חוף שבי ציון בצפון הוא אחד החופים היפים בישראל. בדיוק כמו חוף ״הקשתות״ בבצת או חוף אכזיב. במציאות ביטחונית אחרת, שפויה, מחוף בצת ועד עכו הייתה צריכה לקום לנו הריביירה של ישראל. 

רוטמן מגיב על הקצינה שהשמיצה חיילים: "מוציאה את דיבת צה''ל"
הצעד החרדי החריג נגד בן גביר: ״יתד נאמן״ מפרסם כותרת ראשית בערבית

אתמול רבים מתושבי הצפון החליטו להירגע, לקחת שעה של הפוגה מהחרדה והדאגה מהלחימה האין סופית המתרגשת מעל ראשם ובפתח ביתם. לחימה אשר שיבשה להם את החיים, את החופש ליהנות מכל הטוב של הצפון.

חוף שבי ציון (צילום: מיטל שרעבי)
חוף שבי ציון (צילום: מיטל שרעבי)


הם הגיעו לים של שבי ציון. לריביירה של ישראל. השמש האדומה החלה לפלרטט עם מי הים החמים של סוף אוגוסט. ואז זה בא: רעש זמזום מנועי הכטב״ם ברקע קולות צופרי האזעקה. כמו ברקוד סלסלה התרחש המרדף בין כיפת ברזל לכטב"ם. 

באותה שעה במטה פיקוד הצפון בצפת הגיע הרמטכ״ל האמריקני הגנרל ק. בראון ג׳וניר לביקור. הוא היה מלווה במקבילו הישראלי רא״ל הרצי הלוי, אשר דחק בדרכו בדרג המדיני להכריז על מטרת מלחמה הכרחית: להחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתיהם.

גלנט והגנרל בראון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט והגנרל בראון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)


ישראל נמצאת כרגע לפני החלטות דרמטיות. בצה״ל לא סתם מעלים את עניין הצפון כחלק ממטרות המלחמה, למרות שהדרג המדיני מתעלם מכך כבר כמעט שנה.

בצה״ל מבינים שסיפור עזה לפני סגירה. ענין החטופים חייב להגיע להכרעה. זה סלע קיומי של החברה הישראלית. כל חייל בצה״ל יודע שלא משאירים אף אחד מאחור. 

בצה״ל מבינים כי סיפור הצפון הוא האתגר. שצרכים לטפל בו כאן ועכשיו ובעוצמה. בצה״ל שומעים את הקריאות מלמטה למעלה. הם שומעים את מצוקת תושבי הצפון, שאפילו להירגע שעה בים של שבי ציון הם לא יכולים מבלי שאיזה כטב״ם ומיירט יפלרטטו מעל הראש שלהם.

כשממשלת ישראל מאותגרת בפירומן שפועל בתוכה ושמנסה לנהל כאן מלחמת גוג ומגוג, תוך שהוא מוביל למלחמת דת סביב הר הבית, הדרג המדיני מעדיף להישאר במרחב הבטוח.

להאמין שהשב״כ ידע לכבות את הלהבות שמצית הפירומן. שצה"ל יידע להתנהל במשוואה של חיזבאללה מבלי לדרדר את האזור למלחמה. הדרג המדיני מעדיף להתעסק בסוגיית פילדלפי וציר נצרים ולמשוך את הזמן. 

בין מילואים לשגרה. לוחמי צה''ל על הקושי בציר נצרים (צילום: אבי אשכנזי)
בין מילואים לשגרה. לוחמי צה''ל על הקושי בציר נצרים (צילום: אבי אשכנזי)


הרבה זמן, באי קבלת החלטה. סביר שאם הדרג המדיני לא היה מאבד את הצפון, היינו יכולים לצפות בו משתכשכים בים של שבי ציון בריביירה הישראלית.