אחרי שבימים האחרונים התברר שנתניהו מוכן להקריב את החטופים למען הישרדותו, התנהגותו מוכיחה שגם גורל המשק לא מזיז לו. רק לחץ מסיבי על ח”כים מהקואליציה שלא איבדו את הבושה - עשוי להוביל לאי־אמון קונסטרוקטיבי.

מטה משפחות החטופים קרא אתמול להסתדרות להשבית את המשק במטרה ללחוץ על הקבינט וראש הממשלה להפסיק את ההפקרה. במקביל ערך פורום העסקים כינוס חירום כדי לגבש אמצעי לחץ אופרטיביים לביצוע עסקה עבור אלה שעדיין חיים. רציחתם של ששת החטופים בשבי התרחשה ימים אחדים בלבד לאחר החלטת הקבינט הביטחוני־מדיני להישאר בציר פילדלפי. אין קשר ישיר בין שני האירועים, אבל הם עדיין מוכיחים כי החטופים בעזה אינם בסדר העדיפות הראשון של נתניהו.

"ציר פילדלפי? ספין משונה": לפיד הקריס את הטיעון של נתניהו
"אנחנו מנסים לשלוט בצבא": למה בדיוק התכוון חה"כ מהליכוד?

למרבה הצער, לראש הממשלה לא רק שלא אכפת מגורל החטופים, אלא גם לא אכפת לו ממצב המשק, ולכן השבתת המשק היום לא תועיל. נתניהו הפקיד את עתידנו הכלכלי בידי שורף האסמים בצלאל סמוטריץ’, המוביל “כלכלת בעזרת השם”, תוך שהוא תוקף את הנגיד בעזות מצח. מצב המשק לא מזיז לנתניהו, ובשם ההישרדות הפוליטית הוא מוכן להגדיל את הגירעון, לא להעלות מסים, לא לנקוט צעדים הכרחיים ולצפצף על חברות דירוג האשראי הבינלאומיות.

במטה המשפחות להחזרת החטופים דורשים להשבית היום את המשק וזה ברור. אבל מעבר לסולידריות והערבות ההדדית שמהלך זה יקנה, וגם זה חשוב כשלעצמו, השביתה תהיה הוצאת קיטור, אך לא תשנה משהו בדרגת אטימות הלב של נתניהו. מנהיג שהולך בסוף השבוע, בשיא המשבר הביטחוני, לאכול ארוחת דגים בקיסריה, כשבאותו היום נרצחים שישה חטופים - הוא ערל לב. אם הוא מתעלם מהחיים (והחיים עצמם זה גם המצב הכלכלי), בוודאי שהוא מתעלם מהמתים.

מה שמעניין את ראש הממשלה הוא לצופף את שורות הקואליציה, המונה 64 חברי כנסת, ולחזר אחרי כל שר וחבר כנסת בלהט של בן 16 כדי לוודא שהם במקום הנכון. מה שעשוי לגרום לנתניהו קשה הלב לשנות את עמדתו הוא יציאה המונית לרחובות ולחץ מסיבי על חברי כנסת מהליכוד, שלא איבדו את הבושה, ושעדיין לא מפנימים שההיסטוריה תשפוט אותם על התנהגותם בימים קריטיים אלה.

הפגנה לשחרור החטופים (צילום :ליעם אדיב)

יש עדיין מספר חברי כנסת שעשויים להוביל להצבעת אי־אמון קונסטרוקטיבית או ללחוץ על קביעת מועד לבחירות. אריה דרעי קרא אתמול להקמת ממשלת אחדות. היה אפשר להגיע לכך כבר מזמן, בתנאי שייקבע מועד בחירות, אבל נתניהו לא הסכים. נתניהו כבר שרוף, אבל בדרך הוא מעוניין לשרוף את המועדון על יושביו.