משהו: מי שרוצה לעשות כסף ימציא וימכור כיסויים לגנרטור. אולי כאלה שנראים כמו שיח גזום בעציץ. 

הייעוץ המשפטי פסל את המדליות של הישראלים

הייעוץ המשפטי לממשלה פסל את כל המדליות שהישראלים זכו בהן באולימפיאדה. כל הספורטאים זומנו לחקירה, נשלחו למעצר, רכושם הוחרם והוצא נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ. 

הסיבה לפסילת המדליות היא שלא נמצאה שום סיבה משפטית שהייעוץ המשפטי לא יפסול את המדליות ולכן לא היה מנוס מלפסול. אם ההחלטה המשפטית לפסול את המדליות לא תיענה, צפויות עתירות לבג"ץ, בטענה שהמדליות הוענקו לספורטאים הישראלים באולימפיאדה בעת שנתניהו בשלטון. פרשני משפט מסבירים שבג"ץ צפוי לקבל את העתירות ולחייב להגיש לבית המשפט נימוקים מדוע לא ייפסלו המדליות. 

חלם והחטופים

בתחילת החודש הזה צעקה אישה זעקת מחאה בבית המשפט העליון: “ואיפה האנשים שלנו מוחזקים? החטופים! על מה אתם דנים? מדינת חלם!".

רגע. בעצם, מה קורה כאשר באמת מדברים על החטופים בחלם? ובכן, זה קרה. בחלם. בתחילת החודש הזה.

אני כותב בזהירות רבה, חלילה שיזדחל איזה לעג לנושא הכואב, אבל אכן, ב־3 באוגוסט התקיימה בחלם שבפולין, מול קהל, הרצאה על החטופים. היה דיון רציני. 

אנחנו, כאשר אנחנו שומעים "חלם", זה נראה לנו מקום אגדתי שבו הכל מתרחש בתוך עולם מגוחך ומטופש. בירת האבסורדים. “כמו בחלם", אנחנו אומרים בכל פעם שאנחנו בזים לניהול העניינים. 

המילה חלמאות היא שם עצם במילון העברי בן זמננו. עם זאת, חלם קיימת גם במציאות. היא אמיתית. הייתי בה בעצמי בעבר. והנה בימים האחרונים, בעת פסטיבל תרבות בחלם, התכנסו שם אנשים באולם כדי לשמוע מפי צעיר ישראלי דובר פולנית, ששמו אדם קורן, על החטופים.

יהודים אין כבר בחלם, אבל חלמאים כן, ואדם קורן הוזמן על ידיהם לחלם למטרה זאת, במסגרת פסטיבל התרבות שהם קיימו, וגם שם, בחלם האמיתית, שמעו על החטופים. אדם קורן הרצה והסביר, בחלם רצו להקשיב, ואני מקווה, אני בטוח, שהם הזדהו. רק רציתי לספר. 

פרס ומדי ואיראן, עם חתול 

ערוץ 166 בשלט, למנויי הוט, לא מוכר לרוב הישראלים. חבל, כי אני, שרוצה להפיק מתוך השלט את כל עושר כפתוריו, משוטט בין הערוצים, וכך גיליתי לפני זמן מה את הערוץ הזה שהוא ערוץ ברזילאי, דובר פורטוגזית. משדרים שם כל מיני חדשות מברזיל, פאנלים על בעיות ברזילאיות, ועוד דברים שלא מעניינים אותי, ואני גם לא מבין מספיק פורטוגזית. עם זאת, כבר כתבתי בעבר איך הופתעתי כשגיליתי שהם משדרים בשעות הערב סדרות על התנ"ך, והמדהים: עם כתוביות בעברית, שברור שנעשו רק ובמיוחד לשידור בישראל. 

והנה בימים אלה הסתיימה סדרה בת 30 פרקים על מגילת אסתר. שם הסדרה: "המלכה מפרס". מה שאהבתי מיד הוא שיש לה חתולה פרסית. 
את סיפור אסתר המלכה אתם מכירים, אבל הסדרה מרחיבה. עוד תככים בארמון, עוד פיתולים בסיפור האהבה של אחשוורוש לאסתר. גם אסתר מתאהבת באחשוורוש, וכמובן שעולות בעיות בזוגיות כשיש למלך כל כך הרבה פילגשים. כולם נמצאים שם, כל המגילה. מרדכי, המן, ועוד שמות שלא תיארתי לעצמי שאפגוש בסדרה טלוויזיונית: חַרְבוֹנָה, הֵגַי שומר הנשים, הֲתָךְ מסריסי המלך, שַׁעַשְׁגַז, בחיי גם שַׁעַשְׁגַז שם, זֶרֶשׁ, וַשְׁתִּי, דלפון מבני המן ועוד.

והכל מוצג כך שהמסר הבולט הוא הערצה עצומה לעם ישראל, לאלוהי ישראל, ליהודים, לייעודנו ולייחודנו. אפילו ירושלים והכמיהה לשוב לירושלים תופסים מקום נכבד. תענוג לראות. 

זו סדרה שעלתה ב־2024. הרבה גם מוקדש בה להוקעת האנטישמיות, שהתקיימה אף אז, לפני אלפי שנים בפרס. היום באיראן. אי אפשר שלא לעשות הקבלות אקטואליות: אז - תאוות השמדת כל היהודים המתוארת במגילה, והיום אותה מחלת נפש באיראן, פרס של היום, עם הדים בעולם הערבי ובתוכניות חמאס, וקריאות עידוד מאוניברסיטאות קולומביה והרווארד. 

מה שמפליא הוא שלסדרה הזאת, המשודרת בברזיל ובעולם כולו לקהל עצום של צופים דוברי פורטוגזית, יש בישראל תרגום בעברית. זו השקעה גדולה מצד בעלי הערוץ, ואני מעריך אותה. שאר שידורי הערוץ הם כמובן ללא תרגום. מה פתאום תרגום? הבנתי שהערוץ הזה (רקורד שמו) הוא הערוץ השני הנצפה ביותר בברזיל (שבה מעל 215 מיליון תושבים). 

חבל שהסדרה (המרתקת) לא משודרת בערוץ ישראלי כלשהו. היא מושקעת: תלבושות, ארמונות, סוסים וחיילים. כל מה שבמגילה קם מולנו, פלוס תוספות  אין־ספור. בני עמנו הם גיבוריה, וגם אויבינו מאז ועד היום. שווה לצפות.

לפעמים משונה לנו, היהודים, לראות סדרה עם אהדה כזו אלינו. נברתי ובדקתי ואכן מצאתי שבעלי הערוץ הם אוונגליסטים, מאוהבי ישראל, היהודים והציונות. 

לפעמים קצת מוזר לנו לראות את מרדכי אומר פסוקי תהילים בפורטוגזית, או את הרגע שבו אחשוורוש - כשהוא רוצה לשמח את אסתר אשתו האהובה על כך שהיא ועמה ניצלו מהשמדה - מכריז שהוא הזמין זמר לשיר שיר יהודי, ואז זמר שר, בעברית עם מבטא זר, את “הללויה לעולם, הללויה ישירו כולם". הזמר שר, וכל היהודים בשושן שרים איתו את המילים של השיר מאירוויזיון 1979. לא נתקן, לא נהיה קטנוניים מול אהבה כזאת. במיוחד כאשר החתול הפרסי כה חמוד. לדברי אסתר והמשרתות שלה הוא חצי אחשוורוש, ולכן הן קוראות לו אֲחַשׁ. 

בשלושת או ארבעת הפרקים האחרונים הסדרה חורגת מתחום הזמן המסופר במגילת אסתר. הסדרה ממשיכה עוד קצת ומתארת מה קרה לאחר שהמן ובניו נתלו ואחרי שמתכנני השמדת היהודים נוטרלו. כאן, כידוע, מסתיימת המגילה שבתנ"כנו, אבל לא מסופר בתנ"ך מה קרה אחרי כן לאסתר ולאחשוורוש. 

לא אגלה את סוף הסדרה, לא אקלקל למי שאולי עוד יראה אותה אי־פעם (הלוואי ותימצא דרך להקרין אותה בערוץ ישראלי - הכתוביות כבר מוכנות), רק אומר שזה סיום עוד הרבה יותר ציוני מאשר הייתי יכול לתאר לעצמי. סדרה בקטנה, בסך הכל למאות המיליונים שדוברים פורטוגזית. 

פינת השלולית 

הנסיכה יצאה עם הצפרדע לדייט. הגיע רגע הנשיקה, וככה היא סיפרה: “הרגשתי כאילו עלתה עליי חשופית, השאיר עליי שובל של רוק". הוא כנראה לא יהפוך לנסיך.