כלכלנים סבורים ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא מבין בכלכלה ומדרדר את המשק במדרון שיקשה עליו להתאושש, בעיקר כשהוא לא סופר את גורמי המקצוע זה יכול לקרות רק בפוליטיקה. קשה לדמיין בעל קונצרן או מפעל פרטי שהיה מפקיד את ניהול המפעל או הקונצרן שבבעלותו בידיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. מי שהיה בשנת 2019 בדוקאי של השב”כ, הוא היום שר האוצר של ישראל.

למי ששכח או לא מעודכן, בשנת 2019 שלח סמוטריץ’ מכתב התראה ליצחק אילן ז”ל, שהיה ראש אגף החקירות של השב”כ, לאחר שאילן טען, בעת שהיה חבר רשימת “כחול לבן”, שסמוטריץ’ “רצה לפוצץ מכוניות נוסעות בכביש האיילון”, ונתפס “עם 700 ליטר של חומר”. פעיל ימין שנטען שהיה מעורב בפרשה טען שהרעיון היה “לשפוך שמן על כביש לאחר שחוסמים אותו". לדבריו הדבר תוכנן ללא ידיעתו של סמוטריץ’. אמצעי התקשורת דיווחו שהחומר שנתפס היה “700 ליטרים של דלק ושמן”. סמוטריץ’ הכחיש את הטענות, למרות דיווחים בתקשורת שהוא זה
שנתפס עם החומר הדליק.

הראיון שעורר סערה ברדיו 103FM: חיים רמון עושה סדר  
בעקבות האירועים בכפר ג'ית: בן גביר וסמוטריץ' על כוונת הממשל האמריקאי | ד"ר שי הר-צבי

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)


הסיפור שנקשר בעברו לא הפריע לו להתקדם במערכת הפוליטית ולאחר הבחירות האחרונות הוא נכנס לממשלה ה־37, והתמנה לשר האוצר ולשר במשרד הביטחון והוא ממונה על מתאם פעולות צה”ל בשטחים והמנהל האזרחי. סמוטריץ’, שהתגלה כשר אוצר כושל, שלא מבין בכלכלה, הבטיח לגבש תקציב אחראי לשנת 2025. אלא שהוא לא סופר את גורמי המקצוע הבכירים במשרדו.

מי שמתח עליו ביקורת חריפה הוא יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, ששלח מכתב חריף שבו התריע מפני השלכות של עיכובים בהכנת התקציב. גרדוס טוען שיש לבצע קיצוצים ולהעלות מסים בסך של 50 מיליארד שקלים, במקום 30 מיליארד שאותם התכוון האוצר להעלות. סמוטריץ’ מאמין ש”אנחנו מנהלים את הכלכלה היטב”, ולדעתו הכלכלה הישראלית נכנסה חזקה למלחמה, והיא תצא חזקה יותר ותתאושש מהר. אלא שבניגוד לסמוטריץ’, כלכלנים מקצועיים סבורים ששר האוצר לא מבין בכלכלה והוא מדרדר את המשק במדרון שיקשה עליו להתאושש.

חברת דירוג האשראי פיץ’ הורידה את דירוג האשראי של ממשלת ישראל ל־A עם תחזית שלילית, כשהיא צופה שהגירעון יחרוג השנה מהיעד ויגיע ל־7.8% מהתמ”ג. גם חברת מודיס וגם S&P הורידו את דירוג האשראי של ישראל לפני מספר חודשים. פיץ’ לוקחת בחשבון שהמע”מ יעלה באחוז נוסף משנת 2025, כשבמקביל הממשלה תקצץ בהוצאות ותעלה מסים. בפיץ’ ערים “לקיטוב הפוליטי ולשיקולים שנובעים מצרכים קואליציוניים, שעלולים להוות סיכון לתחזית החברה”.

סמוטריץ’ הזדרז לתלות את הורדת הדירוג בכך שישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת קיום שהיא הארוכה והיקרה ביותר בתולדותיה. חשוב להבהיר שבעבר הדירוג תמיד עלה ולא הופחת מעולם עד למלחמה הנוכחית. פיץ’ מיישרת קו עם שאר חברות דירוג האשראי, שפעלו בדרך דומה. כלכלנים בכירים מעידים שבשווקים מדרגים את ישראל בשווי שוק נמוך עוד יותר, וטוענים שהממשלה יכלה להקטין את הנזק הכלכלי, אבל לא טרחה לעשות זאת.

ברור שהורדת דירוג האשראי של פיץ’ תביא להעלאת הריביות שהמדינה משלמת עבור הלוואות שהיא לוקחת בשוקי חו”ל באמצעות הנפקת איגרות חוב. פיץ’ מעריכה ש”הקונפליקט בעזה עשוי להמשיך עמוק לתוך 2025 וקיימים סיכונים להתרחבותו לזירות נוספות”, מה שעלול להוביל להתדרדרות נוספת של האשראי של מדינת ישראל.

בשנות קיומה של המדינה היו לנו 32 שרי אוצר. מי שכיהנו בתפקיד הקדישו לו את כל זמנם ומרצם. נראה שלא כך נוהג סמוטריץ’, שלא מסתפק רק בתפקיד שר אוצר, אלא בוחר גם להתקשט בתפקיד שר במשרד הביטחון. כמה מחבריי הכתבים הכלכליים מעידים שסמוטריץ’ עסוק מאוד, אך כנראה לא בבעיות משרד האוצר. הוא ממעט להתבטא בעניינים כלכליים, נראה משום שהוא לא בקיא בכך, וכשהוא עושה זאת, בורותו זועקת לשמיים ומעוררת גלי צחוק.