דווקא באחד הימים היותר קדושים לעם היהודי, לא ברור למה צריכים מאבקי כוח ופוליטיקה לערער את תפקודה של המשטרה ולדחוק אותה לפינה כמי שאסור לה להתערב או להשמיע את עמדתה.

אני מתכוון להודעות שפרסמו לשכת ראש הממשלה ומיד לאחר מכן לשכת השר לביטחון לאומי, בעקבות האירוע שבו נצפו עשרות מתפללים כורעים בהשתחוויה על הרצפה במהלך תפילה בהר הבית, אחרים מנופפים את דגל ישראל באחת התקופות היותר תוססות שממילא מאלצות את המשטרה למתוח את אבריה מהקצה אל הקצה.

הבלוף של איראן נחשף? הפסיכולוגיה של חמינאי: "ההמתנה קשה יותר מהמוות"
חשיפת ה"ניו יורק טיימס": תנאיו החדשים של נתניהו - שעשויים למנוע עסקה

כצופה מהצד פשוט מביך לראות איך דווקא המנהיגים שלנו ובעיקר הפעם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מוציא הודעה שכזו לפיה לכאורה ואין דרך לפרש את זה אחרת - למרות עיכוב והרחקת המתפללים שעברו על מדיניות המשטרה וההנחיות שניתנו להם בטרם עלו להר הבית, גם בעתיד הם ימשיכו להתפלל על ההר.

איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: ללא)

בן גביר, טוען כי אסורה הפליה על שטח הר הבית ואני מסכים איתו בזה במאה האחוזים אבל למה להכניס את זה למגרשה של המשטרה שאמורה במקרה של הר הבית ומקומות נפיצים ורגישים אחרים, לנהוג על פי ובהתאם להחלטות ממשלה וראש הממשלה? למה צריך לנהל פולמוס בפני הציבור כשבסופו של דבר הוא לא תורם למאומה למעט אולי למהומה בקרב הציבור המוסלמי?

אין צורך לחשוש מאף אחד, זה בסדר, אבל מנגד יש חובה לכבד כל אחד ולכן החלטות ממשלה הן שאמורות להנחות את המשטרה שהיא גורם מקצועי-מבצעי. לא יכול להיות, יהיה זה שר אשר יהיה שיחליט שדווקא המדיניות שלו גם אם היא בתחום האחריות שלו היא שתנחה את הגוף שהוא ממונה עליו. זה לא נכון בשום מקום ובוודאי שלא במדינת ישראל ובאירועים ובמקומות שמוגדרים כ"סיר לחץ" מבעבע שיכול להתפוצץ בפנים של כולנו.

חשוב תחילה להזכיר לכולם כי מדובר במדיניות שנקבעה במסגרת הסכם מדיני עם ירדן, שבעקבותיה נולד מושג הוואקף וכי באותו מסמך נרשם במפורט מה מותר ומה אסור, באיזה מקום מותר להתפלל ולמי ועוד ועוד. על פי אותו מסמך בלבד חובה על משטרת ישראל לפעול ולא על פי שום אג'נדה או קפריזה של מען דהוא כזה או אחר.

הר הבית (צילום: אופירה הלוי)
הר הבית (צילום: אופירה הלוי)

בסופו של יום מה שאמור להכתיב את נורמות ההתנהגות הן ההחלטות המדיניות וטוב שכולם יבינו את זה. במקום לשמור על רגיעה ושקט כדי לעבור את היום והתקופה הזאת בשלום, יצירת מתח ופרובוקציות מיותרות אינם לעניין וטוב תעשה המשטרה אם תתעלם מרעשי הרקע ותבצע את עבודתה לרבות עיכובים, הרחקות משטח ההר וכל סנקציה שהוגדרה על ידה, אלא, שמדיניות זו צריכה להיות מאוזנת לכל עם, דת, מין או גזע במקרים של חריגה מנורמות ההתנהגות שהוסכמו ואושרו על ידי ממשלת ישראל וראש הממשלה.

עם כל הכבוד לשר לביטחון לאומי, המשטרה אכן צריכה לפעול על פי המדיניות שהוא מתווה אלא, במקרים שמדיניותו חורגת מעמדת הממשלה והעומד בראשה. במקרים שכאלה, המשטרה חייבת לאמץ את עמדת הדרג הבכיר ולנהוג על פיה.

אם בן גביר, סבור שהממשלה טועה אסור לו לבוא ולכפות לכאורה במישרין או בעקיפין את עמדתו על המשטרה אלא עליו, לפעול במסגרת כנסת ישראל לשינוי המדיניות, המתווה או הנוהג בכל נושא שהוא מוצא לנכון.

הר הבית (צילום: אופירה הלוי)
הר הבית (צילום: אופירה הלוי)

בכל מקרה שבו הוא לא מצליח להעביר את דעתו הוא לא יכול לכפות אותה לכאורה על משטרת ישראל וחשוב שיבינו גם אנשיו, כי בדיוק באירועים שכאלה תיבחן מקצועיותה ויושרתה של המשטרה.

זו המדיניות שנוהגים על פיה כבר שנים והיא מהווה סטטוס קוו ואת זה חובה על המשטרה להמשיך ולכבד. איך אמרו כבר לא מעט: להצית אש זה עניין פשוט, לכבות אותה ולטפל בנזקים זה כבר יותר מסובך.