כמעט שנה חלפה מאז אסון 7 באוקטובר. צה״ל נתפס לא מוכן למתקפת החמאס. זה קרה לנו מכמה וכמה סיבות: יהירות, שחצנות, הערכת חסר של האויב, חוסר משמעת צבאית, חוסר הבנה של שינוי ותהליכים שהתרחשו כאן לאורך זמן. לצד חוסר מנהיגות מדינית וצבאית ועוד ועוד.

אני מניח שוועדת החקירה הממלכתית שכבר מזמן הייתה אמורה לקום ולחקור את הדברים עשויה לשרטט לנו את הסיבות לכישלון, לאסון. מאז ה7 באוקטובר ישראל נמצאת במלחמה בכמה חזיתות: עזה, לבנון, בסוריה, תימן, עיראק, איו״ש ומול איראן. ישראל נדרשה להתמודד עם שורה של תרחישי יחוס בהגנה ובהתקפה.

בשתי זירות במקביל: פרטים חדשים על המאמץ לחילוץ חטופים ברצועה
צה"ל מפרק את מוצב נחל עוז: "איך ניתן יהיה לחקור לעומק כשהעדויות נעלמו?"

השנה החולפת הביאה את צה״ל למקום אחר מ-7 באוקטובר. צה״ל של היום 28 לאוגוסט 2024 אינו דומה בכלום לצה״ל של 6 באוקטובר 2023. אחרי המפלה צה״ל מבין שהוא מתחיל מאפס בבניית האמון מול הציבור. הוא מתחיל מאפס בבניית כושר ההרתעה במזרח התיכון. הוא מתחיל מאפס בבניין הכוח, במערכים ועוד.

צה״ל של היום הוא יותר לוחמני, יותר חדור מוטיבציה להוכיח כי הוא ראוי לאמון מחודש. צה״ל מגיע היום הרבה יותר צנוע, מקצועי ונחוש. פחות נפוח, יותר מדויק.

מבט רק לאירועי הימים האחרונים: צה״ל סיכל את מתקפת חיזבאללה. במתקפה שנמשכה עשרים דקות הוא גרם לחיזבאללה להרגיש כאילו ספג מכת ברק. צה״ל פועל באיו״ש ויחד עם השב״כ פוגע בלי למצמץ עם מטוסים ועם כוחות רגלים בריכוזי הטרור בתוך הקסבה של שכם, בג׳נין, בנור אל שמס.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

בעזה צה״ל פועל בארבע זירות שונות והורג בסיטונאות מחבלי חמאס (עשרות בכל יממה). וכן הוא כבר פועל ללא מעצורים מתחת לקרקע במנהרות חמאס. אתמול הוכיח כי גם מהמנהרות הוא יודע לחלץ חטוף.

בשנה האחרונה צה״ל התבגר. התמקצע כצבא קטלני. צבא שיש לו מצפן אנושי. אחריות לאומית שמהם הוא גוזר את מטרות לפעילותיו. כשהחטופים נמקים ומתים בשבי. ושיחות המדיניות לשחרור ולהפסקת אש תקועות. צה״ל מבין שהוא חייב לפעול בעוצמה, במהירות במיקוד גבוהה לשחרר חטופים חיים גופות אנשינו. בצפון מבין צה״ל שהוא מחויב להפסיק את סבל תושבי הצפון. 

האירועים האחרונים מצטרפים ללחימה המופתית של צה״ל מאז 8 באוקטובר. כיממה אחרי הכישלון צה״ל התאפס על עצמו. הוא עבר מהר מאוד מכישלון להצלחות. הרבה אומנם בזכות חיילי המילואים. אבל גם של החיילים הצעירים בסדיר. כן ילדי דור ״הטיק טוק״. שהשאירו אבק לדורות הקודמים: מלוחמי תש״ח, 67, כיפור ושלג והוכיחו שהם דור של לוחמי על. 

מכל צבאות נאט״ו, ארה״ב ומדינות נוספות מגיעים לכאן להבין וללמוד על איך בתוך שנה בוצע המהפך. כיצד הפך צבא שכשל כישלון חרוץ לצבא המקצועי והקטלני בעולם. כשבכל יום הוא מצליח להדהים במשימות הגנה, יירוט, התקפה, איסוף מודיעין וכן גם בנה לעצמו תוך כדי תנועה תורה למלחמה בעומק האדמה ואף להביא ולחלץ ממעמקים ״יהלומים״.