בן כספית 30.8

לא באירוע
ביום שישי שעבר נפגשו בנימין נתניהו ורעייתו עם חטופות שחזרו משבי חמאס. ציטוטים נרחבים והקלטות מהשיחה הובאו בערוץ 12. האטימות והנרקיסיזם של בני הזוג התנוססו כדגל שחור מחליא מעל האירוע, שבו השווה נתניהו את הסבל שעבר על החטופות לסדרת השבי שהוא עבר בצבא ואילו רעייתו התלוננה על "השקרים שמספרים עליה" מאז נישאה לבחיר לבה.

מה הפלא שהתחבורה והטקסים נראים ככה? מירי רגב היא חסרת כישורים | לטור המלא של בן כספית

את עיני משכה דווקא שורה אחרת שאמר נתניהו באותה שיחה: "הדבר הגדול ביותר שהתחוור לנו, וגם לכם – אנחנו מבינים שיש סביבנו תוכנית השמדה. שאיראן באה להשמיד אותנו. באה להשמיד – לכבוש את המדינה, להמטיר עלינו אש תופת, ולהשמיד אותנו".

"הדבר הגדול ביותר שהתחוור לנו, וגם לכם", הוא אמר. אם הפרסום לא היה מגובה בהקלטה ברורה, לא הייתי מאמין שהוא אמר את זה. אפילו לא הוא, שמתקשה להוציא מפיו דבר אמת. אז מה, נתניהו, זה התחוור לך עכשיו? פתאום גילית שאיראן מתכננת להשמיד אותנו? מילא אתה, גם אנחנו. הרי אמרת "התחוור לנו, וגם לכם". אז בהקשר שלנו, אתה טועה. לנו זה התחוור מזמן. לפני 20 שנה בערך. אתה יודע מתי זה התחיל להתחוור לנו? כשאתה התחלת לנאום על זה. נאומים אינסופיים, גדושי פרטים, פאנצ'ים, תיאורים פלסטיים ועזרים טקטיים. זה מתחוור לנו כבר שנים. אתה היית אחד המחווירים הגדולים של העניין הזה. גם קודמיך דיברו על זה, וגם המעטים שהחליפו אותך לזמן קצר מאז הפכת לראש הממשלה. כל מי שעבר כאן לרבע שעה ידע את זה. טבעת האש והחנק שאיראן בנתה סביבנו לאורך שנות דור מוכרת לכולנו עד זרא.

מה שלא התחוור לנו עד עכשיו זה: מה אתה עשית כדי למנוע את זה? באילו צעדים נקטת כדי לסלק את האיום? לא, אני לא מתכוון לנאומים. אני מתכוון לצעדים ממש. לא הייתי בפגישה, אני מקווה שכשאמרת שזה התחוור לנו, החוורת. אני יודע שזו תקוות שווא. כי אתה לא מחוויר כשאתה משקר. אתה מחוויר כשנפלט לך, בטעות, דבר אמת. והאמת פשוטה: במשך שנים האיראנים בונים את טבעת האש סביבנו מול עיניך.

כל מה שעשית זה לנאום. מדיניות ה"הכלה" היא יצירה שלך. ההוראות לצה"ל להכיל את ההתעצמות של נסראללה על הגדר, באו ממך. המימון הקטארי במזומן לחמאס, בא ממך. לציבור מכרת שאתה "מר ביטחון". הסברת ש"כשהטרור מריח חולשה, הוא מרים ראש, כשהוא נתקל בעוצמה, הוא מתקפל", בעודך מתקפל כאוריגמי מול כל מה שהרים ראש נגדנו. ועכשיו, כשהדרום חרב והרוס והצפון נטוש ומופצץ, אתה מגלה ש"התחוור לנו".

בפברואר 2021 ראיינתי את גיבור ישראל, תא"ל חסון חסון, למוסף סופשבוע של "מעריב". חסון, אחד הקצינים המעוטרים בצה"ל, מי שבילה חלק ניכר משנותיו על אדמת אויב, היה מודאג מאוד. הנה השאלה הראשונה ששאלתי והתשובה הראשונה שענה: למה אתה מודאג? לכאורה, השקט הביטחוני חסר תקדים. צה"ל פועל בחופשיות נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, חיזבאללה שקט, הרצועה והגדה שקטות יחסית.
"זו מראית עין. האסטרטגיה האיראנית לא השתנתה. להפך. הם הולכים ומתקדמים. הנחישות שלהם קיימת ולא זזה מילימטר. הם חותרים להפיכת העולם כולו לשיעי ומתחילים מהמזרח התיכון. התוכנית שלהם מסודרת, מובנית, ושום דבר, כולל הפעילות שלנו, לא בולם אותה. זו המציאות בשטח".

חסון תיאר בראיון נרחב ומפורט את כל טבעת האש האיראנית. בלבנון, בסוריה, בעיראק, במשולש הגבולות ישראל־ירדן־סוריה, איפה לא. דיבר על מדיניות ההכלה הישראלית. התריע. זמן קצר קודם לכן, כשמחבלי חיזבאללה חצו את הגדר והסתערו על מוצב "גלדיולה" הישראלי, הלוחמים שלנו קיבלו הוראות לירות להם ליד הרגליים ולהניס אותם. לא להרוג אותם. כשניסיתי לברר בצה"ל מאיפה הגיעה התבוסתנות הזו, רמזו לי שאלה הוראות הדרג המדיני. "הם רוצים שקט", אמר לי מי שאמר, "הצימרים מלאים, הציבור מבסוט, לא רוצים להדליק את הגזרה".

בנימין נתניהו עם חיילים בגבול הצפון (צילום: מעיין טואף/לע״מ)
בנימין נתניהו עם חיילים בגבול הצפון (צילום: מעיין טואף/לע״מ)

זו הייתה המדיניות של נתניהו. כשחזר לשלטון ב־2022, הגיעו הדברים לרתיחה של ממש, כשיום אחד התעוררנו ושלושה אוהלי חיזבאללה ובהם לוחמים חמושים התגלו בצד הישראלי של הקו הכחול. מה עשה נתניהו? כלום ושום דבר. עכשיו "התחוור" לו שבנו סביבנו טבעת של אש. או, כמו שרעייתו אומרת, "כשלא מספרים לו כלום, איך יידע". או, כמו שהוא עצמו אמר לוועדת החקירה בעניין אסון מירון: "אלפי סכנות בטיחותיות, אם היו אומרים לי שעומד לקרות אסון נורא - הייתי מטפל... אם היו תופסים בדש מעילי ואומרים לי שעומד לקרות אסון נורא - הייתי מטפל".

הבעיה היא שבנושא טבעת האש האיראנית, הוא עצמו תפס בדש מעילו. הוא חפר ונבר לנו לאורך שנים על זה. עכשיו הוא טוען שגם את זה הוא לא ידע. אז למען הסר ספק, לידיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנה עוד כמה דברים שקורים בנושא הזה. אם אתה עובר על סקירות המודיעין שמוגשות לך, אתה יודע. אבל לא רק המודיעין. כל מה שאני כותב כאן, פורסם. חלק מהדברים נאמרו על ידי אביגדור ליברמן (שסיפק גם הוא אזהרה מצמררת על הצפוי מעזה, ערב 7 באוקטובר), שמדבר לאחרונה על יישומה של "תוכנית ההשמדה" האיראנית.

פרטים רבים אחרים מתפרסמים כל הזמן ברשתות הטלגרם והוואטסאפ של גורמי טרור, מיליציות שיעיות וכו', בערבית: איראן וחיזבאללה השתלטו על מכון "סארס", שזה בעצם התעשייה הצבאית הסורית, סוג של רפאל. אסד לקח צעד אחורה ונתן לאנשי נסראללה ומשמרות המהפכה את המפתחות. במכון הזה מייצרים נשק כימי, מייצרים את המערכות שהופכות טילים למדוכנים ואמצעי לחימה נוספים. זה אירוע אסטרטגי של התעצמות שאסור לישראל להשלים איתו.

בנוסף, על פי פרסומים זרים, נחפרת כעת רשת של מנהרות המובילות משדה התעופה הבינלאומי של דמשק לאתרי אחסון והסתרה שונים במדינה, כדי "לעקוף" את ההפצצות של חיל האוויר. בשנים האחרונות ובעזרת מודיעין מדויק, מסוגלת ישראל להפציץ את הנשק והאמצעים שוברי השוויון שמוטסים לדמשק ומשם מועלים על משאיות בואכה ביירות. רשת המנהרות הזו תאפשר לנסראללה חסינות מהפגיעה הישראלית ותאיץ את התעצמותו. בקרוב יוכלו המשלוחים האלה לרדת אל מתחת לאדמה מיד עם פריקתם מהמטוסים ולהיעלם מהעין הבוחנת הישראלית.

איראן וחיזבאללה משתמשים לאחרונה ב"נתיב הסמים" של משטר אסד, שאחד ממרכזיו במשולש הגבולות ירדן־סוריה־ישראל, לצורך הברחת נשק ואמצעי לחימה. מדובר בהברחת מטעני נפץ תקניים, טילי כתף וטילי נ"ט ואמצעים נוספים דרך ירדן לתוך יו"ש, שם כל זה מופנה נגד כוחותינו ואזרחינו. מדובר בתשתית להברחת סמים שמפרנסת את משטר אסד שנים ארוכות, עכשיו עושים בה שימוש להפצת טרור נגד ישראל, שבינתיים לא פועלת נגד זה ומסתפקת במבצעים צבאיים בג'נין, שכם וטול־כרם, במקום לגדוע את התופעה משורשיה.

המיליציות השיעיות שאיראן ניסתה לרכז בעיראק ובסוריה ליום פקודה נגד ישראל, פתחו לאחרונה בתמרונים מקיפים, הגדולים ביותר שנערכו שם אי־פעם. זה קרה באזור דיר א־זור וגם באזור מעבר הגבול באבו כמאל. גם כוחות קומנדו מיוחדים של סוריה מתאמנים באזור. המטרה: להכין את הכוחות הללו, שמונים עשרות אלפי לוחמים שיעים (שאינם איראנים), להסתערות לעבר רמת הגולן, כשייפתח העימות בין ישראל לחיזבאללה בגבול לבנון, ובכך לרתק ולהעסיק את צה"ל לגזרה משנית, במקום למאמץ העיקרי.

מה עושה בנימין נתניהו מול כל זה? בעיקר נואם. כרגיל. כשהיה צריך להנחית מכת מנע על חיזבאללה ביום ראשון לפנות בוקר, בחר נתניהו את האופציה ה"קלה" ביותר שקיבל מהצבא, וגם אותה הנחה לדלל ולהמעיט ברגע האחרון, כדי שחלילה הגזרה לא תידלק. קטונתי מלהיכנס לשיקולים המבצעיים והצבאיים במקרה הנוכחי. אני נכנס רק לסטטיסטיקה היבשה לאורך שנים: האיש הוא הנגטיב של נאומיו: פחדן, רופס ו"מכיל" לאורך כל הקריירה. את החשבון אנחנו משלמים עכשיו.

[email protected]