ההחלטה של חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' להוריד את דירוג האשראי הייתה צפויה כמו התגובה האירנית לחיסול בכיר החמאס. לנוכח נתוני המשק הגרועים ההולכים ונערמים אף אחד לא צריך להיות מופתע ובוודאי לא שר האוצר בצלאל סמטוריץ'.

מה שבכל זאת מפתיע היא התגובה ההזויה של שר האוצר: "ישראל בעיצומה של מלחמת קיום, הארוכה והיקרה בתולדותיה. נעביר תקציב אחראי שימשיך לתמוך בכלל צרכי המלחמה עד הניצחון, תוך שמירת מסגרות פיסקליות וקידום מנועי צמיחה. מהר מאוד גם דירוג האשראי יעלה".

לשכת רה"מ בלחץ אימים: התרגיל "המלוכלך" שבן גביר עשה לנתניהו | פרסום ראשון
הסיבה, התחזית וההשלכות: עושים סדר בהחלטת פיץ׳ להוריד את דירוג האשראי של ישראל

בצלאל סמוטריץ' (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

נקווה שחברות דירוג האשראי לא קראו את התגובה המנותקת הזאת כי רק בשל כך הן עלולות להוריד את ישראל בדרגה נוספת. אבל זה יקרה בכל מקרה. ומדוע? כי בתגובה אין שום לקיחת אחריות לגרעון הגדל, ליחס חוב תוצר המתדרדר ולחדלות המעשה של סמטוריץ' בכל תחום.

שר האוצר נקלע למצב של חדלות פירעון. הוא לא סופר את חברות הדירוג ומבחינת התנהלותו הוא חי ב-6 לאוקטובר.

תקציב 2025 שאמור היה להגיע אתמול לאישור הממשלה יאושר אולי "אחרי החגים". סמטוריץ' מדבר על "מנועי צמיחה" ובינתיים מפעיל "מנועי צניחה" כדי להנציח תקציבים לתלמידי ישיבות ולתחזק מעונות יום לילדי אברכים מתבטלים.

אברכים בכולל (אילוסטרציה) (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)
אברכים בכולל (אילוסטרציה) (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

שר האוצר מתעניין אך ורק בשאלה כיצד הוא מסייע לנתניהו ולעצמו לשרוד את "מלחמת הקיום הארוכה והיקרה ביותר בתולדותיה". במסגרת זאת שואף לכבוש את דרום לבנון, להתיישב בעזה, תוך הכבדת הנטל על חיילי הסדיר והמילואים.

פקידי האוצר הכינו תקציב וירטואלי הכולל גזרות קשות אבל לרגע התבלבלו: אנחנו בשנת 2024 שבראשות הממשלה עומד נתניהו. זה לא אותו נתניהו של שנת 2003 ששימש כשר האוצר - אז הוא היה לוקח את כל התכנית ומאמץ אותה כמקשה אחת. הסיכוי שזה יקרה כעת דומה לסיכוי שנתניהו ישלוף כרטיס אשראי כדי לשלם בחנות פלאפל. המפלגות החרדיות לא יאפשר קיצוץ בקצבאות הילדים, ההסתדרות לא תאפשר פגיעה בהסכמי השכר או בתנאי החיסכון ונתניהו עצמו לא יסכים לשמוע משום גזרה.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כל תכליתו של ראש הממשלה היא למשוך זמן כדי שיהיו לו כמה שיותר אופציות להמשך ניהול המלחמה. סביר שברגע האחרון ישלוף פטנט של "קופסה חוץ תקציבית" למימון הוצאות המלחמה. זה פתרון פחדני הבורח מהחלטות אמיצות ארוכות טווח. קשה להאמין שחברות דירוג האשראי הבינלאומיות יקנו את זה.

הכי מפתיע היא שתיקת האופוזיציה. לו אני ח"כ מהאופוזיציה הייתי דורש זימון מידי של ועדת הכספים לדיון בהתדרדרות המשק. רצוי להפסיק את פגרת הכנסת ולקרוא לחברי הכנסת לישיבה מיוחדת עם כל הכבוד לפגרה.

המאמר המלא מחרתיים בטור שוטף פלוס ב"מעריב סופהשבוע"