חיסולם של אסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ושל פואד שוכר, יועצו הצבאי הבכיר של חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, הוא מכה כואבת וקשה ביותר לאיראן ולשותפיה בציר ההתנגדות. פרט למהומה האדירה שפרצה בטהרן ובביירות, ולצד המבוכה העצומה שהוסבה לצמרת המשטר ולכוחות הביטחון האיראניים, ההתנקשות בחייהם של בכירי ארגוני הטרור הרצחניים הללו ניפצה את תדמיתו העוצמתית של משטר האייתוללות ומשכה אליו תשומת לב עולמית.

חיסולם הדרמטי, שנעשה כמעט במקביל, מעביר מסר מאיים, ישיר, חד־משמעי ויוצא דופן לראשי המשטר האיראני ולכלל שלוחיו בנוגע לרצינות הכוונות, מרחב העוצמות ומגוון היכולות של ישראל לפגוע בכל גורם, בכל מקום ובכל עת. מדובר במהלך כפול, מתוכנן, מתואם וחסר תקדים מבחינת התזמון, המהירות והמיקום, בלב איראן ולבנון. זאת בעת שישראל מנסה לחזק את מעמדה האזורי ולשדר עוצמה במסגרת השינויים במאזן ההרתעה, כמו גם במפת היחסים והאיומים החדשה שנוצרת בימים אלה במזרח התיכון.

"יד ימינו של נסראללה": רמטכ"ל חיזבאללה חוסל בתקיפה ממוקדת בביירות
החולשה של ישראל נחשפה? "חיזבאללה ואיראן לומדות את מערכות ההגנה"

יתרה מכך, כבר עתה מסתמן כי מדובר במהלך עתיר משמעות אסטרטגית – פוליטית, צבאית ותודעתית – החורגת הרבה מעבר למעמד הזמן המיידי. זוהי נקודת אל־חזור מהותית במאבק שמובילה ישראל נגד שלל אויביה, ושמחייב את ראשי ההנהגה המדינית, הצבאית והביטחונית לחשב מסלול מחדש. היינו, להיערך מיד להסלמה ביטחונית העלולה להידרדר למלחמה אזורית, לעימות נרחב רב־ממדי באוויר, בים, ביבשה ובסייבר, ורב־זירתי בצפון, בדרום, ביהודה ושומרון, בבקעת הירדן ובמזרח ירושלים.

זירת חיסול הנייה (צילום :רשתות ערביות)

פגיעה קטלנית בקודקודי ארגוני הטרור המופעלים על ידי איראן מחדדת את יצר הנקמה ותחושות השנאה לישראל בקרב הציבור המוסלמי, האיראני והפלסטיני. בראייתם מדובר באחד מרגעי החולשה וההשפלה החמורים ביותר, המשקפים פגיעה ביוקרה ובכבוד המוסלמי והמחייבים תגובה כואבת ל"אויב הציוני". פגיעה עמוקה המעניקה לגיטימציה לסנטימנט הפלסטיני ולשימוש שחמאס וחיזבאללה עושים בו, במטרה למחוק את ישראל מהמפה ולסייע בהבערת המזרח התיכון כולו.

לא בכדי ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות במערב הזיזו ספינות מלחמה ומשחתות, הזרימו מטוסי קרב וכוחות רבים לאזור, ולצד זאת פינו עשרות אלפי אזרחים מלבנון. ההתנקשויות בראשי הטרור מעוררות מיליציות שיעיות וקבוצות פרוקסי הנתמכות על ידי איראן ברחבי עיראק, סוריה, לבנון ותימן, ולראשונה מעודדות גם לוחמי ג'יהאד מפקיסטן, אפגניסטן ומדינות נוספות במרכז אסיה להצטרף לחזית ההתנגדות המאוחדת.

בראייה גיאופוליטית וביטחונית רחבה, על פניו מסתמן כי שילוב כוחות רצחניים אלה והתלכדות מסוכנת של איומים על ישראל, כמו גם על אינטרסים מערביים ברחבי המזרח התיכון, מהווה מצב קיצון חדש, אלים ומסוכן ביותר. מעבר לניפוץ תפיסות מוטעות ותקוות שווא שלפיהן המלחמה רחוקה, מדובר במצב ביטחוני נפיץ וקטלני, העלול להוביל להתלקחות אזורית שהשלכותיה עלולות להיות קטסטרופליות.

הכותבת היא מומחית לגיאופוליטיקה, משברים בינלאומיים וטרור עולמי