אמש באולפן שישי יצא המרצע מן השק. לא עוד תהיות וניחושים שמא נתניהו מעוניין או לא, בעסקה עם חמאס. השורה התחתונה של כותרות הערב הייתה שנתניהו ויתר על החטופים. למסקנה זו הגיעו בכירים במערכת הבטחון שהעריכו שהוא מנסה לחבל במגעים מחשש לפירוק ממשלתו, והוא חרד יותר לשלמות הקואליציה מאשר לשלמותם.

אמנון אברמוביץ', סינן מבין שפתיו ידיעה דרמטית שכמעט עברה מתחת לרדאר אילולא קושמרו חזר והדגיש אותה, והיא מתבססת על מידע שהועבר לאברמוביץ', על פיו, מישהו בכיר בדרג המקצועי ולא הפוליטי (וזה לא גלנט שר הבטחון), ייצא בקרוב לציבור ויחשוף את האמת בקשר לאותם חילופי דברים והבנות בין נתניהו ומערכת הביטחונית. אז הכינו את הפופקורן והפיצוחים נשמע שיהיה מעניין.

מקורב למנהיגי החמאס חושף: "טבח ה-7 באוקטובר היה טעות אסטרטגית" | דיווח
"חמינאי רוצה תשובות לפני נקמה": עשרות נעצרו באיראן

על פי הדיווחים, בחילופי הדברים בין נתניהו וראשי מערכת הביטחון, טען ראש הממשלה כנגדם שהם חלשים ורופסים ואינם יודעים לנהל משא ומתן קשוח, ובמקום ללחוץ עליו, עליהם ללחוץ על סינוואר. ניר דבורי בתגובה: ראש הממשלה קורא להם "רופסים"? הם אלה שהביאו לו על מגש של כסף את התנאים שמאפשרים ללכת עכשיו לעסקה, תנאים שלפני חודש או חודשיים הוא לא יכול היה לדבר עליהם, אז איך הוא יכול לדבר ככה על מערכת הביטחון שפעם אחרי פעם מצילה אותו?

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
ראש הממשלה בנימין נתניהו על מג׳דל שמס. קרדיט: דוברות ראש הממשלה (צילום :דוברות רה"מ)

ואוסיף איך נתניהו יכול להאשים אותם ברפיסות,  כאשר צה"ל השייך לאותה מערכת ביטחונית, מנהל מלחמה עקובה מדם ומיטב בנינו נופלים בה, בגלל מחדל שהיה באחריותו ובמשמרת שלו? ניר דבורי, סיכם שאם לא הולכים לעסקה שנתניהו בינתיים מעכב, וכפי שהאמריקאים רואים בה את המפתח לכל מה שיתרחש בהמשך, אזי הולכים למלחמה אזורית כוללת שמחיר ההפסד שנשלם יהיה גבוה מאד (ולא צריך להכביר במילים על מנת לדמיין את ההשלכות).

דנה ויס הרחיבה בנושא ואמרה שכבר לא מדובר בהיבט המוסרי והערכי של החזרת החטופים שהממשלה חייבת בכל מחיר להחזירם כי היא אחראית לחטיפתם, אלא בהיבט האסטרטגי מאחורי עסקה כזו, שאם היא לא תתממש, אנחנו הולכים למלחמה בכל החזיתות שאפילו לא גובשה בקבינט הבטחוני ותוצאותיה עלולות להיות הרות אסון.

מה עוד שכל המערכת הביטחונית, כולל שר הביטחון והרמטכ"ל חוזרים ואומרים שאסור לנו לפספס הזדמנות שהיא ממשית עכשיו, להחזיר את החטופים ולהגיע לעסקה, כאשר חמאס מוחלש ורוב מפקדיו הבכירים חוסלו, ושמנגד, תמיד קיימת האופציה לחזור ולתקוף אותו במידה והוא לא יעמוד בתנאי העסקה.

ואם עסקינן ברפיסות, התגובה הראשונית המתבקשת היא: תראו מי שמדבר על רפיסות. ראש ממשלה שדחה על פי פרסומים בתקשורת, תוכנית מפורטת מבצעית שהוגשה לו בשנים האחרונות על ידי ראשי שב"כ לשעבר, לחיסול סינוואר וכל צמרת ארגונו? אמנם מטעמו של נתניהו נמסר ש"הידיעה משוללת כל יסוד", אולם ליברמן יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר, ביטל מכל וכל את הכחשתו: "נתניהו יכול להכחיש ממחר ועד באב אל-וואד, הוא זה שהעניק חסינות ליחיא סינוואר ולראשי החמאס, ומנע כל ניסיון לסכל אותם ואני כותב את זה לא מתוך השערה, אלא כמי שמכיר את הנושא באופן אישי".

מי שמדבר על חולשה ורפיסות, זה אותו אחד שהעביר מזוודות עמוסות במאות מיליוני דולרים לחמאס. או תראו מי שמדבר על רפיסות, מי שלא הגיב באפריל האחרון, תגובה תקיפה כנגד איראן אחרי שתקפה את ישראל עם יותר מ-300 טילים וכטב"מים.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

אמנם עברו מספר חדשים מאז תקיפת אירן, ואני עדיין תופסת את ראשי, ולא מבינה איך אותה תקיפה עברה לסדר היום מבלי שהממשלה והעומד בראשה, יקימו מערך הסברה של אנשים מיומנים ומקצועיים שיעוררו מהומה תקשורתית עולמית על פלישה עוינת לריבונותנו בפעילות התקפית כנגד אזרחינו. רק שערו בנפשכם את האסון הכבד שעלול היה להתרחש, אילולא קואליציית ארה"ב היתה אז נרתמת ליירט את אותם טילים.

ואם מדברים על רפיסות, דני קושמרו שאל שאלה שאין יותר מדויקת והגיונית ממנה על מנת להוכיח את גודל הרפיסות. איך ייתכן, שאל קושמרו, שאנחנו יושבים כאן ומחכים שיזרקו עלינו טילים, במקום שבאירן יחכו במתח דרוך שאנחנו נזרוק עליהם?  

מה יותר פשוט מזה? אפילו דדי שמחי שמראה סימנים מובהקים של ביביזם, הסכים עם קושמרו. ואני אוסיף איך נתניהו לא ניצב מול המצלמות ומכריז באנגלית השוטפת שלו, רגע לפני המתקפה המתוכננת,  שמי שיעז לפגוע באזרחי ישראל, ביירות וטהרן יהפכו לאבק , במקום זה הסתפק נתניהו באיזו אמירה מגוחכת דמו בראשו.

אז בבקשה ראש הממשלה, אל תדבר איתנו על רפיסות לפני שאתה מסתכל במראה. ועוד הקשה ושאל קושמרו שאלה לגיטימית לחלוטין: אם אנשי מערכת הביטחון חושבים שנתניהו מפריע למימושה של עסקה, למה הם לא יוצאים בגלוי ובפרהסיה ומכריזים על כך בפני המצלמות?

באותו הקשר של רפיסות ושתיקת גורמי הביטחון, אני חייבת לשאול, איך ייתכן, שהאופוזיציה שמבחינתי היא האופוזיציה הכי חלשה שאי פעם הייתה קיימת במערכת הפוליטית, ושגם רפיסותה לא נעלמה מעינינו, לא מרימה קולה ברמה ומצביעה על הכשלים, התהיות והתפיסות הביטחוניות המפוקפקות של הממשלה? איזה מין אופוזיציה זו שבכל פעם שאני שומעת את אחד מנציגיה, אני לא צריכה לקחת כדור שינה על מנת ששנתי לא תנדוד בלילות בימים טרופים אלה.

כי רק מלשמוע את בני גנץ והאינטונציה המרדימה שלו אני מיד נכנסת למוד של נמנום ועפעפיי נעשים כבדים, כמו אותו ילד שעכשיו סיפרו לו סיפור לפני שינה. מתי תתעוררו על עצמכם ותשמיעו דברים כדורבנות, במקום ללחוש בקול ענות חלושה ולנדב לנו במין טון תבוסתני וחסר מוטיבציה כמה מההרהורים שלכם, שבינתיים לא נראה המשמשים כ-גיים צ'יינג'ר, מלבד איזושהי תזכורת חלושה שאתם עדיין אתם על המפה. ואני מתכוונת במיוחד ליאיר לפיד, שהגיע הזמן שיזיז את ישבנו העצל ויתחיל לפעול כנדרש.

בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

אז או שאתם קמים ומצטרפים לממשלה על מנת לתרום ולעזור ולתקן את המעוות וכל מה שדורש תיקון דחוף ומיידי, או שתשתקו לגמרי, שזה עדיף מאשר הלחישות הרפות שלכם, כי לפעמים שתיקה רועמת שווה יותר מאלף מילים.