רס״ר יוחאי חי גלאם, סמ״ר עמית פרידמן, רס״ר שלמה יהונתן חזוט, סמ״ר דוד משה בן שיטרית, סמ״ר עמית צדיקוב, רס״מ יניב יצחק אורן, רס"ל ניתאי מיטודי, רס״ל דניאל פצ׳ניוק, רס״ל אביתר עטואר, סמל אורי אשכנזי נחמה, סגן שחר בן נון, רנ״ג מחמוד עמרייה, רס״מ מורדכי יוסף בן שועם, רס״ן יותם יצחק פלד, סמל עומר גינזבורג.

חודש אוגוסט השחור, 15 לוחמי צה״ל נפלו בקרבות בעזה ובצפון. זה המחיר של מלחמת ההתשה. בעוד כמה ימים ימלאו 11 חודשים לפרוץ מלחמת ״חרבות ברזל״. חודש אוגוסט יזכר כאחד החודשים הקשים המדמים. לוותיקים בציבור זה זורק לימי רצועת הביטחון בלבנון בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת. ליותר וותיקים זה מזכיר את מלחמת ההתשה בתעלה בשנת 1970.

"האח שהכי קשור אליי": אחותו של חי גלאם שנפל ברצועה סופדת
"היא עושה טעות, אבל אין לי שליטה עליה": ראש הממשלה נתניהו בביקורת קשה כלפי מירי רגב

עכשיו אנחנו בדור שייזכר בשם 'חיילי אוקטובר 23'. ישראל מתעקשת בשם הביטחון להחזיק בציר פלדלפי וציר המסדרון. זה כרגע סלע המחלוקת במשא ומתן. עכשיו כשבוחנים את הדברים כדאי להכניס למשוואת הביטחון את הנופלים של מלחמת ההתשה אוקטובר 23. כל נופל הוא עולם שלם. כל נופל הוא מחיר בלתי ניתן לאומדן.

פעילות כוחות סיירת חרוב בטול כרם (צילום :דובר צה"ל)

כל מהלך ביטחוני יש לו מחיר. יש לו יתרונות ויש לו חסרונות. מפקד בכיר שפיקד על כוחות צה״ל בלבנון ובעזה אמר בעבר כי לכל החלטה ביטחונית יש לה מחיר דמים. לכל טעות בהחלטה צבאית יש בקצה אם ואב שאיבדו את היקר מכל. שחייהם כבר לא יתנהלו כפי שהיו. לכן בעוד שבועות יתחלפו העונות, הגשם בפתח ולפני שנשקע בבוץ. בואו רגע נעצור. נפעל מהראש ולא מהבטן. נבחן באמת את חלופות הביטחון כדי לסגור את המשא ומתן לשחרור החטופים והפסקת האש.

הימים האחרונים הוכיחו כי דווקא הכיוון שמציעים ראשי מערכת הביטחון, על כך שישראל יודעת בשלב ראשון ומוגבל להסתדר ללא ישיבה בציר פילדלפי או במסדרון. כדי לקדם את המשא ומתן. פה חשוב לציין את השב״כ. בשבועות האחרונים, כל זרועות השב״כ פועלות כמכונה משומנת.

סמ״ר עמית פרידמן (צילום: דובר צה''ל)
סמ״ר עמית פרידמן (צילום: דובר צה''ל)

החוקרים, הרכזים, אנשי המבצעים חזרו לעבודה הקלאסית של האיסוף. הם נמצאים בכל מקום. מתשאלים באופן מקצועני ומביאים תמונת מודיעין. הם מצליחים לחבר את הפאזלים גם בעזה אבל גם באיו"ש. המבצע אתמול באיו"ש הוא תוצאה של עבודת השטח המטורפת של השב״כ. בארגון נחושים לפרק את תשתיות הטרור שאיראן מנסה להצמיח באיו״ש ובבקעה. 

בעזה התוצאות מדברות בעד עצמן. כל מבצעי חילוץ החטופים וכל מבצעי חילוץ גופות החטופים התבצעו בזכות עבודת השטח של אנשי השב״כ. בזכות חקירת המחבלים ופעילי הטרור בעזה. במערכת הביטחון מבקשים מהדרג המדיני רק דבר אחד לשמר בכל הסכם בעזה: חופש תנועה של צה״ל בכל עת בכל מקום בשטח. את היתר יעשה השב״כ ולוחמי צה״ל. את זה הם עושים לילה ויום באיו"ש ואת זה הם עושים כבר כמעט 11 חודשים בעזה.

המוצא למצב מונח על השולחן. ההסכם המוצא הוא הסכם שלבים. כמו שאומרים במערכת הביטחון - תמיד ניתן לחזור לאחור אם הצד השני יחרוג מהסיכום. תמיד אפשר לחזור אם המצב הביטחוני יראה סימני דרדור. אתמול לפנות בוקר הוכיחו צה״ל והשב״כ שהם יודעים להיכנס בעוצמה למחנות הטרור באיו״ש. בעוד יומיים שלושה נכנס לחודש ספטמבר, הלוואי שהוא יסתיים בשלום עם אפס נפגעים. זאת התקווה והמטרה של כולנו.