטף עזה ב-7 באוקטובר. כשאנחנו מספרים קודם לעצמנו שהוא בכלל מורתע. כשאין אסטרטגיה, חיזבאללה יורה תשעה חודשים וחצי טילים, נ״ט מנסה לחדור לשטחנו, הורג ילדים, נשים וחיילים בירי חסר מעצורים. בגלל שאין לנו אסטרטגיה, אין לנו תוכנית רחבה. איך אנחנו רוצים לחיות כאן בביטחון, בשלום, בשגשוג כלכלי וחברתי?

מנגד, אנחנו נגררים פעם אחר פעם להרפתקאות צבאיות. רק בשבועיים האחרונים זה קרה לנו פעמיים. בגלל כטב״ם איראני שניתן לחות׳ים שטס לתל אביב תוך טעות אנוש של בקר אוויר בחיל האוויר, הוא פגע בבניין בתל אביב, הרג אזרח ופצע עוד עשרה. ישראל נאלצה לטוס 1,700 ק״מ עם עשרות מטוסים עד תימן כדי להגיב טקטית. 

במוצאי שבת, איתגר חיזבאללה את ישראל פעמיים בתוך 12 שעות. תחילה בשיגור כטב״ם לאסדת כריש, ואחר כך בטבח 12 הילדים במגרש הכדורגל במג׳דל שמס, מה שמוביל את ישראל להגיב בעוצמה נגד חיזבאללה. אם הייתה לישראל אסטרטגיה, כנראה שכבר מזמן ישראל הייתה הציר המרכזי בברית המדינות הערביות המתונות, ויחד עם ארה״ב ואירופה, היה ניתן להתמודד מול איראן והגרורות שלה בתימן, בעיראק ובסוריה.

היה ניתן להגיע להכרעה בעזה וכנראה גם להחזיר את מרבית החטופים, אם לא את כולם. ובגבול הצפון ניתן היה כבר לפגוע בעוצמה על פי העיתוי, העוצמה והמקום הנוח לישראל. ולא תגובה מוכתבת נסיבות כפי שקורה כעת. לא ברור בשעת כתיבת השורות כאן מה תהיה התקיפה הישראלית בלבנון: ההיקף, היעדים, והתוצאות והתגובה של הצד השני.

זרעית (צילום: אבי אשכנזי)

מדינת ישראל בת 76. אדם בגיל זה הוא כבר בשלב הבינה. מדינת ישראל חייבת להפריד בין ספינים וסיבובים פוליטיים מימין, מרכז ושמאל מול כל מה שקשור לביטחון. היא צריכה לבנות לעצמה אסטרטגיה, וממנה לגזור את הטקטיקה שקובעת מהלכים בכל החזיתות, לא כפעולות תגובה אלא בפעולות יזומות שישראל קובעת את המהלכים.