ההיסטוריה לא מושפעת מספינים. גם לא ממכונות רעל. גם לא מערוצים שהסיבה להקמתם היא פולחן אישיות כזה או אחר. אפילו לא מפוסטים רוויי שנאה ברשתות החברתיות. כפי שאי אפשר יהיה לשנות את העובדה ההיסטורית שבנימין נתניהו הוא ראש הממשלה שהוביל את ישראל לטבח ה-7 באוקטובר, כך אי אפשר יהיה לשנות את העובדה שאחרי הטבח הזה הוא העדיף להתעקש על פיסת אדמה בדרום רצועת עזה, תמורת חייהם של עשרות אזרחים ישראלים שהופקרו על ידי ממשלתו לרוצחי חמאס.

העובדה ששישה חטופים נרצחו בימים האחרונים בשבי חמאס היא כתם נוסף, שלא לומר קעקוע נוסף, שלא יימחה ממצחו שטוף הזיעה של המנהיג שהסכים לשחרר 1027 רוצחים תמורת חייל אחד ב-2011, אבל עושה הכל כדי להפקיר עשרות רבות של אזרחים ב-2024. לא נולד מי שישנה את העובדה המחרידה הזו. לנצח. היא תפתח כל ערך בכל אנציקלופדיה ובכל אתר, תחת השם ״בנימין נתניהו״. הוא האשם העיקרי באסון שניחת עלינו ב-7 באוקטובר, אם כי כאן יש לו שותפים בכירים בדמות ראשי זרועות הביטחון. בכל מה שקרה מאז ה-7 באוקטובר ואילך, הוא האדריכל הראשי, היחיד. אין בלתו.

פחדן, רופס ו"מכיל": נתניהו חפר את טבעת האש האיראנית במו ידיו | בן כספית  
מה הפלא שהתחבורה והטקסים נראים ככה? מירי רגב היא חסרת כישורים | בן כספית

בנימין נתניהו, צילום ארכיון  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, צילום ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אני האחרון שימעיט בערכו של הצורך לחסום את ציר ההברחות מסיני לעזה, כדי לסכל מאמץ של חמאס להשתקם. אלא שגם כאן, העובדות מקלקלות את התזה של נתניהו: ההברחות תחת פילדלפי התרחשו גם כשהיינו על הציר עצמו. ככה זה. מנהרות עוברות מתחת לאדמה. הדבר היחיד שמונע כרגע את ההברחה במנהרות, הוא מכשול תת קרקעי מבטון ופלדה, עמוס חיישנים ואמצעים נוספים. זה עובד לאורך גבול הרצועה (ואכן, אין מנהרות החוצות לשטחנו). זה יעבוד גם בין עזה למצרים. כדי שהמחסום הזה ייבנה, צריך שיתוף פעולה מצרי וסיוע אמריקאי. אין קשר להישארות על פילדלפי ברגע זה. אין לזה שום ערך. אפשר יהיה לחזור לפילדלפי בכל רגע נתון ובמאמץ קל מאוד, אחרי שהחמאס כבר הוכרע.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

להתנות את חייהם של עשרות ישראלים חיים בקשקוש הזה, זה להפקיר חיי אדם, לאבד כל עכבה מוסרית, אנושית, ישראלית או יהודית. וכל זה, תוצרת נתניהו. צריך להציע לאקדמיה ללשון העברית להחליף את המונח ״אות קין״ ב״אות נתניהו״. יחסית למה שקורה כאן, קין היה צדיק..

״ראש הממשלה לא קיבל התרעה למלחמה בעזה, לא בתאריכים המתוארים ולא דקה לפני 06:29 ב-7 באוקטובר״, כך הגיבה לשכת ראש הממשלה לידיעות על ההתרעה למלחמה שקיבל נתניהו לכאורה מראש השב״כ רונן בר. נתניהו קיבל התראות דומות גם מאמ״ן (בארבעה מסמכים לפחות), משר הביטחון שלו יואב גלנט (בנאום רשמי) ומגורמים נוספים.

ראוי להתעכב על תגובת לשכת ראש הממשלה. מדובר בתעלול לשוני שמהווה בעצם הינדוס תודעתי. מלחמה היא אירוע מאז׳ורי, ענק, משנה מציאות. לא באמת משנה אם מדובר ב״מלחמה בעזה״ או ״מלחמה בצפון״ או מלחמה כלשהי. כי מלחמה היא מלחמה. בעיקר במציאות בה ההתרעות היו למלחמה רב זירתית.

לפיד עצמו, באותו נאום שנשא ערב יום הכיפורים, שבועיים לפני הטבח, נאום שגיבש לאחר ששמע בעצמו את ההתרעות (כולל זו של ראש השב״כ), מדבר על האירועים על הגדר בעזה שיכולים להצית את הגזרה כולה.

יאיר לפיד בוועדת החקירה האזרחית לאסון הטבח בעוטף  (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר לפיד בוועדת החקירה האזרחית לאסון הטבח בעוטף (צילום: אבשלום ששוני)

כשראש אמ״ן, שהוא המעריך הלאומי, כותב מסמך בחתימתו ובו אזהרה ממלחמה, ראש הממשלה אמור לעזוב הכל, כולל הכל, ולהסתער רק על זה. הוא אמור לבדוק את כשירות הצבא ואם היא נמוכה, להעלות אותה לשיא. הוא אמור לבדוק את המלאים, את התכניות, את תפיסת ההגנה, את תכנית ההתקפה. הוא אמור לדעת מה קורה סביבו. איך אני יודע את כל זה? ראשית, אני יודע את זה כי זה בדיוק מה שנתניהו אמר לאולמרט אחרי לבנון השניה. ואולמרט המסכן היה ראש ממשלה חודשיים וחצי לפני שפרצה המלחמה ההיא. נתניהו היה ראש ממשלה, במצטבר, קרוב ל-17 שנה.

מעטות הפעמים בהיסטוריה שלנו בהן ראשי אמ״ן או שב״כ מסרו התרעה מפורשת למלחמה. שנת 2023 הייתה עמוסה בהתרעות כאלה. עמוסה. ונתניהו התעלם. זחוח, מלא מעצמו, נפוח מחשיבות עצמית, הוא נשאל על ידי ינון מגל על ההתרעות הללו ואמר ש״הן מוגזמות״. הוא יצא לסדרה אינסופית של חופשות, בארץ ובחו״ל, הרכיב משקפיים ורודים מגוחכים, שלח את כולנו ליהנות ולבלות, במקום להכין את הצבא והמדינה למלחמה, ממנה הוזהר.

ראש אמ''ן הפורש, האלוף אהרון חליוה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ראש אמ''ן הפורש, האלוף אהרון חליוה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

אבל למה לדבר על נתניהו? בואו נדבר עלי, האחרון והקטן באלפי מנשה. כבעל טור ועיתונאי ותיק, גם אני מקבל מדי פעם תדרוכים בשב״כ, באמ״ן ובצה״ל. תדרוכים לרקע עמוק, לא לשימוש, מה שנקרא ״ללמידה בלבד״.

כשפרץ הויכוח על ההתרעה, נזכרתי שהייתי בתדרוך רקע בשב״כ בשנת 2023. חזרתי למחברת ההיא. התאריך הוא 11 ביוני 2023. חודש לפני ההתרעה שמסר ראש השב״כ לנתניהו על הצפי למלחמה. ובכן, גם אני שמעתי, בתדרוך עומק בשירות הבטחון הכללי, את אותה האזהרה, במילים קצת אחרות.

מה שקרה זה הצטברות של נסיבות, סיבות והתפתחויות. המלחמה הקרה החדשה, בין רוסיה וסין לבין ארה״ב. הנסיגה במעורבות ובהשפעה האמריקאית. השינוי בהתנהגותו של נסראללה והעליה בהעזה שלו, כפי שבאה לידי ביטוי בכמה מהלכים ונסיונות פיגוע שיצאו מלבנון באחרונה. בראש ובראשונה: ריבוי הפרובוקציות של בן-גביר וחבריו על הר הבית. באותו תדרוך הובאו ציטוטים מנאומיהם של חמישה מחוללי טרור, שננאמו תוך שבועיים: האיאטולה חמנאי, חסן נסראללה, זיאד נחלה (הג׳יהאד), סלאח ערורי (חמאס) ויחיא סינוואר. כולם דיברו, כמעט באותן מילים, על חולשתה של ישראל, על התפוררותה, על שני המחנות המקוטבים שנוצרו בארץ בעקבות ההפיכה המשטרית, על ההתרחקות בין ישראל לארה״ב.

השורה התחתונה של אותו תדרוך הייתה פשוטה: מעולם לא היינו קרובים יותר למלחמה ומעולם לא הייתה המלחמה המאיימת עלינו קרובה יותר להגדרה של ״מלחמה איזורית״.

אני מניח שנתניהו, חודש אחר-כך, שמע את הדברים בצורה ברורה ומחמירה יותר. ב-1 באוקטובר, כפי שפרסמתי בסוף השבוע, הוא קיבל מראש השב״כ רונן בר את ההצעה השישית לחיסולם של מנהיגי חמאס ובעיקר מוחמד דף ויחיא סינוואר. נתניהו, כדרכו, מיסמס את ההצעה הזו, אמר ש״צריך תכנית אסטרטגית״ ושלח את רונן בר לדרכו בידיים ריקות.

רונן בר ראש השב''כ (צילום: יונתן זינדל)
רונן בר ראש השב''כ (צילום: יונתן זינדל)

זו האמת היחידה. מה שנתניהו מנסה לעשות עכשיו, זה ללוש את העובדות ולייצר מציאות אלטרנטיבית. ההדלפות שמקורן בלשכת ראש הממשלה השב״כ רק הציג את הדרכים להרגעת חמאס והכלתו. נעדרה מההדלפה הזו הדרישה של שב״כ לחסל את דף וסינוואר. הסיבה פשוטה: נתניהו, לאורך כל שנותיו, מול שלושה ראשי שב״כ שונים, דחה שש תוכניות אופרטיביות לחיסול צמרת חמאס. למה? ככה.

זו הסיבה שנתניהו מתנגד בכל כוחו להקמת ועדת חקירה ממלכתית. האמת תיחשף שם במלוא כיעורה. האזהרות, התוכניות, ההצעות. הכל שם. כולל הפעמים בהן דחה נתניהו את דרישת שב״כ לחסל את ראשי חמאס.

זו הסיבה שיריב לוין עושה הכל כדי ששופט מטעמו (אלרון) יהיה נשיא בית המשפט העליון וימנה את הרכב ועדת החקירה. זו הסיבה שרונן בר עצמו, במכתב ששיגר ליו״ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין זמן קצר אחרי הטבח, כבר דרש בעצמו הקמת ועדת חקירה ממלכתית. כי מישהו צריך להתחיל ולחשוף בצורה מסודרת את האמת.

גילוי נאות: המכתב נמסר לי בזמנו ע״י גורם פוליטי שאין לו שום קשר לזרוע ביטחונית כזו או אחרת (ואני מוכן להיבדק בפוליגרף על זה).