“לשכת המפכ”ל בידינו”. את זה לא אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעת טקס מינוי המפכ”ל החדש. במקום זאת הוא בחר להצהיר “אנחנו בעלי הבית של מדינת ישראל - הגיע הזמן שנמשול”.

נ"ט ליד העריסה: לוחמי צה"ל איתרו אמל"ח רב בחדר ילדים ברצועת עזה
בזמן שבן גביר משתלט על הנוער שלנו: הגיע הצעד האמיץ של רותם סלע

מי שהיה במשך שנים בדוקאי של משטרת ישראל ובעל הרשעות פליליות רבות, הוא האיש שהעניק דרגות רב־ניצב לדני לוי, המפכ”ל החדש של משטרת ישראל.

ניצב דני לוי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
ניצב דני לוי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

כשבן גביר, שהפך לגביר של משטרת ישראל, מדבר בלשון רבים ומבטיח למשול, הוא מתכוון בעיקר לעצמו. המפכ”ל שהוא בחר מתוך רשימת הניצבים הוותיקים, מלמדת שבן גביר מעוניין במפכ”ל בובה שיאפשר לו להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למיליציה פרטית. אסור לטעות.

ניצב לוי לא הגיע לתפקיד בגלל ניסיונו הרב או בגלל הוותק שצבר. הוא משמש ניצב פחות משנה, וטבעי היה שלתפקיד יתמנה מי שצבר יכולות ניהול גבוהות משלו. אלא שבן גביר, שהצליח במה שלא הצליחו קודמיו וריסק את המשטרה, גרם לכך שקצינים ושוטרים יגלו נאמנות אישית גדולה בהרבה אליו מאשר למשטרה.

רעייתו של המפכ”ל הנבחר, רחלי, גילתה שמאחורי בעל מצליח עומדת אישה בעלת מרפקים כשאמרה ש”דני נולד במשטרה והיא הייתה בטוחה שהוא הגיע לטופ”, ואז היא בחרה להתפייט ולגלות סוד כמוס: “האמת שהוא לא רצה. אני די דחפתי”.

רחלי לוי צודקת. אין הרבה תפקידים מרתקים כמו זה של מפכ”ל המשטרה, מה גם שבתפקיד גלומות לא מעט טובות הנאה כספיות, משכורת בגובה 100 אלף שקל ברוטו בחודש וגמלת מפכ”ל, שמאפשרות חיים ברווחה גדולה, לא רק בכהונה אלא גם אחרי פרישה.

בימים הקרובים נדע איזה מפכ”ל בחר בן גביר. אם נשמע שכלפי מפגינים דתיים וחרדים לא ננקטים צעדי ענישה בעוד שנגד מפגינים בקפלן מופעלת אלימות, נוכל לדעת בבירור האם משטרת ישראל מתנהלת ברוח המפקד בן גביר או שדין אחד לכולם.

המשטרה איבדה את אמון הציבור. משטרה שזוכה לתואר “משטרת בן גביר” היא מחמאה לשר הממונה שהצליח להטמיע בה את רוח המפקד, אבל זאת אינה משטרה שיכולה לזכות באמון הציבור.

קשה להאמין שמשטרת ישראל תוכל להחזיר את האמון בקלות. התנהלותו של בן גביר במינויים במשטרה מעוררת סימני שאלה לגבי כשירותו למלא את התפקיד.

כיוון שעל פי בן גביר וסמוטריץ’ יוכרע גורלה של הממשלה, בן גביר אינו חושש מהתערבות של ראש הממשלה ואינו נרתע מקביעותיה החד־משמעיות של היועצת המשפטית לממשלה. בן גביר העניק בשבוע שעבר דרגת סגן ניצב למאיר סוויסה, שנאשם בהשלכת רימון הלם נגד מפגינים שמחו נגד ההפיכה המשטרית בשנה שעברה.

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)


לפני כחודש נמסר לבן גביר שלא ניתן לקדם את סוויסה, אלא רק לאחר בדיקה שיערוך המפכ”ל בעניין כתב האישום שהוגש נגדו. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו”ד גיל לימון כתב בעבר כי “מדובר בהתנהגות חמורה בניגוד לדין ופוגעת בשלטון החוק וחומרתה מתגברת לנוכח העובדה שמדובר במינויים במשטרה שתפקידה הוא שמירת החוק, ולכן יש בהפרת החוק במצב שכזה משום פגיעה קשה ביותר באמון הציבור”.

בן גביר לא התרגש ולכן החליטה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לבטל השבוע את המינוי, תוך שהיא מציינת שמדובר בהתנהגות חמורה מצד השר, שהיא “בניגוד לדין ופוגעת בשלטון החוק”. על כך השיב לה השר כי המינוי לא יבוטל ואם היועמ”שית רוצה לבטל אותו היא מוזמנת לפנות לבג”ץ.

לא ברור איך התנהלות השר מתיישבת עם רצונה של המשטרה לזכות באמון הציבור. ייתכן שיש מי שרוצים לראות משטרה חלשה. במקרה כזה אפשר לאמץ את השיטה של משטרת איטליה בתקופה שבה השתוללה שם המאפיה.