ראש הממשלה מומחה בטיגון. הוא מטגן את שר הביטחון גלנט על אש קטנה ולא מזדרז להחליף אותו בעת מלחמה, מחשש לביקורת ציבורית. למרות זאת מקורביו לא מפסיקים להדליף שנתניהו מחפש שר ביטחון חדש. המועמד הפעם הוא ח"כ גדעון סער, שיכול להיות שר ביטחון מצוין, אבל מקפיד שלא לנהל משא ומתן באמצעי התקשורת. סער הוא אדם רציני בעל שיקול דעת ומחשבה ראויה, שראוי בהחלט לתפקיד. אלא שלא ברור אם הוא ייענה לקריאות המצוקה של נתניהו. לסער יש ניסיון מוכח בהתנהלות מול נתניהו, והוא יודע שאצלו מילה היא לא מילה, ולכן ספק גדול אם הוא ייענה להצעה.

בג"ץ יכריע: האם ראש הממשלה נתניהו יפטר את בן גביר? | פרסום ראשון

שר החקלאות וביטחון המזון, אבי דיכטר, שמתהדר לאחרונה בתואר חדש, לא נענה עד כה להצעות להיות מחליפו של גלנט במשרד הביטחון. בפוליטיקה אין חברויות, אבל דיכטר מכיר את שיטת "השתמש וזרוק" ואין לו סיבה לחוות זאת על בשרו. זה לא סוד שדיכטר רואה עצמו כמועמד לתפקיד שר הביטחון. כמי שהיה ראש השב"כ, הנושא הביטחוני קרוב ללבו, והוא ממשיך למתג את עצמו בתארים ביטחוניים, כמו השר לביטחון המזון שהוא מתהדר בו עכשיו במקום התואר שר החקלאות ופיתוח הכפר, שאותו נשאו קודמיו. דיכטר, שרואה איך פועלת השיטה, מבין שעדיף כיסא יציב של שר שאחראי על ביטחון המזון, מאשר כיסא מפלט של שר ביטחון שבמוקדם או במאוחר ייאלץ להשתמש בכיסא.

אבי דיכטר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אבי דיכטר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לנתניהו יש בעיה. בקרב חברי הכנסת של הליכוד אין ביטחוניסטים שיזכו באהדה ציבורית, אם יחליט להעיף את גלנט מהתפקיד. גלנט היה בסרט הזה ב־26 במרץ 2023, והוא חווה בעבר השפלה שהוא לא ישכח לעולם. ברור ששני שוורים שמתעבים זה את זה אינם יכולים לחרוש תלם משותף. אנחנו בעיצומה של מלחמה בעיתוי שלא ראוי להחליף בו שר ביטחון. נתניהו יודע זאת, אבל נוטע בלבו של גלנט חשש שהתפקיד לא בכיסו, כדי שלא ישב בשלווה בכיסאו.

לגלנט אין מה להפסיד. הוא החליט לגזור ציבורית קופון על חשבונו של נתניהו, ולהתייצב לצד הרמטכ"ל וראשי השירותים החשאיים בדרישה לפעול מיד לשחרור החטופים. ניתן להתרשם שנתניהו רחוק מעסקה למרות הצהרותיו. הוא חושש מסמוטריץ' ובן גביר שמתנגדים לעסקה ואוחזים אותו במקום רגיש - המשך כהונתו כראש ממשלה. שר הביטחון גלנט גורף אהדה ציבורית גדולה, בכך שהוא ניצב מול נתניהו מבלי לדפוק חשבון. הוא מצטייר בציבור כשר ביטחון עם חוט שדרה, בעוד שהאמירות של נתניהו נתפסות כשבשבת.

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

במלחמת ששת הימים החליט ראש הממשלה לוי אשכול להיכנע לדרישה להתפטר מתפקיד שר הביטחון, כדי שמשה דיין יתפוס את מקומו. כניסתו של דיין למשרד הביטחון העלתה את המורל בציבור. דיין נחשב לביטחוניסט של מפלגת העבודה, וכניסתו למשרד הביטחון דחקה את ראש הממשלה אשכול לשולי ההיסטוריה.

לנתניהו יש ביטחוניסטית מרשימה במפלגתו - תת־אלוף במילואים מירי רגב, שהתבטאה בעבר על רצונה להיות ראשת ממשלה. אם נתניהו ימנה אותה לתפקיד שרת הביטחון, אין חשש שהיא תדחק אותו לשולי ההיסטוריה, אבל רגב תוכל להיות ההוכחה שהבלתי אפשרי - אפשרי.