העיתונאי רן בנימיני שאל השבוע את חבר הכנסת צביקה פוגל מעוצמה יהודית מהן ההצלחות של מפלגתו לאחר יותר משנה וחצי בשלטון. אחרי שניסה להתחמק, בסופו של דבר הצליח פוגל להצביע על הצלחה אחת: "המלחמה נמשכת רק כי אנחנו נמצאים שם", הוא אמר.

הפרשן המצרי חושף: נסראללה חושש לחייו ומסתיר את האמת המרה
נ"ט ליד העריסה: לוחמי צה"ל איתרו אמל"ח רב בחדר ילדים ברצועת עזה

המרחב סביבנו כל כך רועש, שלפעמים קשה להוציא את המוץ מהתבן, לקשר בין אירועים ולהבין מה באמת קורה. אבל פוגל פגע בול. הדשדוש חסר התכלית של ישראל במלחמה שאין כרגע יכולת אמיתית לנצח בה, הוא אכן "הודות" לכניעת הממשלה למפלגה הקיצונית ביותר על הסקאלה.

הדשדוש הזה עולה בחיי אדם מדי יום, גם של חיילי צה״ל בעזה שכבר אין בה הישגים צבאיים, גם כי החטופים שלנו לא חוזרים, וגם כי סכנת ההתלקחות גדולה מתמיד.

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)


הדשדוש הוא תוצאה של הפנטזיות המשיחיות של המפלגה והעומד בראשה. הם חושבים שניתן לתדלק את הקצוות האלימים של ההתנחלויות באיו״ש מבלי להכתים את תדמית ההתיישבות כולה.

הם חושבים שניתן להתגולל על ביידן והאריס, ואז להתבכיין על עיכוב משלוחי נשק, ובאותה נשימה גם להגיד לעוקביהם בטיקטוק שישראל בכלל לא תלויה בארצות הברית.

הם חושבים שכל ראשי מערכת הביטחון שוגים ורק הם צודקים, ובמיוחד ראש המפלגה שהוא עבריין מורשע ומסורב כניסה לארצות הברית שכלל לא גויס לצה״ל.

הם חושבים שזה הזמן לשנות סטטוס-קוו בהר הבית, גם כשראש הממשלה מצהיר בתוקף שאין לשנות דבר. כששרים בממשלה זועמים על חוסר אחריותם, הם לא מתרסנים.

בן גביר בהר הבית (צילום: שימוש חופשי)
בן גביר בהר הבית (צילום: שימוש חופשי)


כל מה שהם יודעים לעשות זה לצעוק יותר חזק ולהסלים. הפתרון היחיד שהם מציעים לכל זירה נוספת שצה״ל צריך להתמודד איתה הוא
להגיד "קונספציה" ו"צריך להיכנס בהם", והם עיוורים לכך שפעילותם פותחת עוד זירות ומתיישרת באופן מופלא עם האינטרסים של איראן.

כשראש השב״כ מתריע על מעשיהם שמסכנים את המדינה כולה, הם חושבים שהכי נכון לפרסם מודעות שמכפישות אותו, במימון כספי ציבור ובאמצע מלחמה.

הדשדוש שלנו בנוי ממלכודת בין שני צדדים. האחד הוא חוסר יכולת להסלים מול איראן וחיזבאללה מכיוון שאין גיבוי אמריקאי, גם בשל הבחירות הקרבות אבל בעיקר כי האמריקאים מזועזעים מהגורמים הקיצוניים בממשלה ולא בוטחים בה.

מהצד השני, קשה להגיע לעסקת חטופים כדי לסיים את האירוע, כי ראש הממשלה מפחד שיפרקו לו את הקואליציה. הממשלה מולכדה עם חברים קיצוניים וחד-ממדיים, שאין להם יכולת לראות את התמונה המורכבת כולה.

כשמוסיפים לכך את האלימות הגוברת מבפנים ואת המשטרה שכורעת תחת העומס ומתקשה לתפקד, מבינים את המצב ההזוי שנקלענו אליו. לא נצליח לנצח עם ממשלה שמנטרלת כל הישג עם סיכונים מיותרים שהיא מייצרת כל הזמן.

הניסוי לשלב אנשים מקצה הסקאלה בממשלה נכשל בכל מבחן אפשרי. יש שר מרכזי שבז לחוק וכל יום פותח עוד זירות, גם ברמה האישית וגם בלאומית. מרבית חברי הליכוד, ש”ס ויהדות התורה יודעים ומבינים זאת. חלקם כבר מתבטאים על כך בפה מלא, כמו גלנט, קיש, גפני וארבל, אבל גם האחרים לא יוכלו לטעון שלא ידעו. אם ישראל היא מדינה חפצת חיים, אסור לחכות. צריך לפטר באופן מיידי את איתמר בן גביר.