זה היה אמור להיות יום אופטימי: סוף חופשת הקיץ, תחילת שנת הלימודים, ילדים עם תיק גב גדול צועדים לכיתה א׳. אבל ישראל, קמה אתמול לבוקר קשה. 11 חודשים של מלחמה, של כאב, שכול, פצועים, משפחות חטופים המתנדנדות בין תקווה לייאוש, הכל התנקז באחת, לבוקר מדכא.

הידיעה כי ששת החטופים הצעירים, הגיבורים שנאבקו 11 חודשים מול מחבלי החמאס, נרצחו בשם האטימות, בשם הכבוד, בשם התעקשות על נרטיב שקרי, מותירה מחנק בגרון.

לאחר קריסת חמאס עזה - איראן שמה את הז'יטונים על איו"ש
המתווך בעסקת שליט: "נתניהו לא רוצה לסיים את המלחמה - יירשם כמנהיג הגרוע ביותר לעמנו"

ציר פילדלפי הוא חשוב. הוא אכן מנוף מרכזי בלחץ על חמאס, הוא בהחלט נתיב הברחות, סוג של צינור חמצן למחבלים. אבל, בואו נכניס את הדברים למשקל הסגולי האמיתי. 

ראשית, ההסכם המדורג היה אמור להימשך שישה שבועות. בשישה שבועות המציאות בציר לא תשתנה אם צה"ל יעזוב זמנית. חמאס לא יצליח להשתקם בשישה שבועות. לפחות שלושה מששת החטופים שנרצחו היו אמורים להשתחרר בעסקה, אבל הם חזרו בארונות. את המציאות שלהם אי אפשר לשנות. בניגוד לסוגיית הציר שכל טעות יכולה להיות הפיכה. 

ששת החטופים שנרצחו וגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)
ששת החטופים שנרצחו וגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)

ציר פילדלפי הוא הקטע הקטן בגבול בין ישראל למצרים. אורכו 14 קילומטרים – הגבול עם מצרים רחב כמעט פי עשרים. הגבול עם מצרים הוא ״גבול טיפש״: גדרות ודרך סיור, כמה עמדות תצפית, בלי מערכת התראה ואלקטרוניקה . מהגבול הזה עוברים סמים ואמצעי לחימה. מזרחה משם לאורך 300 ק״מ יש גבול פרוץ אחר. בין ישראל לירדן דרכו עוברים כמויות של כלי נשק, כסף, וכנראה גם מסתננים. 

איראן שמנסה להדליק את איו״ש. היא משקיעה בגבול הזה הרבה אנרגיה ואמצעים. הפכה אותו לאוטוסטרדה של טרור. גם בצפון יש גבולות שניתן לחצות ולהבריח דרכם נשק ואמצעים לגורמי הטרור. ההתעקשות כי ציר פילדלפי הוא סלע קיומו של ביטחון ישראל הוא רחוק מהמציאות. 

ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

מה עוד שארה״ב וגם מערכת הביטחון נתנו כמה חלופות כדי לסגור את פילדלפי. הסוגיה בעזה היא חופש התנועה של צה״ל במרחבים. הסוגיה המטרידה המסוכנת באזור היא איראן. אתמול בבוקר, באזור תרקומיה קיבלנו שוב תזכורת כואבת. 

רצח שלושת השוטרים בוצע על ידי מחבל ששירת בעבר במשמר הנשיאות של אבו מאזן. כנראה שהיה מי שהציע לו כסף כדי לבצע את הפיגוע הקשה. כך פועלת כעת איראן באיו"ש: מציעה הרבה כסף למחבלים פוטנציאליים. העיקר שיבצעו פיגועים. לא משנה השיוך שלהם, העיקר על פי האיראנים שהם יבצעו פיגועים רצחניים נגד ישראל. 

כדי להוריד את ״ראש הנחש״ - איראן, יש לפעול באסטרטגיה רחבה. עם ארצות הברית אירופה, ומדינות ערב באזור. הדרך עוברת בציר פילדלפי ובהסכם להחזרת 101 החטופים.