לפי שעה לא ברור מי עומד מאחורי מתקפת הסייבר אשר שיתקה את כלל המערכת הבנקאית באיראן. המתקפה כוונה למחשבי הבנק המרכזי והובילה לפגיעה במערכות המחשבים של מרבית הבנקים המסחריים באיראן. יכולת פגיעה כזאת מצויה בדרך כלל בידי מדינות ולא של קבוצות האקרים מקומיים.

בסיכום כהונתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ייזכר בין היתר אמירתו "Don’t" שכוונה לאיראנים ואנשי הציר שלהם ב-7 באוקטובר. בימים האחרונים, האמריקאים ואנשי הקואליציה האירופאית שבו וקראו לאיראן לעצור ולא לתקוף. שיגור ספינות המלחמה, נושאות המטוסים, הצוללות והמפציצים למפרץ הערבי היו בגדר תמרור אזהרה. אתמול ככל הנראה עלתה מדרגת האזהרה כאשר מישהו אותת לאיראן כי יש לא רק דרך אחת לשתק מדינה.

נתניהו עומד להחזיר את סער? הסקר החדש שמסתובב בין חברי הליכוד
לא חייבים טילים מדויקים: הנשק העיקרי שישמש את המעצמות בעימות הגדול הבא

בגבול הצפון מנסה מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין לבצע פעולות אקרובטיות במציאות דמיונית. עקרונות המלחמה הם: דבקות במשימה לאור המטרה, מיצוי הכוח, יוזמה והתקפיות, תחבולה, ריכוז המאמץ, רציפות והמשכיות, עומק ועתודה, אבטחה, רוח לחימה ולסיום - פשטות. 

הלווייתו של רמטכ''ל חיזבאללה בביירות, פואד שוכר (צילום: רויטרס)
הלווייתו של רמטכ''ל חיזבאללה בביירות, פואד שוכר (צילום: רויטרס)

מעל עשרה חודשים שצה״ל באמצעות פיקוד הצפון נדרש לנהל מלחמה מול ארגון חיזבאללה שכבר מזמן הוא לא בסדר גודל של ארגון טרור אלא פועל עם יכולות של צבא בסדר גודל של מדינה גדולה מאוד. אבל המלחמה שצה״ל נדרש לה בצפון היא מסוג אחר שמעמיד את כל עקרונות המלחמה שלו באתגר גדול.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הדרג המדיני קבע לצה״ל גבולות גזרה במלחמה. קשר למפקדים את הידיים לאחור. צה״ל נדרש כעת לבצע מלחמת התשה שגם בה הוא נדרש מצד אחד לא להרחיב את עומק הפגיעה של הצד השני בשטחנו. מנגד צה״ל מנוע מלפעול באופן כזה שיוביל את שני הצדדים לעימות חזיתי כולל בעוצמה גבוהה. איך עושים זאת? שאלה קשה. ספק אם יש גנרל בעולם שחווה את המלחמה הזאת כפי שחווה האלוף גורדין.

ביקורו של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין בבסיס חיל האוויר 'רמת דוד'  (צילום: דובר צה''ל)
ביקורו של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין בבסיס חיל האוויר 'רמת דוד' (צילום: דובר צה''ל)

בימים האחרונים מנסה חיזבאללה לאתגר את צה״ל בצפון. יורה בהיקפים גדולים, לטווחים גדולים יותר אולם מדודים. כשבמקביל בפיקוד הצפון יוצרים קו לחימה לא פשרני מול חיזבאללה - ״אזור השמדה״. כל כניסה למרחב מובילה לפגיעה מהאוויר או מהקרקע. מספר ההרוגים של חיזבאללה חצה מזמן את קו ה-500. והוא מתקדם בקצב לכיוון ה-600 שזה לערך מספר ההרוגים שלו במלחמת לבנון השנייה.

במקביל חיזבאללה מאבד לא מעט נכסים צבאיים: מפקדות, משגרים, מוצבים ומחסני תחמושת. האחרון היה השבוע בכפר כילא. פיצוץ המחסן היה המופע האור קולי המרשים ביותר בדרום לבנון מאז תחילת הקיץ. האלוף גורדין וחייליו ממתינים כמו כולם לאפשרות שחיזבאללה יבקש לנקום את חיסול פואד שוכר רמטכ״ל חיזבאללה. בצה״ל נערכים למגוון תרחישים בהגנה. אבל כבר סימנו מטרות להתקפה והעמידו כוחות לתמרון לשטח האויב בדיוק כמו בחלק מעקרונות המלחמה: יוזמה, התקפיות, עומק…״.

חיסול מחבלי חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

הבעיה של צה״ל ושל פיקוד הצפון היא שהדרג המדיני הישראלי לא מאמץ את עקרונות המלחמה: פשטות, דבקות במטרה, רוח לחימה. חזרה למתקפה על איראן, מי שעומד מאחוריה פעל כך נראה על פי העקרונות של שדה הקרב: פשטות, יוזמה, תחבולה, עומק. השאלה כעת היא כיצד המתקפה על חשבונות הבנק בטהרן ישפיעו על מצב העובר ושב בחזית הלחימה בגבול הצפוני שלנו.