אחת הבעיות המרכזיות בתקופת המחאה סביב החקיקה המשפטית של הממשלה הייתה שמי שהוביל את הצדדים היו השוליים הקיצוניים של כל המחנה. דמויות פוליטיות וחברתיות שרצו מלחמה בכל מחיר, שעבורם המילה "פשרה" נחשבה בתור מילת גנאי.

ככה יוצאים למלחמה? שדה תימן - מאבק על זהותה של ישראל | רן אדליסט
לאחר שעות: המפגינים פרצו לבסיס, עימותים ברחבת בית הדין בבית ליד

במהלך חודשי המחאה הארוכים של שנת 2023 - בעד ונגד הרפורמה - הפוליטיקאים נגררו אחרי ההמון המוסת שהאמין כל כך בצדקת דרכו, שמבחינתו המדינה תישרף. בשבעה באוקטובר היא באמת נשרפה. התמונות של היממה האחרונה מבסיסי צה"ל בשדה תימן ובית ליד מוכיחים ששום דבר לא השתנה.

כן, הזעם הציבורי נגד ההחלטה לעצור חיילי מילואים בצורה יחסית משפילה וקיצונית, היא מוצדקת וצריכה להתברר מול הגורמים הרלוונטים (ע"ע ההחלטה של יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין לכנס דיון דחוף בנושא). הפגנה היא לגטימית כשהמטרה היא לשנות את המדיניות של הממשלה וגורמי אכיפת החוק - וכל עוד היא נעשית במסגרת החוק וגבולות המחאה הסבירים.

אבל נבחרי ציבור התבלבלו במהות התפקיד שלהם ובמקום להוביל מחאה באחריות, הם נגררים כמו אחרון מפגיני "לה פמיליה" ואספסוף אלים בפריצה אלימה אל תוך בסיסי צבא ובלי יכולת להבין את המשמעות של האירוע הכאוטי שנוצר. ככה זה שמה שמוביל זה רק אהדת ההמון, גריפת לייקים ברשתות החברתיות, וזריקת האחריות (כרגיל) על גורמים אחרים.

שלשום נרצחו 12 ילדים בטבח בצפון רמת הגולן ועל זה אף חבר כנסת מהימין לא פוצץ שום דיון בכנסת, איים בשיבוש עבודת הקואליציה, או פיזר איומים נגד האחראי הראשי - הלא הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אבל היום בשביל לייקים וסרטוני ויראליים, הם כולם קפצו לשדה תימן "להגן על הלוחמים", אבל האמת לא הייתה יכולה להיות רחוקה יותר. עשרה חודשים הם לא הסדירו את המצב המשפטי שיאפשר לשפוט את מחבלי הנוח'בה, עשרה חודשים הם מעמיקים את הנטל על חיילי המילואים, עשרה חודשים שהם מפנים אצבע מאשימה נגד כולם, חוץ מאל עצמם.

אמנם רק מיעוט חברי כנסת ושרים נמצאים בחזית האספסוף האלים שפשט על שני בסיסי צה"ל, אבל השתיקה של עשרות חברי קואליציה אומרת הכל. הבושה אבדה, העיקר שהשופרות בטוויטר יהיו מרוצים.