האירועים במחנה צה״ל בשדה תימן ובבסיס צה״ל בבית ליד הם תחילת הסוף של מדינת ישראל הדמוקרטית והריבונית. שרים וחברי כנסת ממפלגות השלטון הישראלי קראו אתמול (שני) לתומכיהם להגיע לבסיסי צה״ל. אחדים מהם פרצו על פי החשד אל תוך הבסיסים במטרה לסכל הליך צבאי לגיטימי וחוקי.

צה״ל הוא צבא העם. הוא פועל על פי חוקי המדינה. את הפקודות בתוך צה״ל מורה הרמטכ״ל, ותחתיו מתקיימת היררכיה צבאית של מפקדים. הציות לפקודת הצבא הוא מוחלט ואינו מאפשר קיום דיון בשאלה אם לציית לפקודות. עצמאות המפקדים היא אבן יסוד לקיום צה״ל.

"השוטרים פסיביים", "הכישלון של צה"ל": חילופי האשמות קשים לאחר הפריצה לבסיסים

לצערנו, יש מי שמכהנים בממשלת ישראל שרים כשלא שרתו בצה״ל ולא מכירים את צה״ל, ועתה הם פועלים, כך נראה, כדי לפרק את שמורת הטבע האחרונה שנשארה לעם ישראל - והם פועלים לפרק את צה״ל.

בצבא מזועזעים מהאירוע המטלטל שהתרחש. סביר להניח שכבר בשעות הקרובות, חיילי המילואים שפעלו להפגין לצד האזרחים אתמול יזומנו להליך בירור משמעתי. כך גם מפקדי המילואימניקים שפעלו למנוע את החקירה ותשאול תשעת החשודים. הליך כזה חייב להיעשות מיד. זאת לא שאלה, אלא זו חובה של צה״ל.

ניסים ואטורי ועמיחי אליהו "מוות למחבלים" בשדה תימן (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

האירוע אתמול מדאיג את כלל מערכת הביטחון. נתחיל בעובדות: מדובר בפעולה חוקית של המשטרה הצבאית, שנשלחה לחקור חשד לעבירה חמורה של התעללות בעצור. אין פה פגיעה בחיילי צה״ל, אין כאן הפניית עורף, או חוסר גיבוי ללוחמים או חיילים - כפי שמנסים העסקנים הפוליטיים מהימין הקיצוני להציג. צה״ל הוא צבא מוסרי, עם קודים מחמירים על שמירת קדושת החיים, כבוד האדם, שמירת צלם אנוש. לאויבנו אין את הערכים הללו. הם חיות אדם. הם לא ברמת המוסר שלנו. אסור לנו להידרדר לרמת השפל של אויבנו, ואסור לנו לאמץ את דרכם.

ח''כ צבי סוכות מתפרץ לבסיס הצבאי שדה תימן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
ח''כ צבי סוכות מתפרץ לבסיס הצבאי שדה תימן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מרגע שמחבל נלכד, נכנע יש להביאו לחקירה, ואחר כך למשפט ולגזור עליו בגזר הדין את העונש המחמיר. אבל אסור לאף חייל או לוחם לקחת את החוק לידיים. אסור לאף פוליטיקאי או עסקן מכל מפלגה ומכל זרם פוליטי ימין או שמאל לגבות חיילים שלוקחים את החוק לידיים.

ומכאן לבעיה הקשה בסיפור אתמול, והיא תפקוד משטרת ישראל. השר איתמר בן גביר הצליח לדעת רבים בציבור הישראלי להפוך את משטרת ישראל לגוף פוליטי, למשטרה פוליטית ולא משטרה של כלל המדינה. אתמו,ל שוטרי המחוז הדרומי ושוטרי מחוז המרכז הוכיחו בחוסר יעילותם המקצועית את התזה שמחזיקים בה חלקים בציבור הישראלי.

השוטרים היו מחויבים להגן על המתקנים הצבאיים מפני המפגינים. זה תפקידה של המשטרה. כך אומרים בצה״ל, כך אומרים בשב״כ, כך אמר גם שר הביטחון בהודעה שפרסם. רוח בן גביר חלחלה בצורה קשה לתוך המשטרה. אסור שנגיע למצב שבו הצבא לא יקבל גיבוי ולא יעבוד בתאום מלא עם המשטרה, וכששני הארגונים כמו גם השב״כ והמוסד יפעלו ללא מורא של עסקנים פוליטיים מכל צד של המפה. מרגע שהכללים ישחקו כמו אתמול בשדה תימן ובבית ליד, ניתן יהיה להכריז על סופה של מדינת ישראל הדמוקרטית והריבונית.