מאז פרצה המלחמה היו חששות במערכת הביטחון ובכלל באומה - האם חיזבאללה יצטרף למערכה? ובכן, התשובה הגיעה כמעט מיד - ארגון הטרור בחר לקחת חלק במלחמה מאז ה-8 באוקטובר, בירי לעבר הצפון - כאות ״הזדהות״ עם תושבי רצועת עזה.

במהלך חודשי הלחימה ובהתחשב בארסנל הנרחב של חיזבאללה, התנוססה שאלה גדולה ומתבקשת  - האם תפתח מערכה כוללת ומלאה של ישראל מול הארגון? 

דיווח: אוניות קרב אמריקאיות נעות בשעה זו לעבר חופי לבנון
מצרים מזהירה מפני פתיחת חזית מלחמה חדשה עם לבנון

על פי נתוני מכון המחקר ״עלמא״, בידי ארגון הטרור השיעי מספר אלפים בודדים של רקטות וטילים מדויקים - מתוך סך הכול 75 אלף רקטות וטילים, ביניהם גם מאות טילי ההגנ"א (הגנה האווירית), טח"י (טילי חוף ים), שיוט ונשק תת ימי מדויק. מעבר לכך, להערכת המכון יש בידי חיזבאללה כ-150,000 פצצות מרגמה. 

צה''ל תקף שני מחסני אמל''ח בשימוש חיזבאללה במרחב דרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
צה''ל תקף שני מחסני אמל''ח בשימוש חיזבאללה במרחב דרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

במהלך עשרת החודשים האחרונים, היו לא מעט אירועים ביטחוניים בצפון שהיו על סף מלחמה כוללת, והעלו תהיות רבות: האם הקו האדום עבר - ומתי המערכה המוגבלת תהפוך למלחמה מלאה?

זה התחיל באירועי הפגיעות הראשונות באזרחי הצפון, דרך אירוע הירי שהוביל למותם של שני אזרחים - מירה וברק איילון ז״ל אשר נהרגו מטיל נ"ט שפגע פגיעה ישירה בביתם במרגליות - ועד הירי המכוון לעבר חיילים ומילואימניקים בחורפיש.

אך בכל אירועים אלו - לבסוף נשמרו ההבנות הבלתי כתובות בין חיזבאללה לישראל להמשיך במלחמת ההתשה, בטווח ירי מסוים ״במערכה המוגבלת״ - מושג די לקוני בהתחשב לסיוט שהפכו חייהם של תושבי גבול הצפון. 

תקיפת פעילי חיזבאללה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת פעילי חיזבאללה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

מתחילת המלחמה, מומחה צבאי אמר לי ללא הרף כי שני הצדדים לא מעוניינים במלחמה כוללת. במעשי הירי הבלתי פוסקים לעבר הגליל, חיזבאללה העדיף להמשיך להתיש את ישראל, כדי להראות את תמיכתו בחמאס ובתושבי רצועת עזה - אך לא לזלוג למערכה מלאה. כל זאת, בהוראת התמנון האיראני.

על אף שהלחימה התעצמה, היה ברור כי חיזבאללה לא מעוניין במלחמה כוללת כי היא תגבה מחיר כבד - אלא אם כן יהיה אירוע שיחצה את הקווים האדומים של ישראל - שתגיב בצורה בלתי מתפשרת ותפגע קשות בפעילים השיעים מצידו השני של הגבול. ״אז, רק אז, הסיפור עלול להתלקח וחיזבאללה בטעות, גם אם לא התכוון - עלול לגרום למלחמה כוללת״, תיאר המומחה הצבאי ששוחחתי עימו את המשחק באש של חיזבאללה. 

הלווית הילדים במג'דל שמס  (צילום: רויטרס)
הלווית הילדים במג'דל שמס (צילום: רויטרס)

תוצאות המשחק באש של ארגון הטרור תוך ניסיון עיקש להתיש את ישראל - הובילו למותם של 12 ילדים ונערים מהכפר הדרוזי מג׳דל שמס ביום שבת האחרון. זה אירוע שלאחריו היה ברור שתגיע תגובה חריפה של ישראל, וכבר ביום שלישי האחרון צה״ל אישר כי פואד שוכר, סייד מוחסן, שכונה "המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון חיזבאללה וראש המערך האסטרטגי של הארגון", חוסל בתקיפה של מטוסי F-35 בדאחייה בביירות.

לפי צה"ל, הוא שימש יד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. כעת רק נותר להמתין ולראות - האם אירוע טבח חיזבאללה בילדים במגרש הכדורגל במג׳דל שמס, במכוון או לא במכוון - יהיה זה שיעבור את הקו האדום ויוביל למלחמה מלאה.